Herbata - jakie są jej zdrowotne właściwości?

Zielona, ziołowa, biała, czerwona, czarna, z dodatkami… Herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów, które spożywamy. Wiele osób pije ją wręcz nałogowo, codziennie, nigdy nie poprzestając na jednej filiżance. Herbata kojarzy się z leniwymi wieczorami pod kocem, z rozgrzaniem w chłodne dni czy z pretekstem do spotkania się ze znajomymi. Dla wielu konieczna jest również w czasie choroby. Czy jest jednak dobra na wszystko i przede wszystkim jak działa na nasze zdrowie?

Herbata dobra na wszystko?

Herbata jest zdrowa, warto ją pić, ponieważ dobrze wpływa na nasz organizm. Wszystko jednak zależy od tego, w jaki sposób oraz przez jaki czas będziemy ją zaparzać. Warto zacząć od tego, że herbata zawiera teinę, dzięki czemu może nas pobudzić, kiedy jesteśmy zmęczeni, oczyścić organizm i wspomóc pracę żołądka. Picie herbaty wspomaga również walkę z próchnicą, dzięki zawartym w tym napoju związkom fluoru. Zdrowe zęby i żołądek to nie wszystko. Wypicie naparu może również zrelaksować i uspokoić. Poza tym przeciwdziała wielu chorobom, np. wątroby czy układu krążenia. Herbata pomoże również w skupieniu się i koncentracji na wykonywanej czynności. Nie odmawiajmy więc sobie kolejnego kubka wypitego w czasie pracy. Napój jest również dobrym rozwiązaniem dla osób, które przez palenie papierosów uszkodziły swoje DNA. Mocna, gorzka herbata bywa z kolei pomocna przy zatruciach pokarmowych. Warto dodać również, że napój ten zmniejsza ryzyko zawału serca oraz zawiera katechiny, które zapobiegają pojawieniu się i hamują rozwój komórek nowotworowych.

Pozytywnych zdrowotnych właściwości jest tak dużo, że naprawdę nie należy się martwić, że wypiliśmy dzisiaj 3 filiżanki herbaty i mamy ochotę na więcej. Oczywiście, nie można także przesadzać, ponieważ przyjmuje się, że jeżeli użyjemy więcej niż 600 mg herbaty dziennie, możemy ją po prostu przedawkować. Co oczywiste, przedawkowanie może nieść ze sobą nieprzyjemne dolegliwości. Przelicza się jednak, że 600 mg to ok. 10 szklanek, jest to więc spora liczba, którą najpewniej trudno przekroczyć.

Właściwości zdrowotne herbaty – przykłady

Warto przyjrzeć się konkretnym zdrowotnym właściwościom herbaty. Przykładowo herbata czarna, najbardziej popularna, pobudza nasz organizm, dodaje energii, zwiększa koncentrację, przyśpiesza pracę żołądka, zmniejsza stres, obniża ciśnienie krwi, sprawia, że zęby są mniej narażone na próchnicę, zmniejsza ryzyko zakrzepów, a mocny napar może nawet zapobiegać i zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory. Okłady z czarnej herbaty zmniejszają opuchliznę i zaczerwienienie oczu.

Zielona herbata z kolei działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, pomaga w pozbyciu się zanieczyszczeń z organizmu, obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu, chroni zęby przed próchnicą, pomaga w zmniejszeniu stresu, działa przeciwwrzodowo i – podobnie jak herbata czarna – pomaga w problemach z oczami, warto bowiem przemywać je zieloną herbatą w czasie zapalenia spojówek.

Biała herbata pobudza tak efektywnie, że może z powodzeniem zastąpić kawę. Podobnie jak opisane wcześniej rodzaje, pomaga w skoncentrowaniu się i posiada antyoksydanty zapobiegające rozwojowi komórek nowotworowych. Poza tym picie białej herbaty opóźnia proces starzenia się skóry, poprawia pracę układu immunologicznego, czyli zwiększa odporność organizmu oraz łagodzi zdenerwowanie.

Czerwona herbata jest natomiast idealnym napojem dla osób, które chcą się odchudzić. Po pierwsze przyśpiesza metabolizm, oczyszcza organizm i pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Tak jak inne herbaty, również i czerwona zawiera fluor czy teinę. Warto pamiętać, że jest moczopędna i pomaga w usunięciu toksyn z organizmu. Dzięki czerwonej herbacie poprawiamy swój nastój oraz pamięć.

Zdrowe są również herbatki ziołowe, których jest naprawdę mnóstwo. Mięta pomoże na przejedzenie, melisa w problemach ze snem, poza tym zrelaksuje i uspokoi, z kolei np. bratek pomoże oczyścić organizm, przez co stanie się pomocny w walce z trądzikiem czy dodatkowymi kilogramami. Ważną rolę odgrywają także dodatki, np. herbata z imbirem pomoże w walce z przeziębieniem lub mdłościami.

Złe strony herbaty?

Pamiętajmy jednak, żeby nie parzyć zbyt mocnej herbaty, gdyż wówczas o wiele łatwiej o przedawkowanie. Poza tym taki napój wypity na pusty żołądek może wywołać nudności i kiepskie samopoczucie. Czarna herbata źle wpływa na organizm dziecka, dlatego warto unikać długiego parzenia i najmłodszym podawać słabą herbatę, najlepiej owocową lub z dodatkami. Tanina zawarta w czarnej herbacie sprawia, że wchłanianie żelaza jest gorsze, dlatego też popijanie posiłków tym napojem nie jest zalecane. Przedawkowanie może objawiać się nadpobudliwością, bezsennością, bólami głowy, drżeniem mięśni czy kołataniem serca.

Zielona herbata nie jest zalecana w dużych ilościach dla osób chorujących na anemię, gdyż picie tego napoju w nadmiarze sprawia, że wchłanianie wapnia i żelaza jest mniejsze.

Fani bawarki, czyli herbaty z mlekiem, powinni pamiętać, że czarna herbata w takim połączeniu nie działa na układ krążenia.

Herbaty pite w odpowiednich ilościach są bardzo dobre dla naszego zdrowia. Poza tym są smaczne, doskonale rozgrzewają i można je podawać w przeróżnych kombinacjach. Pijmy herbaty na zdrowie i korzystajmy z ich właściwości!