Twój pierwszy mały e-sklep - o tym pamiętaj!

Od czego zacząć przygodę z e-commerce? To pytanie stawia sobie wielu początkujących przedsiębiorców, decydujących się na prowadzenie sklepu internetowego. Lepiej będzie zainwestować w dużą działalność, czy zacząć od niewielkiego biznesu? - kolejny dylemat, przed którym stają przyszli sprzedawcy. O czym warto pamiętać, tworząc pierwszy mały e-sklep?

Niekiedy zwlekamy z wejściem na rynek e-commerce, ponieważ boimy się ryzyka lub po prostu sami nie wiemy, jak naprawdę miałaby wyglądać nasza działalność. Są jednak osoby, które nie boją się wyzwań, a adrenalina jest ich siłą napędową i zamiast poświęcać czas na długie rozmyślanie, od razu działają. Zarówno pierwsza, jak i druga opcja nie jest zła, ale nie można jednoznacznie powiedzieć, która jest lepsza. Kilka cennych wskazówek przyda się jednak każdemu.

Mały e-sklep - w to się dzisiaj inwestuje

Pierwszą podstawową sprawą, o której należy powiedzieć to zalety tego typu biznesu. Wielu uważa, że jest to prawdziwa kopalnia złota i korzyści płynące z własnego e-sklepu są ogromne. Inni twierdzą, że jest to chwilowe boom, które za kilka lat albo wcześniej przeminie, bo na rynku pojawią się inne możliwości.

W tym przypadku optymiści są bliżej prawdy, ponieważ wszystko zmierza w kierunku rozwoju e-commerce i być może w najbliższym czasie to sklepy internetowe całkowicie zastąpią duże centra handlowe. Już teraz można obserwować, że coraz więcej osób robi zakupy przez internet, ponieważ tak jest łatwiej, wygodniej i korzystniej.

Właściciele sklepów offline uzupełniają swoją działalność o sprzedaż internetową, ponieważ widzą, jak wiele mogą na tym zyskać. Nie ma zatem obaw, że taka inwestycja nie przyniesie nam korzyści i za kilka lat będziemy musieli znowu szukać pomysłu na biznes. Oczywiście 100% pewności powodzenia nie ma, to tylko biznes, w którym wszystko jest możliwe. Dlaczego jeszcze warto otworzyć swój mały sklep internetowy?

  • Szybko i wygodnie

Prędkość życia niedługo prześcignie ludzkie możliwości. Większość społeczeństwa całkowicie oddaje się dzisiaj pracy i karierze. Wstajemy rano, wypijamy szybką kawę i pędzimy do biura, gdzie siedzimy do późnego wieczora. Po powrocie nie mamy już czasu na nic i nie pozostaje nam nic innego, jak udać się do zacisza własnej sypialni. A gdzie czas na zakupy i przyjemności? Dzień okazuje się być zbyt krótki, żeby wygospodarować godzinę czy dwie na własne potrzeby. Dlatego coraz częściej ludzie robią zakupy online: od artykułów spożywczych przez ubrania, artykuły do domu, sprzęt RTV/AGD po samochody i prezenty dla najbliższych. Tak jest dużo wygodniej i, co więcej, możemy dokonywać zakupu o każdej godzinie w ciągu doby, 7 dni w tygodniu.

  • Oszczędnie

Dużą zaletą sklepu internetowego dla sprzedawcy są ograniczone koszty związane z prowadzeniem działalności. Potrzebujemy jedynie dostępu do internetu, biurka, krzesła oraz magazynu. Dla niektórych tylko tyle, dla innych za dużo, jednak kiedy spojrzymy na właścicieli sklepów offline, łatwo jest zobaczyć, że to niewiele w porównaniu do tego, o co muszą zadbać oni. Nie potrzebujemy lokalu, oszczędzamy energię, nie ma też potrzeby zatrudniania dużego personelu. Jeżeli zależy nam na tym, żeby prowadzić na początku mały e-sklep, to z pewnością poradzimy sobie z nią sami lub z pomocą jednej lub dwóch osób.

  • Więcej klientów i większa szansa na duże zyski

Internet to miejsce, w którym każdego dnia nawet kilkanaście godzin dziennie spędzają miliony internautów. Drogą online dużo łatwiej jest dotrzeć do potencjalnego klienta, tym bardziej, że możliwości reklamy i komunikacji z nim są ogromne. Dobre wypozycjonowanie strony, profil w mediach społecznościowych, mailing i blog firmowy - to wszystko wpływa na naszą korzyść i sprawia, że ruch na stronie z dnia na dzień się zwiększa.

