Dieta rozgrzewająca - co jeść jesienią i zimą?

Jesienią i zimą dni są krótkie, do tego zazwyczaj jest zimno i pogoda nas nie rozpieszcza. Do łask wracają zapomniane szaliki, rękawiczki i czapki, T-shirty ustępują miejsca grubym swetrom, a organizm zużywa o wiele więcej energii, by utrzymać temperaturę. Często zmieniamy wówczas dietę na bardziej kaloryczną, zaczynają się w niej pojawiać produkty tłuste i ciężkostrawne. Nasz organizm potrzebuje energii, więc może się to wydawać najlepszym rozwiązaniem. Warto jednak wiedzieć, że tłuste potrawy nie zawsze są najlepsze w rozgrzewaniu. Co jeść jesienią i zimą, aby nie było nam zimno? Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta rozgrzewająca.

Co jeść, by się rozgrzać?

Nie jest tajemnicą, że istnieją produkty ogrzewające i ochładzające, czy jednak do końca wiemy, które należą do danej grupy? Może to być bardzo złudne. Jakie składniki powinna zawierać dieta rozgrzewająca? Przede wszystkim warzywa i owoce, jednak z zastrzeżeniem, że surowe wychładzają organizm. Przetwórzmy je! Upieczmy, ugotujmy, dodajmy do zupy, zróbmy krem lub kompot bez dodatku cukru. Doskonale sprawdzą się również suszone owoce, wszelkiego rodzaju orzechy czy pestki.

Pamiętajmy również o naturalnych antybiotykach, czyli o czosnku i cebuli. Uchronią nas przed przeziębieniami ze względu na swoje bakteriobójcze działanie. Choć zapach może być nieprzekonujący, warto wzbogacić swoją dietę o te składniki. Idealnym dodatkiem na jesień i zimę będą także kiszonki – ogórki, kapusta czy buraki są bogate w witaminę C, która również wspomoże pracę naszego układu immunologicznego.

Zaopatrzmy się też w przyprawy i dodatki, które mają właściwości rozgrzewające. Będą to np. imbir, cynamon, pieprz, chrzan, kminek, tymianek lub goździki. Jeżeli natomiast chodzi o mąkę, dodawaną do naleśników, pierogów czy pieczywa, używajmy razowej. Wprowadźmy również do diety pełne zboża.

Których produktów unikać?

Dieta rozgrzewająca poprawi nasz nastrój i zapobiegnie przeziębieniom, unikajmy więc produktów, które ochładzają organizm. Chodzi tutaj przede wszystkim o sery, jogurty czy mleko, owoce cytrusowe, mąkę pszenną lub cukier. Jesień i zima to nie jest również najlepsza pora na czekoladę, batony, ciasteczka i inne słodycze. Oczywiście organizm chłodzą również lody i mrożone produkty.

Dieta rozgrzewająca: porady

Organizm potrzebuje zimą naprawdę dużo energii, aby utrzymać prawidłową temperaturę ciała, dlatego też musi być mu ona dostarczana przede wszystkim przez odpowiednio skomponowaną dietę rozgrzewającą. Dzięki niej poczujemy się lepiej, będziemy mieć więcej energii, a przeziębienia nas ominą. Jedzmy mniejsze porcje w małych odstępach czasu. Śniadanie, obiad i kolacja to zdecydowanie zbyt mało. Pijmy ciepłe napoje, które pomogą nam ogrzać organizm. Może to być herbata z dodatkami, herbata zielona czy ziołowa. Pierwszy posiłek dnia musi być ciepły i sycący, abyśmy nabrali siły i ochoty na wyjście z domu. Pamiętaj również o tym, jak ważna w okresie jesienno-zimowym jest witamina C.