Zakupy w sieci – najczęściej popełniane błędy

Po raz kolejny poruszamy temat bezpieczeństwa w trakcie kupowania w sklepach internetowych. Polacy robią zakupy w sieci poprzez sklepy internetowe i wszystko wskazuje na to, że nie jest to bynajmniej chwilowy trend. Dotychczas radziliśmy, jak kupować z głową przez Internet, dokonaliśmy charakterystyki usługi PayPal, a także przyjrzeliśmy się bliżej zaletom i wadom transakcji dokonywanych za pośrednictwem serwisów Allegro oraz Groupon.

W poniższym poradniku odpowiemy na pytanie, jak unikać najczęściej popełnianych błędów jeszcze przed akceptacją transakcji. Niejednokrotnie możesz bowiem natknąć się na sklep lub aukcję, które z pozoru nie wywołują podejrzeń. Duża liczba pozytywnych komentarzy od innych użytkowników i wyrobiona renoma na rynku nie powinny budzić wątpliwości. Jak się okazuje, nawet sklepy z wieloletnim doświadczeniem potrafią zmanipulować potencjalnego klienta. I choć pozornie nie stracisz na zakupie, tak w razie ewentualnych problemów możesz się spotkać z przykrą niespodzianką na przynajmniej kilku płaszczyznach. Jakie są zatem najczęściej popełniane błędy w trakcie zakupów w sieci?

Sprawdzaj przesyłkę przed odbiorem

Jeśli decydujesz się na zakupy w sieci, to zawsze zwracaj uwagę, czy jest możliwość zamówienia kuriera. Duże sklepy mają z reguły podpisane długoterminowe umowy w firmami kurierskimi, dzięki czemu cena za usługę jest porównywalna do oferowanej przez Pocztę Polską. Kiedy już kurier pojawi się z przesyłką, to koniecznie ją otwórz i sprawdź zawartość zanim będzie za późno. Jeśli okaże się, że towar jest wadliwy lub niezgodny z opisem, to dostawca może od razu spisać protokół szkody. Pamiętaj o tym nawet w sytuacji, gdy kurier spieszy się ze względu na dużą liczbę zleceń – jego obowiązkiem jest poczekać do momentu, aż sprawdzisz towar. Klienci często ignorują ten fakt, przez co – gdy okaże się, że zamówienie jest uszkodzone lub niewłaściwe – pozbawieni są możliwości złożenia reklamacji.

Zakupy w sieci a zwrot towaru

Klienci sklepów internetowych zapominają, że w przeciwieństwie do nabywców towarów tradycyjną metodą, mają prawo zwrotu do 10 dni, licząc od dnia jego dostarczenia do klienta. Od tej zasady istnieje kilka wyjątków, które dobrze będzie zapamiętać w razie wątpliwości, jakie nasuną się jeszcze przed zakupem.

Towary zakupione przez internet, których nie można zwrócić:

  • prasa – gazety, czasopisma, w szczególności zakupione w formie prenumeraty rocznej, kwartalnej itp.,
  • towary posiadające krótką datę ważności – np. produkty spożywcze,
  • płyty z muzyką, filmami i grami komputerowymi (CD, DVD, Blu-Ray) – towaru nie można zwrócić po otworzeniu pudełka, a dokładniej po zdjęciu folii ochronnej z hologramem,
  • pliki cyfrowe (z aplikacjami, filmami, muzyką czy grami) – tego towaru nie można zwrócić od momentu, gdy pobraliśmy plik z udostępnionego po dokonaniu transakcji serwera,
  • produkty stworzone na specjalne zamówienie lub rękodzieła (kalendarze, kubki, koszulki z nadrukiem).

Należy przy tym pamiętać, że w ciągu 10 dni od momentu otrzymania towaru możesz go zwrócić wyłącznie w przypadku handlu z osobami prowadzącymi własną działalność gospodarczą. Kupując np. przedmiot na Allegro od osoby fizycznej, powyższe zasady nie obowiązują.

Miej na uwadze, że w momencie otrzymania zwrotu pieniędzy dostaniesz tylko pieniądze za sam towar, a nie za przesyłkę – a zatem tracisz podwójnie: na kosztach wysyłki oraz na ponownym odesłaniu towaru.

