0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Pokolenie Z na rynku pracy - charakterystyka

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Pokolenie Z weszło już na rynek pracy. Jest to zupełnie odmienna generacja od poprzednich, dlatego z pewnością warto zwrócić na nią uwagę. Kim są przedstawiciele pokolenia Z i jak wyglądają prognozy związane z ich umiejętnościami pracowniczymi? Przeczytaj niniejszy artykuł, by poznać odpowiedź!

Charakterystyka pokolenia Z

Przedstawiciele pokolenia Z urodzili się po 1995 roku (choć czasami podaje się, że rokiem granicznym jest rok 1990). Najstarsi z nich skończą więc w 2020 roku 25 lata. Nic więc w tym dziwnego, że na rynku pracy jest ich powoli coraz więcej.

Właściwie od urodzenia ci młodzi ludzie są zaznajomieni z nową technologią i stanowi ona dla nich naturalne środowisko. 5-latek potrafi dzisiaj szybciej opanować obsługę smartfona czy laptopa niż niejedna osoba dorosła. Dlatego pokolenie Z każdą wątpliwość sprawdza w Internecie, do którego zazwyczaj ma stały dostęp. Potrafi szukać, wie jak się po nim poruszać, nie ma problemów z komunikacją wirtualną. Często osoby te mają wielu znajomych z odległych krańców świata, bo dzięki sieci bariery nie istnieją. Dodatkowo chętniej od innych pokoleń generacja Z wdaje się w dyskusje na forach czy mediach społecznościowych.

Pokolenie Z wychowało się w dobrobycie, jednak z drugiej strony jest to jedna z najbardziej podzielonych generacji, ponieważ dokładnie widać po jej przedstawicielach, jak wygląda ich sytuacja domowa, co przekazali im rodzice, jak przedstawia się ich sytuacja materialna, jaki mają dostęp do kultury, rozwoju i wykształcenia.

Istnieje pogląd, że generacji Z podano wszystko na tacy i coś w tym jest. Pomijając kwestię, o której wspomniano powyżej, w większości są oni wychowywani niemal bezstresowo, często dostają to, czego chcą, są rozpieszczani, w związku z czym nie ma w nich pokory, uważają, że wszystko im się należy.

Pokolenia Z nie odstraszy odległość. Lubią podróżować i nie zapuszczają korzeni, przez co wielu z nich zdecyduje się na wyjazd na drugi koniec świata, jeżeli tylko mają taką okazję i może to im pomóc w samorozwoju. Przygotował ich do tego w pewnym sensie także stały dostęp do sieci i nowych technologii. Na co dzień poznają inne kraje i kultury, nie czują więc lęku związanego z opuszczeniem domu.

Omawianą generację cechuje wręcz wrodzony multitasking. Przedstawiciele pokolenia potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie i jest to dla nich w pewien sposób naturalne. Nie stanowi dla nich problemu jednoczesna rozmowa z kimś, pisanie wiadomości i oglądanie serialu. Dzielą swoją uwagę. Z drugiej strony jednak z tego samego powodu nie potrafią się skupić tylko na jednej rzeczy i trudno przyciągnąć ich uwagę tak mocno, by jednocześnie nie robili czegoś innego.

Pokolenie Z ulega trendom bardzo łatwo. Mówi się, że to generacja X zachłysnęła się reklamą i była na nią podatna, jednak wszystko wskazuje na to, że Z przebija ją pod tym względem. Co więcej, ulegają oni nim często zupełnie nieświadomie. Marka ma dla nich znaczenie, ale jednocześnie chcą, by cena była racjonalna, dlatego istotna jest dla nich wysoka jakość, za którą nie przepłacą.

Generacja Z składa się z indywidualistów, często nawet samotników, którzy są niepokorni, czasami wręcz egoistyczni. Ich spojrzenie na świat cechuje realizm, który skierowany jest w stronę pesymizmu. Jednocześnie są to osoby bardzo kreatywne, ceniące samorozwój i niezależność.

Pokolenie Z na rynku pracy

Jak już wspomnieliśmy, pokolenie Z to osoby bardzo młode, więc najstarsi z przedstawicieli dopiero niedawno zaczęli wchodzić na rynek pracy. Dlatego też nie można powiedzieć, jak się na nim zachowują i co jest dla nich najbardziej charakterystyczne. Istnieją jednak prognozy, dzięki którym można nieco lepiej poznać generację Z i ich prawdopodobny stosunek do pracy. Oczywiście z biegiem czasu może się okazać, że przewidywania wcale się nie sprawdzą, jednak obecnie nie można jeszcze tego stwierdzić z całą pewnością.

Świat nie jest barierą dla pokolenia Z. Jego przedstawiciele są gotowi pracować właściwie gdziekolwiek, a rozwój IT coraz bardziej im to umożliwia. Poza tym dzięki swoim kontaktom z całego świata mogą świetnie sprawdzić się w pracy z klientem.

Pokolenie Z nie ma najmniejszych problemów z nowymi technologiami i siecią. Bardzo prawdopodobne jest więc, że doskonale odnajdą się na rynku pracy w branży IT, e-marketingu czy PR-u.

Cenią oni sobie szybkość i praktyczność, rzeczy użyteczne to dla nich takie, dzięki którym można oszczędzić czas. Dlatego też nie czekają, żeby wyrobić sobie opinię na jakiś temat, szybko oceniają, że coś jest bezużyteczne lub odwrotnie. Może to stanowić pewien problem, z którym pracodawcy będą musieli sobie poradzić.

Pokolenie Z chce pracować w miejscu, które zapewni im ciekawe zadania i ciągły rozwój. Trudno będzie zatrzymać przedstawicieli tego pokolenia w jednej firmie, jeżeli pracodawca nie postara się o to, by pracownik mógł uczyć się czegoś nowego i nie stać w miejscu. Z drugiej strony dzięki temu, w jakich czasach się wychowali i jakich mają rodziców, często są doskonale przygotowani do wyścigu szczurów, który może mieć miejsce w drodze do sukcesu.

Omawiana generacja nie do końca rozumie, co to znaczy poufność informacji, dlatego wielu pracodawców stanie przed trudnym zadaniem nauczenia ich tego i podniesienia ich poziomu odpowiedzialności za własne czyny.

Praca z pokoleniem Z może być trudna dla pracodawców, przynajmniej początkowo. Będą oni musieli znaleźć sposób, by nieco okiełznać niepokorną duszę młodych ludzi. Być może odpowiednio dobrana strategia sprawi, że okażą się oni naprawdę świetną grupą pracowników. Jednak na takie wnioski musimy poczekać jeszcze przynajmniej kilka lat.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów