Linki przychodzące - przydatne wskazówki

Linki przychodzące (tak zwane backlinks lub backlinki) to odnośniki w sieci, które prowadzą do danej strony internetowej. Linki te są jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycje linkowanej strony w wynikach wyszukiwarki.

Wraz ze zmianami, które wprowadza Google, także sposób ich pozyskiwania ewoluował. Trzeba ostrożnie podchodzić do ich pozyskiwania - linki słabej jakości mogą wyrządzić więcej krzywdy niż przynieść pożytku.

Skoro więc ich pozyskiwanie odgrywa tak istotną rolę dla pozycjonowania strony internetowej nasuwa się pytanie - na co należy zwrócić uwagę, aby przychodzące linki przypadkiem nie zaszkodziły pozycji danej witryny? Dlatego też przedstawimy kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, decydując się na polepszenie widoczności witryny w wyszukiwarce właśnie przez pozyskiwanie linków.

Linki przychodzące - dlaczego nie ze stron mało wartościowych?

Strony, które możemy znaleźć w sieci, różnią się od siebie nie tylko pod względem wizualnym czy merytorycznym - mają one także odmienną moc. Według tego kryterium dzielimy je na takie, z których link zwiększa widoczność witryny oraz te, z których odnośnik może jej wręcz zaszkodzić. Im mocniejsza w ocenie wyszukiwarki jest witryna, z której linkujemy do naszej strony, tym bardziej wartościowy jest dla niej link przychodzący. Wniosek sam się nasuwa - nieważna jest ilość linków, ale ich jakość, najlepiej zaś stawiać na te z naprawdę wartościowych źródeł.

Czy warto wymieniać się linkami z innymi serwisami?

Nie tak dawno była to bardzo popularna i wygodna metoda pozyskiwania linków. Obecnie jednak jeżeli chcemy z niej skorzystać, powinniśmy zrobić to w bardzo ostrożny i przemyślany sposób. Pozyskanie linku zamieszczonego w stopce albo w serwisie podejrzanym dla Google to działanie, które może poważnie zaszkodzić także tym stronom, do których linkują. Najważniejsze jest więc, aby linki kierujące do naszej strony nie wzbudzały podejrzeń i sprawiały wrażenie jak najnaturalniejszych.

Linki przychodzące a witryna tematycznie powiązana

Wspomniana wcześniej moc strony jest bardzo ważna, ale równie istotne okazuje się linkowanie z witryn o tematyce pokrewnej. Możliwości analizowania zawartości witryn przez Google są stale udoskonalane i pozwalają zidentyfikować powiązane tematycznie serwisy. Oznacza to, że powinniśmy starać się pozyskiwać przede wszystkim linki przychodzące do z pokrewnych tematycznie stron.

Linki na stronach na których przebywają klienci?

Bez wątpienia zamieszczanie linków na stronach, na których najczęściej przebywają nasi klienci, jest dobrym posunięciem. Nie jest to podyktowane wyłącznie trafieniem do grupy docelowej, ale również zamieszczeniem odnośnika w serwisie powiązanym tematycznie. Z pewnością korzystnie wpłynie to na postrzeganie naszej strony.

Czy ilość linków przychodzących z jednej domeny ma znaczenie?

Bez względu na to, z jak mocnej witryny możemy uzyskać backlinki, nie ma sensu przesadzać z ich ilością - może to wzbudzić podejrzenia Google i przynieść niechciane wręcz efekty. Zróżnicowanie profilu linków przychodzących nawet w ramach jednej witryny może okazać się korzystniejsze, jeśli nie będzie ich zbyt wiele i będą prowadzić do różnych podstron.

Linki przychodzące a słowa kluczowe w anchor text

Linkowanie na konkretne słowo kluczowe to najbardziej niebezpieczny sposób pozyskiwania linków przychodzących. Ich znaczna ilość z pewnością zwróci uwagę Google, co może znacznie zaszkodzić linkowanej witrynie. Dlatego też warto różnicować także anchory.