Zakupy w sieci - jak rozpoznać podróbki popularnych towarów?

W sieci nie brakuje sklepów oferujących markowe produkty. Niestety, wiele z nich w swoim inwentarzu posiada podróbki, które dla przeciętnego użytkownika są niemal nie do wykrycia. Prym w tym procederze wiodą zwłaszcza sprzedawcy ubrań, kosmetyków oraz elektroniki. Przeglądając ofertę, niemożliwe jest zorientowanie się wyłącznie po udostępnionych zdjęciach, czy mamy do czynienia z oryginałem. Jak zatem rozpoznać podróbkę? Jeśli trafisz na ofertę z atrakcyjną cenowo bluzą lub perfumami, to w pierwszej kolejności sprawdź, po ile można je nabyć u konkurencji. W przypadku, gdy cena jest wyjątkowo niska, prawdopodobnie natrafiłeś na kradziony lub dobrze podrobiony produkt.

Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że klient może być podejrzliwy wobec niskiej ceny towaru, dlatego nierzadko można trafić na podróbki nieodbiegające cenowo od oryginalnych produktów. Wskazane jest zatem, abyś poczytał opinie o sklepie, sprawdził komentarze użytkowników oraz prześledził tematyczne fora – w przypadku natrafienia na oszusta po wpisaniu nazwy firmy lub konta sprzedawcy wyszukiwarka bez trudu powinna wskazać stosowne ostrzeżenia.

Zakupy w sieci - reklamacje

Pamiętaj, że kupując towary w Internecie, masz prawo domagać się reklamacji. Tutaj pojawia się najczęściej popełniany błąd – z jednej strony wynikający z niewiedzy klienta, zaś z drugiej z powodu przyzwyczajeń sklepów internetowych. Te ostatnie zresztą często same rozpowszechniają nieprawdziwe informacje.

Zapamiętaj!

Reklamacja towaru zakupionego w sieci nie wymaga od klienta dołączenia dowodu zakupu w postaci paragonu lub faktury. Przedstawienie dowodu zakupu jest konieczne wyłącznie w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych. Różnica ta wynika z faktu, że sprzedawca, prowadząc działalność w Internecie, ma obowiązek rejestrowania wszystkich e-transakcji handlowych, a więc w swojej bazie powinien posiadać dowód zakupu towaru.

W praktyce wielu sprzedawców odpowiada klientom, że reklamacja możliwa jest wyłącznie za okazaniem paragonu lub faktury, co nie jest prawdą. Pamiętaj zatem, że przyjęcie reklamacji zakupionego w sieci towaru jest obowiązkiem sklepu internetowego.

Uważaj na polecane produkty, fakturę VAT marża 0% i dodatkowe ubezpieczenie

Nie brakuje e-sklepów, które próbują nabrać klientów na dodatkowe opłaty, poprzez wprowadzenie niewidocznych na pierwszy rzut oka mechanizmów. Zdarzają się m.in. praktyki mające na celu sprzedaż towaru niepochodzącego bezpośrednio od producenta – mowa tu o produktach odnowionych lub z drugiej ręki. Wskazane jest zatem, by czytać dokładnie ofertę – również pozornie nieistotne elementy, jak np. dodatkowe informacje opublikowane małym druczkiem. Jeśli natrafisz w opisie na informację "faktura VAT marża 0%, to najlepiej zrezygnuj z zakupu. W przypadku takiego zapisu mamy do czynienia z towarem skupionym wcześniej – sprzedawca nabył go od klienta indywidualnego lub firmy, a następnie próbuje sprzedać jako nowy. Taki rodzaj faktury oznacza, że sprzedawcy mają prawo odmówić jego naprawy, gdyż według umowy faktura VAT marża nie będzie w tym przypadku dowodem zakupu, a dowodem odsprzedaży – nie będzie możliwe zatem ustalenie pierwotnej daty sprzedaży. 

Niejednokrotnie można spotkać się z automatycznym wrzucaniem przez sklep internetowy proponowanych produktów. W pośpiechu klient może nie zauważyć zmian, co przełoży się na przypadkowy zakup, którego później nie da się odwołać. I choć na pierwszy rzut oka wygląda to jak próba wyłudzenia, to w świetle prawa takie praktyki są dozwolone – w końcu klient ma prawo przed potwierdzeniem oferty zrezygnować z określonych towarów. Podobnie wygląda sprawa z dodatkowym ubezpieczeniem, mającym rzekomo gwarantować dostarczenie przesyłki w stanie nienaruszonym. W rzeczywistości jest to próba naciągnięcia nabywcę na dodatkowe koszty.

