Pracownik, który jest niezdolny do pracy przez chorobę zawodową, może otrzymać świadczenia z ZUS. Czy COVID-19 to choroba zawodowa? Przeczytaj i dowiedz się więcej na ten temat!
Choroba zawodowa
Kodeks pracy podaje definicję choroby zawodowej. W przypadku jej rozpoznania pracodawca powinien dokonać odpowiednich kroków, w tym np.:
-
ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą,
-
przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej,
-
zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Świadczenia z ZUS a COVID-19
Pracownikowi, który ma stwierdzoną chorobę zawodową, przysługują różnorakie świadczenia z ZUS. Ich katalog został wymieniony w Ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Pracownikowi, który cierpi na chorobę zawodową, przysługują następujące świadczenia:
-
zasiłek chorobowy,
-
świadczenie rehabilitacyjne,
-
zasiłek wyrównawczy,
-
jednorazowe odszkodowanie,
-
renta z tytułu niezdolności do pracy,
-
renta szkoleniowa,
-
renta rodzinna,
-
dodatek do renty rodzinnej,
-
dodatek pielęgnacyjny,
-
pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.
Warto nadmienić, że zasiłek chorobowy z powodu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą zawodową wynosi 100%. W przypadku zleceniobiorców oraz pracowników, którzy nie mają opłacanych składek wypadkowych świadczenia nie przysługują.
COVID-19 to choroba zawodowa – podsumowanie
COVID-19 może zostać uznany za chorobę zawodową, jeśli wystąpi w warunkach narażenia zawodowego. Jeśli inspektorat wyda decyzję, że dany pracownik ma chorobę zawodową, wówczas może się on starać o wiele świadczeń z ZUS. Jeśli decyzja ta będzie negatywna, pracownik ma 30 dni na to, aby się od niej odwołać.