Linkowanie na stronach bez treści

Algorytmy Google mają za zadanie zrozumieć wręcz treść i kontekst znajdującej się na stronie informacji. Niekorzystne jest więc linkowanie ze stron pozbawionych treści, a decydując się na pozyskiwanie linków przychodzących, warto zatroszczyć się o to, by znajdowały się w towarzystwie unikalnej informacji, najlepiej tematycznie związanej ze stroną, do której linkują.

Linki przychodzące - reguły czy lepiej kompletny chaos?

O ile wprowadzanie zasad w wielu dziedzinach życia przynosi pożytek, o tyle w przypadku procesu pozyskiwania linków jest wręcz odwrotnie. Trzymanie się standardowych i powtarzalnych zachowań może zostać wytropione przez Google, dlatego największym sprzymierzeńcem dla tego typu prowadzonych działań jest unikanie rutyny.

Czy lokalizacja na stronie ma znaczenie?

Jeżeli chodzi o użyteczność linków, lokalizacja odnośnika jest decydująca. To, czy będzie on znajdował się w stopce czy też w bardziej widocznym menu bocznym wpłynie na jego widoczność i klikalność. Im wyżej zamieszczony zostanie link na stronie, tym lepiej zarówno z punktu widzenia użytkownika strony, jak i robotów Google’a - linki znajdujące się w stopce będą mniej skuteczne niż te z sidebaru.

Najkorzystniejszym w tej sytuacji jest pozyskanie linku przychodzącego do naszego serwisu ze strony bogatej w treści związane tematycznie z naszą znajdujący się dodatkowo w stosunkowo wysokiej lokalizacji na stronie.

Jak pozyskać linki przychodzące?

Istnieją różne metody pozyskiwania linków przychodzących. Wśród nich wymienić można katalogi, których znaczenie niesłusznie się ostatnio umniejsza. Wypowiedzi na forach tematycznych i budowanie wizerunku eksperta w konkretnej dziedzinie wraz z zamieszczeniem adresu strony w stopce lub na profilu również może stać się metodą na zyskanie backlinków. Przydatne może być też w tym zakresie komentowanie informacji publikowanych na blogach tematycznych.

Jeżeli dysponujemy większą liczbą serwisów internetowych, również możemy wykorzystać je w celu budowania wizerunku. W sieci znaleźć możemy także strony zawierające materiały do przedruku czy tak zwane serwisy dziennikarstwa obywatelskiego, które także mogą się stać sposobem na pozyskiwanie linków przychodzących. Możemy je też zdobyć na platformach content marketingowych, takich jak Whitepress czy Nextcontent, na których można nabyć artykuły sponsorowanie z możliwością dodania linków.

Powyższe przykłady to tylko kilka najprostszych metod pozyskania backlinków - sposobów na zdobycie linków przychodzących jest naprawdę wiele. Ze względu na algorytmy Google’a warto jednak zdobywać linki z różnych miejsc i jak najbardziej dywersyfikować link building.

Czy można jakoś zbadać linki przychodzące?

Istnieje wiele narzędzi służących monitorowaniu linków przychodzących. Pozwalają one na śledzenie rozwoju własnego serwisu, ale także porównanie naszych działań z aktywnością konkurencji. Do najpopularniejszych z nich należą Google Webmaster Tools, MajesticSEO, Ahrefs oraz wiele innych - OpenSiteExplorer, SEO, SpyGlass, WebMeUp, MonitorBacklinks.

Dbanie o zróżnicowany profil linków z wartościowych miejsc w sieci, powiązanych tematycznie z witryną, do której linkują, z zachowaniem umiaru to przepis na sukces. I choć nie wydaje się to skomplikowane, coraz bardziej udoskonalane algorytmy Google’a sprawiają, że pozyskiwanie linków przychodzących wymaga coraz więcej wysiłku, umiejętności i ostrożności.