Social media dla firm - czy są niezbędne?

Social media dla firm

Skokowo rosnąca popularność platform społecznościowych nie pozostawia wyboru - korzystanie z nich to dla biznesu rzecz obowiązkowa. Serwisy tego typu odwiedzają miliony Polaków, którzy są potencjalnymi klientami firm z większości gałęzi gospodarki. Wielką zaletą social media jest koszt ich obsługi - w zasadzie wystarczy jedna osoba do prowadzenia wszystkich działań. Mankament serwisów społecznościowych to słaba penetracja grupy konsumentów w starszym wieku, rzadko podłączonych do Internetu.

Omówmy pięć najpopularniejszych nad Wisłą serwisów social media, na których warto stworzyć reprezentację marki i wprowadzać w życie strategie marketingowe.

Social media w firmie - fanpage na Facebooku

Według raportu Fanpage Trends Grudzień 2015, wykonanego przez Sotrender, w Polsce Facebook gromadzi 13,74 mln użytkowników, czyli ponad ¼ całej populacji kraju. To gigantyczna baza potencjalnych klientów, z której warto skorzystać. Podstawowym narzędziem komunikacji z użytkownikami jest fanpage marki. Warto zatrudnić kogoś, kto będzie się nim opiekował przez całą dobę. Facebook, jak żadne inne medium, pozwala na wytworzenie mocnych relacji firma-klient. Można za jego pomocą promować ofertę, rozdawać rabaty i prezenty oraz zbierać potrzebne do rozwoju uwagi od użytkowników. Trzeba pamiętać, że reprezentacja firmy na FB nie może być tablicą ogłoszeniową. W social media najważniejsza jest interakcja z ludźmi, a więc ciągłe reagowanie na ich zachowania. Po opublikowaniu każdego statusu należy monitorować odpowiedzi zalogowanych - wyjaśniać niejasności i zbierać uwagi, które mogą się okazać przydatne do kolejnych kampanii reklamowych.

Twitter - social media dla wybranych

Badanie Megapanel PBI/Gemius wykazało, że w październiku i listopadzie 2015 roku na Twitterze było ponad 4 mln aktywnych polskich kont. Jedynie niewielka część tej liczby to użytkownicy regularnie piszący, większość polskich “ćwierkaczy” pasywnie śledzi publikacje innych - najczęściej celebrytów, dziennikarzy i polityków. To oznacza, że nie jest to zbyt atrakcyjne narzędzie dla biznesu. Zyskać na regularnym korzystaniu z Twittera mogą tylko niektóre branże – w szczególności media. Dla gazet, czasopism i telewizji konto na tym portalu to konieczność. W dobie cyfrowej najbardziej cenione są szybkość i przystępność informacji, co oferuje właśnie Twitter. Istotne jest też to, że do króciutkiego wpisu da się dodać zdjęcie – w ten sposób można tworzyć aktualizowane na bieżąco relacje z różnych wydarzeń.

Instagram - młodzieżowe social media

Instagram, według wspomnianego wcześniej Megapanelu, w 2015 roku przekroczył 2,6 mln rodzimych zalogowanych. Największy skok popularności miał miejsce w wakacje, kiedy użytkownicy masowo publikowali robione przez siebie zdjęcia z wakacji. Obecnie wielu internautów korzysta z aplikacji zintegrowanej z Facebookiem. I tak też powinny postępować firmy - zdjęcia edytowane i publikowanie na Instagramie warto od razu zamieszczać z dłuższym opisem na portalu Zuckerberga. Instagram jest najchętniej odwiedzany przez ludzi młodych, dlatego reprezentację na tej platformie powinny mieć przede wszystkim firmy oferujące produkty i usługi młodzieżowe. Tam najważniejszy jest przekaz obrazowy - za pomocą zdjęć.

NK.pl - social media dla starszych użytkowników

Dawny hegemon polskich mediów społecznościowych egzystuje dziś w cieniu Facebooka. Oczywiście nie znaczy to, że nie warto zaprzęgać tego portalu do promowania marki – wciąż gromadzi on 2,3 mln użytkowników, co jest dobrym wynikiem. To portal chętnie odwiedzany przez ludzi w każdym wieku, pragnących odnowić kontakty ze znajomymi z dawnych lat. Daje to szanse marce, której targetem reklamowym są ludzie w średnim i starszym wieku, nieużywający pozostałych platform social media. NK.pl oferuje dobre możliwości interakcji z zalogowanymi, przez co naprawdę warto włączyć go do firmowej strategii marketingowej.

Google Plus i Youtube.com

Google Plus przekroczył 9,1 mln, co tylko z pozoru jest dobrym wynikiem. Portal ten nie cieszy się bowiem wielką popularnością w naszym kraju - aktywnych kont jest niewiele. Google podejmuje różne kroki, żeby zwiększyć znaczenie platformy. Dlatego, chcąc zwiększyć ruch na swoim serwisie społecznościowym, Google zintegrował komentarze z YouTube.com z Google Plus. Wywołało to bardzo duże niezadowolenie internautów korzystających z Youtube. Ostatecznie w 2015 roku, Google wycofał tą zmianę.

W komunikacji z bazą konsumencką może wiele pomóc także moduł Hangouts. Szansą dla biznesu jest podział na społeczności (grupy tematyczne), dzięki którym można celować bezpośrednio w sprecyzowane targety reklamowe. Jeśli chodzi o dane socjodemograficzne zalogowanych na Google Plus, są to głównie mężczyźni między 25 a 34 rokiem życia.

Jaki portal social media wybrać?

Najlepszym rozwiązaniem dla firm posiadających uniwersalną ofertę (np. produkty spożywcze) jest multiplatformowość, czyli wykorzystywanie wszystkich dostępnych internetowych kanałów komunikacji z klientami. Firmy skupione na precyzyjnie określonym targecie powinny raczej postawić na jedną platformę - taką, dzięki której jest szansa na dotarcie z przekazem do określonej grupy.