Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Zegar biologiczny, czyli dlaczego wieczorem chce nam się spać

Zegarem biologicznym nazywamy zespół cyklicznych rytmów, jakim podporządkowane jest funkcjonowanie organizmu. Najprościej pokazać go na przykładzie okresów światła i ciemności - w momencie, gdy na dworze robi się ciemno, zaczynamy odczuwać senność i zmęczenie. Zwróćmy uwagę na to, że zegar biologiczny jest silniejszy niż zamierzony plan dnia. Im lepiej synchronizujemy się z naszym ciałem, tym wydajniej będziemy funkcjonować w ciągu całej doby. Przeczytaj, jak żyć w zgodzie z wewnętrznym zegarem!

Zegar biologiczny - poranek

O 7 rano człowiekowi wzrasta poziom hormonów we krwi, a szczególnie tych płciowych, ponadto podnosi się ciśnienie krwi i przyspiesza puls. U mężczyzn poziom testosteronu jest najwyższy w ciągu całego dnia, co zwiększa ich możliwości seksualne o tej porze. Od godziny 8 pracę zaczyna układ trawienny - dobrze o tej godzinie zjeść kaloryczne śniadanie, które bez problemu spalimy w ciągu dnia. Wydzielanie melatoniny zostaje zablokowane, która koordynuje nasz zegar biologiczny- odpowiada za sen i czuwanie w odpowiednich porach. W okolicach godziny 10 przechodzimy w fazę kreatywności - jesteśmy bardziej czujni i pobudzeni do działania. Można w tym czasie skusić się na słodką przekąskę, ponieważ nasza trzustka pracuje najlepiej a poziom insuliny i enzymów jest na tyle wysoki, że jedzenie jest trawione bez przeszkód. Później w szczytowej formie jest nasza pamięć krótkoterminowa.

Zegar biologiczny - południe i popołudnie

Od 12 możemy odczuć lekki spadek formy. Zaczynają wydzielać się soki żołądkowe, zatem organizm dopomina się solidnego posiłku. To dobra pora na dyskusje – najlepsza jest wówczas umiejętność analizy informacji słownych. W godzinach popołudniowych uaktywnia się nasza pamięć długoterminowa. Kiepską godziną dla osób cierpiących na migrenę jest 13, ponieważ o tej porze zdarzają się wzmożone ataki migreny, dlatego jest to dobry czas na odpoczynek i drzemkę. Między 13 a 14 odczuwamy kryzys środka dnia - wydajność organizmu spada o 20%, wątroba zatrzymuje glikogen, co powoduje, że mięśnie mają za mało energii. Między 14 a 16 mamy najwyższą temperaturę ciała, w tym czasie warto poświęcić czas na aktywność ruchową czy wyjście na fitness. Godzina 16 jest idealną porą na szczepienie - o tej godzinie w naszym organizmie znajduje się najwięcej przeciwciał. 18 to dobra godzina na wizytę u kosmetyczki - nasza skóra jest wówczas przygotowana na wszelki tego typu zabiegi i ryzyko podrażnień spada niemal do zera. 18 to również świetna pora na kolację lub spróbowania nowych potraw - nasz zmysł smaku jest wyostrzony.

Zegar biologiczny - wieczór i noc

Godzina 19 jest czasem spokoju i odpoczynku oraz odpowiednią porą na zwolnienie tempa. Uwaga dla kobiet - lepiej o tej porze nie stawać na wadze. Po 21 trzeba pomyśleć dwa razy przed sięgnięciem po przekąskę, ponieważ to, co o tej porze zjemy, nie zostanie szybko strawione, a kalorie odłożą się w postaci tłuszczu. Ponadto około godziny 21 organizm zaczyna wytwarzać melatoninę – hormon snu, a kończy około godziny 7, dlatego zaczynamy czuć się senni i znużeni. Od 24 nasz organizm zaczyna intensywną regenerację, w okolicach 2 wątroba zaczyna przerabiać wieczorny posiłek, a 4 to godzina najniższego ciśnienia krwi w ciągu doby. Od godziny 3 do 5 regenerują się płuca, wzmaga się też ilość wytwarzanej przez błony śluzowe wydzieliny.

Nasz wewnętrzny zegar mieści się w części mózgu zwanej podwzgórzem, a konkretnie w jądrze nadskrzyżowaniowym. Reguluje bieg większości procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie. Zegar biologiczny odpowiada między innymi za: temperaturę ciała, wahania poziomu hormonów, zmianę ciśnienia tętniczego, rytm snu i czuwania, pH organizmu, włączając apetyt czy samopoczucie - dlatego warto żyć z nim w zgodzie.