Uzależnienie od cukru - jak się od niego uwolnić?

Drgawki, gorączka, drżenie rąk, ból głowy, zasłabnięcia, nudności, spadek energii, brak apetytu, nadpobudliwość, niepokój – te objawy kojarzą nam się z detoksem narkotykowym czy alkoholowym. Choć oczywiście tak jest, przedstawione wyżej reakcje opisują stan organizmu po odstawieniu… cukru. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo go potrzebujemy i jak często po niego sięgamy. Uzależnienie od cukru jest coraz powszechniejsze i dopada wielu ludzi. Jak sprawdzić, czy tak jest również z nami? Warto przeprowadzić detoks cukrowy.

Czy łatwo uzależnić się od cukru?

Cukier jest wszechobecny. Znajdziemy go nie tylko w ciastkach i napojach, lecz także w ketchupach, sosach czy jogurtach, a nawet wędlinach. Traktujemy go często jako sposób na poprawę humoru, bo przecież nic nie jest tak dobre po trudnym dniu, jak zjedzenie tabliczki pysznej czekolady. Żyjemy w przeświadczeniu, że cukier nie może być groźny i dlatego nie zauważamy, że może na nas działać podobnie do narkotyków czy alkoholu. Niektórzy porównują uzależnienie od cukru do uzależnienia od kokainy i wcale nie musi być to wyolbrzymiony pogląd.

Chociaż organizm funkcjonuje prawidłowo już kiedy otrzyma 7 gramów cukru, zazwyczaj dziennie zdarza nam się spożyć nawet ponad 20 łyżeczek! Rocznie spożywamy go w naprawdę ogromnych ilościach. Do tego stosowanie złej diety, brak witamin, zły tryb życia może sprawić, że będziemy mieli jeszcze większą i stałą ochotę na coś słodkiego.

Sięgamy po baton, aby poprawić sobie humor, jednak warto wiedzieć, że już w chwilę po spożyciu będziemy czuli się jeszcze gorzej. Wtedy nabierzemy ochoty na kolejne łakocie, co spowoduje, że znajdziemy się w błędnym kole. Cukier dodawany jest niemal do wszystkiego, a im więcej go spożywamy, tym bardziej nasz organizm go potrzebuje. Te wszystkie czynniki sprawiają, że staje się on czymś w rodzaju najłatwiej dostępnego narkotyku.

Do czego prowadzi uzależnienie od cukru?

Zapewne niejednokrotnie słyszeliśmy lub mówiliśmy, że rezygnacja ze słodkości nie wchodzi w grę, ponieważ to duża przyjemność i nie warto wszystkiego sobie odmawiać. A jeżeli już mamy sobie czegoś odmówić, to na pewno nie cukru. Weźmy jednak pod uwagę, że spożywamy go również nieświadomie i choć może nam się wydawać, że w ciągu dnia zjedliśmy go naprawdę niewiele – fakty zazwyczaj okazują się inne. Owszem, każdy chce jeść same pyszne rzeczy, warto jednak zdawać sobie sprawę, że zbyt dużo cukru może spowodować między innymi otyłość, cukrzyce, insulinoodporność, a poza tym fatalnie działa na nasze zęby.

To, że słodycze powodują próchnicę, nie jest mitem wymyślonym przez mamy, które starają się, by ich dzieci spożywały więcej zdrowych rzeczy. Wielu z nas odczuwa paniczny lęk przed dentystą, a mimo to je mnóstwo słodkości. Przez takie działania wizyta szybko może stać się koniecznością, której nie będziemy mogli odwlekać w czasie.

Czy producenci wykorzystują uzależnienie od cukru?

Trudno mówić o jawnym wykorzystywaniu, aczkolwiek łatwość uzależnienia od cukru jest z pewnością bardzo kusząca. Powiedzmy, że ktoś w trosce o swoje zdrowie całkowicie wyeliminował go z diety. Jeżeli nie wie, jakie mogą być skutki odstawienia, objawy naprawdę można uznać za groźne i niepokojące. Kiedy ustaną one po spożyciu jakiegoś produktu (jeżeli np. nie przeczyta dokładnie składu i nie zauważy w nim cukru), może pomyśleć, że brakowało mu któregoś ze składników i wróci do tego produktu ponownie podczas złego samopoczucia.

Powyższy przykład to jednak tylko przypuszczenia. Wiadomo natomiast, że producenci słodkich napojów często dodają do nich sporo soli, która – jak wiadomo – zwiększa pragnienie. Zapewne jednak nikt nie chciałby pić czegoś słonego, więc sposobem na polepszenie smaku jest obfite posłodzenie. To właśnie dlatego osoby, które spożywają takie napoje, mogą znacząco przytyć. Poza tym mieszanka soli i cukru sprawi, że chętnie sięgają po produkt ponownie.

Jak wyleczyć uzależnienie od cukru?

Aby sprawdzić, czy jesteśmy uzależnieni od cukru oraz przede wszystkim w trosce o własne zdrowie, warto przeprowadzić detoks cukrowy. Początkowo dobrze jest usunąć z diety wszystkie produkty, które mogą go zawierać, w tym owoce czy nawet nabiał. Są one jednak zdrowe w odpowiednich porcjach, dlatego też po kilku dniach warto do nich powrócić. Następnie powinniśmy powoli i bardzo stopniowo wprowadzać inne produkty, które mogą zwierać niewielkie ilości cukru, ponieważ – jak już wspomniano na początku – organizm dobrze funkcjonuje już przy 7 gramach, trzeba je jednak dostarczyć. Jeżeli oczyścimy się w ten sposób, rozpoczniemy zdrową dietę i będziemy dostarczać odpowiednią liczbę kalorii, z pewnością ochota na słodycze będzie znacznie mniejsza lub zniknie w ogóle, a my będziemy czuć się zdecydowanie lepiej i zdrowiej.

Dla wielu ludzi trudne jest zaprzestanie słodzenia kawy i herbaty. Jeżeli rzeczywiście nie przychodzi nam to łatwo, a napoje te zdają się nie smakować bez cukru – odstawienie również warto przeprowadzić stopniowo. Przykładowo z dwóch łyżeczek (czyli ok. 10 gramów) przejść do jednej, stopniowo zmniejszając ilość cukru, do momentu aż gorzka kawa będzie nam smakować równie dobrze, jak ta, w której pływało 15 gramów białej śmierci.

Kluczem jest stopniowość, brak gwałtowności, który może sprawić, że nasze samopoczucie pogorszy się dosłownie z dnia na dzień. Wówczas łatwiej ulec pokusie i sięgnąć po słodycze dla poprawy humoru – warto jednak wiedzieć, że to pułapka, a cukier tylko pozornie czyni nas szczęśliwymi.