Jak księgować koszty przesyłki pocztowej?

Moje pytanie odnosi się do rozliczania kosztu przesyłki pocztowej. Czy koszty  przesyłki pocztowej powinienem księgować na podstawie faktury VAT (0%), czy może wystarczyłby dokument nadania, na którym widnieje koszt? Który wariant jest prawidłowy? 

Mariusz, Lubań Śląski

 

W tym przypadku od Pana zależy, na podstawie jakiego dokumentu zaksięguje Pan koszt. Jeżeli prosi Pan o fakturę, to ponieważ większość usług pocztowych jest zwolnionych z VAT (art. 43 ust 1 pkt 4 i 17) księguje Pan wówczas ze stawką zw (a nie 0%). Oczywiście, jeżeli na fakturze wyróżniona byłaby inna stawka, wprowadza Pan dane zgodnie z przedstawionymi na fakturze.

Natomiast ponieważ potwierdzenia wydawane przez Pocztę Polską posiadają niezbędne informacje, jakie powinny być zawarte na dowodzie księgowym (§ 13 pkt. 4 Rozp. o KPiR),  to mogą być same w sobie podstawą księgowania (można poprosić dodatkowo o pokwitowanie zapłaty - wówczas zsumowany koszt). Na podstawie potwierdzeń z danego miesiąca, na koniec okresu generowany jest jeden zbiorczy dowód wewnętrzny.