Dieta wysokotłuszczowa - czy to może być zdrowe?

Wystarczy spojrzeć na przykładowy jadłospis diety wysokotłuszczowej, aby przekonać się, że wydaje się idealna dla kogoś, kto nie lubi liczyć kalorii, a za smaczne uważa tylko tłuste potrawy. Wyobraź sobie, że na śniadanie zjadasz jajka na boczku, przegryzasz je plackami smażonymi na smalcu, na obiad zjadasz kapuśniak i żeberka z frytkami, a na kolację zupę mleczną z żółtkami i jajkiem. Taki jadłospis jest pełen tłuszczu, dlatego dieta wysokotłuszczowa wielu wydaje się idealna. W końcu można mieć wrażenie, że jemy co chcemy, a i tak chudniemy. Dla innych jednak takie menu jest synonimem zapchanych żył, chorób serca, złego samopoczucia i tycia.

Czy takie odżywianie może być zdrowe? Czy nie zrobimy sobie krzywdy, mimo że waga może się obniżyć? Dieta Kwaśniewskiego jest znana przede wszystkim z tego, że zupełnie nie wygląda na dietę. Przyjrzyjmy się, jak wyglądają jej składniki i sprawdźmy, czy stosując ją, nie szkodzimy swojemu zdrowiu!

Na czym polega dieta wysokotłuszczowa?

Dieta wysokotłuszczowa, zwana również dietą optymalną dr Jana Kwaśniewskiego polega na niemal 100-procentowym wyeliminowaniu węglowodanów z codziennych posiłków. Zaleca się spożywanie takich produktów, które mają swoje miejsce w diecie człowieka od dziesiątek lat. Dlatego też w jadłospisie znaleźć można przede wszystkim tłuste mięsa, sery, jajka, śmietanę czy masło. Dieta Kwaśniewskiego jest tłusta i właściwie nie ma ograniczeń. Dziennie spożywa się 3 posiłki, a stosunek białek do tłuszczów do węglowodanów kształtuje się na poziomie 1,0 : 2,5–3,5 : 0,5. Jest to wartość początkowa, gdyż wraz z czasem trwania diety powinno się zmniejszać spożycie białek.

Co należy jeść na diecie optymalnej?

Jakie produkty są zalecane w diecie wysokotłuszczowej? Przede wszystkim powinno się spożywać dużo jajek (powyżej 4 dziennie), tłuste mleko oraz śmietanę (ok. 0,5 l w ciągu dnia), sery (żółte, pleśniowe, oscypki czy pełnotłusty twaróg), wołowinę, wieprzowinę, gęsinę, mięso kaczki, podroby, tłuste ryby (tuńczyk, łosoś, śledź czy węgorz), boczek, karkówkę, salceson, kaszankę, smalec, masło, pasztet, parówki, majonez, orzechy lub warzywa zawierające niewiele cukru (np. pomidor czy ogórek). Dopuszczalne są także grzyby, np. pieczarki (maksymalnie 300 g w ciągu dnia). Dziennie można spożyć również jednego ziemniaka, najlepiej w postaci frytek smażonych na smalcu. Dodatkowo powinno się dużo pić (2,5 l na dobę), warto jednak pamiętać, że napoje muszą być niesłodzone. Dopuszczalna jest kawa i herbata.

Natomiast unikać należy słodyczy, ciast, ciasteczek, miodu, pieczywa, cukru, soli, ryżu, kaszy, owoców, potraw mącznych, fasoli, soczewicy, grochu czy słodkich napojów.

Jakie są jej zalety?

Dieta wysokotłuszczowa ma zarówno swoich przeciwników, jak i zwolenników. Choć rzeczywiście jej składniki są bardzo kaloryczne i wydawać by się mogło, że przez ich spożywanie można jedynie przytyć, nie jest tak. Żywienie optymalne może odchudzić. Warto też podkreślić, że dzięki takiej diecie odzwyczajamy się od cukru i soli, co także jest korzystne dla zdrowia.

Czy dieta wysokotłuszczowa jest zdrowa?

Trudno oprzeć się wrażeniu, że taka ilość tłustych produktów w diecie nie może być do końca zdrowa. Co prawda udowodniono, że taki sposób odżywiania może odchudzić, a nawet możliwe, że obniży poziom cholesterolu we krwi, warto jednak mieć świadomość, że dieta wysokotłuszczowa jest odradzana przez dietetyków.

Przede wszystkich chodzi o to, że nabieramy nawyków żywieniowych, które mogą doprowadzić do miażdżycy. Jedzenie takich posiłków może również być przyczyną nadciśnienia, z kolei zbyt duża ilość białka może źle działać na nasze nerki. Poza tym dieta optymalna zakwasza organizm.

Dieta Kwaśniewskiego zawiera mało witamin i jest uboga w błonnik. Niedobory witamin mogą doprowadzić do wielu nieprzyjemnych dolegliwości, z kolei zbyt mało błonnika to gorsze trawienie czy problemy z wypróżnianiem. To wszystko może prowadzić do rozwoju nowotworów.

Dodatkowo 3 posiłki dla dorosłego człowieka to zbyt mała liczba. Przyjmuje się, że posiłków powinno być przynajmniej 5.

Dieta wysokotłuszczowa jest albo bardzo krytykowana, albo chwalona. Jak w wielu innych przypadkach, każda ze stron ma swoje racje. Warto jednak pamiętać, że taka pozornie idealna dieta nie jest popierana przez dietetyków.