Zakupy w sieci - czas realizacji przesyłki a czas dostarczenia

W przypadku tego punktu za ewentualne opóźnienia trudno w każdej sytuacji winić sklep. Trzeba wiedzieć, że czas realizacji zamówienia może się różnić od czasu dostarczenia przesyłki do klienta. Pierwszy przypadek oznacza z reguły czas liczony od momentu złożenia zamówienia do nadania paczki przez sklep internetowy. Zawsze należy doliczyć przynajmniej 24 godziny do czasu, jaki widnieje na ofercie zakupy. Opóźnienie może wyniknąć z winy poczty, która zgubi lub zapodzieje przesyłkę, a istnieją również inne czynniki niezależne (opóźnienie pociągu przewożącego pocztę, niepoprawnie lub niewyraźnie wpisany adres itp.). Jest to o tyle istotny punkt, że powinien zmotywować każdego klienta do planowania wcześniejszych zakupów – zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy prawdopodobieństwo opóźnionego otrzymania towaru występuje zdecydowanie częściej.

Bezpieczeństwo zakupów w sieci – dodatkowe wskazówki

Powyższe wskazówki powinny pomóc w unikaniu najczęściej popełnianych błędów podczas zakupów w sieci. Zwróć uwagę na inne elementy – pozornie oczywiste, a o których w pośpiechu zdarza się klientom nagminnie zapominać. Sprawdzaj dokładnie sklep internetowy – każdy szanujący się sprzedawca powinien na swojej witrynie umieścić informacje kontaktowe wraz z nazwą i adresem firmy oraz numerem REGON i NIP. W przypadku wątpliwości można za pomocą tych danych sprawdzić wiarygodność kontrahenta – polecamy skorzystać z wyszukiwarki na stronie GUS. Koniecznie zapoznaj się z dostępnym na stronie regulaminem – może się okazać, że znajdują się tam punkty stanowiące potencjalne pułapki dla niezorientowanych klientów. W razie wątpliwości związanych z reklamacją sprawdź stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W poprzednich artykułach dotyczących zakupów w sieci dużą uwagę zwracaliśmy na protokoły bezpieczeństwa SSL. Pamiętaj, że bezpieczna e-transakcja ma miejsce poza obrębem sklepu. Powinieneś zostać przekierowany do jednej z wybranych placówek bankowości elektronicznej, zaś adres na pasku zadań w trakcie logowania do konta bankowego powinien zaczynać się od https://. W dobie urządzeń mobilnych wiele osób zapomina , że nie warto ryzykować, robiąc zakupy w miejscach publicznych – np. w kafejce internetowej. W pośpiechu można zapomnieć się wylogować, narażając się na utratę konta. Najlepiej na spokojnie usiąść w zaciszu domowym i dopiero wtedy rozpocząć transakcję. Tutaj znów trzeba wspomnieć o rosnącej popularności płatności przez smartfony - owszem, z każdym miesiącem ta forma transakcji zyskuje zwolenników, ale to nie oznacza, że zbędne jest odpowiednie zabezpieczenie hasłami. Telefon zawsze można zgubić, co może mieć poważne konsekwencje dla portfela.

Bez względu na metodę płatności, rodzaj aukcji, czy warunki oferty, zawsze należy zachowywać zdrowy rozsądek, uważnie czytać opis towaru lub usługi i – co najważniejsze – nie robić zakupów w pośpiechu. W pogoni za obowiązkami dnia codziennego nieświadomie popełniamy błędy, z czego doskonale zdają sobie sprawę sprzedawcy. Postaraj się traktować zakupy jak przyjemność, a nie obowiązek – zarezerwuj odpowiednią ilość czasu we własnym domu i korzystając z powyższych wskazówek, znajdź coś interesującego dla siebie lub bliskich. W ten sposób zakupy w sieci będą nie tylko satysfakcjonujące, ale i bezpieczne dla portfela.