  • Niezwykle prosta obsługa panelu

Wygodne funkcje panelu administracyjnego umożliwiają łatwe wprowadzanie nowych produktów do oferty, zarządzanie transakcjami i realizację zamówień. Nie jest wymagana specjalistyczna wiedza z zakresu IT, obsługa panelu jest bardzo prosta i znacznie ułatwia prowadzenie sklepu internetowego 

Jak założyć mały e-sklep?

Jeżeli już jesteś przekonany, że mały e-sklep to biznes dla Ciebie, trzeba kuć żelazo póki gorące, aby twój zapał szybko nie ostygł. Co dalej? Co musisz zrobić w pierwszej, drugiej i następnej kolejności?

  • Pomysł i badanie rynku

Oczywiście musisz mieć pomysł na własny biznes. Powinieneś wiedzieć, co chcesz sprzedawać, w jaki sposób to robić i jak ma wyglądać struktura twojej firmy. Musisz znaleźć nisze rynkową, czyli taki segment rynku, na którym konkurencja jest jeszcze mała. To zwiększy twoją szansę na powodzenie. Zapoznaj się ze statystykami oraz wynikami badań rynku. Zastanów się nad swoją grupą docelową, dla kogo będą przeznaczone twoje produkty. Jest to podstawa do tego, aby dalsze działania związane z marketingiem były skuteczne i efektywne. Przemyśl również, na ile możesz sobie pozwolić. Ważne jest zdawanie sobie sprawy z własnych możliwości. Kredyt nie zawsze jest prawidłowym rozwiązaniem, czasem dobrze jest zacząć z niższego pułapu, aby systematycznie piąć się w górę. Wszystko to prowadzi do jednego - stworzenia dobrego i szczegółowego biznesplanu. On znacznie ułatwi ci załatwianie wszystkich formalności krok po kroku i na pewno pomoże uniknąć wielu błędów.

  • Od pomysłu do działalności gospodarczej

W dalszej kolejności przychodzi czas na dopełnienie tych mniej przyjemnych formalności. Najczęściej wizyta w urzędzie kojarzy się z długimi kolejkami i godzinami spędzonymi w zatłoczonych placówkach. Niestety jest to nieuniknione. Twój sklep internetowy musi zostać zarejestrowany jako działalność gospodarcza. Wszystko wygląda podobnie jak w przypadku tradycyjnego sklepu. Rejestrując działalność w urzędzie miasta lub gminy, otrzymujemy numer NIP i REGON, następnie zakładamy firmowe konto bankowe, jeśli chcemy być podatnikami VAT udajemy się do urzędu skarbowego, konieczne jest również wizyta w ZUS.

  • W poszukiwaniu dobrego dostawcy

Jest to krok, od którego w dużej mierze zależy powodzenie twojej firmy. Zastanów się, przeanalizuj, popytaj i zorientuj się na rynku. Pośpiech jest twoim wrogiem, znalezienie dobrego dostawcy nie jest do końca rzeczą prostą. Taka firma powinna działać sprawnie i bez zarzutu, a dodatkowo mieć niskie ceny i dobrej jakości produkty. Wybór na pewno zabierze ci dużo czasu, ale będzie warto.

  • Oprogramowanie

Na tym etapie przyda nam się pomoc kogoś bardziej doświadczonego od nas. Na rynku mamy szeroki wybór oprogramowań dla e-sklepów i bardzo łatwo popełnić błąd w wyborze tego najodpowiedniejszego dla nas. Darmowe nie zawsze oznacza złe. Dostępnych jest wiele darmowych oprogramowań, które naprawdę zasługują na uwagę. Jeżeli jednak dysponujemy większą gotówką i chcemy stworzyć oprogramowanie dopasowane indywidualnie do naszych potrzeb, również jest taka możliwość. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w tym przypadku dobrze jest wiedzieć dokładnie, jak ma wyglądać nasz sklep internetowy i w jaki sposób będzie funkcjonował.

To tylko pierwsze kilka kroków, które z perspektywy doświadczonych sprzedawców wydają się najistotniejsze. Jest to pewnego rodzaju fundament, który dobrze i solidnie zbudowany, zagwarantuje nam powodzenie w dalszym tworzeniu i zarządzaniu naszym biznesem.