Firma w social media. Metoda promocji (nie) dla każdego?

Artykuł zewnętrzny

Jeśli nie ma cię w social media – nie istniejesz. Powiedzenie dobrze znane i poniekąd prawdziwe, choć dla niektórych amatorów internetu i nowinek technologicznych wciąż niezrozumiałe. Chociaż o istnieniu serwisów społecznościowych wie każdy, to jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę do czego tak naprawdę służą i jak wykorzystać ich potencjał. A jest on ogromny.

Czym są social media?

Dlatego na sam początek - co to właściwie są social media i jaką pełnią funkcję? Najogólniej mówiąc są to internetowe i mobilne aplikacje, umożliwiające użytkownikom tworzenie treści i ich wymianę. Ideą social mediów jest szeroko pojęta interakcja między użytkownikami – nieograniczona czasem ani miejscem, najczęściej odbywająca się w czasie rzeczywistym.

Na dowolnym serwisie społecznościowym konto może założyć każdy, kto ukończył 13 rok życia (Facebook i konta Google): nastolatek, nauczyciel, aktor, zespół muzyczny, firma z dowolnej branży. Każdym kierują inne pobudki – jedni chcą pochwalić się swoim życiem i zewnętrznym pięknem, drudzy – zrobić coś dobrego i pomagać w słusznej sprawie, a jeszcze inni pragną wypromować swoje marki i przyciągnąć klientów. Obecność firmy w social media to w dzisiejszym biznesie podstawa. Portale społecznościowe dają szerokie pole do działania. Samo uczestnictwo jest darmowe, a od naszych indywidualnych potrzeb zależy czy zdecydujemy się na dodatkowe płatne formy promocji. Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu firmy w świat Facebooka, Twittera i Google+ trzeba zastanowić się nad kilkoma istotnymi kwestiami.

Facebook i inne social media

W Polsce przyjęło się, że social media to Facebook, a przecież istnieje jeszcze mnóstwo innych serwisów, działających na podobnych zasadach. Jest Google+, LinkedIn, Twitter, Pinterest. Warto przyjrzeć im się nieco dokładniej, sprawdzić, gdzie promują się firmy z naszej branży, zweryfikować publikowane tam treści i zdecydować gdzie najbardziej pasujemy.

Społecznościowe know-how, czyli co warto wiedzieć przed rozpoczęciem kampanii

Na Facebooku (posługuję się tym przykładem, bo jest to wciąż najpopularniejszy społecznościowy serwis w Polsce) swoje profile posiadają małe, średnie i duże firmy. W wielu przypadkach te należące do 1. i 2. kategorii są traktowane po macoszemu. Prowadzą je pracownicy, przygnieceni swoimi codziennymi obowiązkami służbowymi, którym z trudem udaje się wygospodarować chwilę na zamieszczenie wpisu. W dodatku wpis nie zawsze jest na tyle atrakcyjny, aby pobudzić odbiorców i wygenerować ruch na stronie. Prowadzenie fanpage’a wymaga czasu, kreatywności i dobrej organizacji – posty muszą przykuwać uwagę i pojawiać się codziennie. Dlatego odpowiedz sobie na podstawowe pytania: czy znajdziesz czas, aby zapewnić odpowiednią aktywność na profilu swojej firmy? Czy sam posiadasz wystarczającą wiedzę na temat funkcjonowania social mediów? Pozyskanie tych informacji to proces czasochłonny, a sama teoria nie wystarczy – liczy się umiejętność jej wykorzystania w praktyce. Warto zastanowić się czy rozpoczynając promocję swojej firmy w social media jesteś w stanie samodzielnie osiągnąć oczekiwane efekty, czy może lepiej zdecydować się na współpracę z agencją.

Wchodząc do social mediów, nie wystarczy po prostu być – trzeba mieć pomysł i cel. Jaki jest Twój cel? Co chcesz osiągnąć? Jeśli już wiesz, zrób koniecznie rozpoznanie rynku i przyjrzyj się konkurencji. Sprawdź, ile firm aktualnie działa w Twojej branży, jakiej są wielkości, od ilu lat istnieją. Spróbuj przyjrzeć się ich strategii promocyjnej – główne założenia, wartości, sposób budowana relacji z odbiorcami, oferta. Spróbuj znaleźć niszę – coś, czego inni nie mają, a Ty możesz zaoferować klientom lub coś, co Ty przedstawisz w zupełnie innym, zaskakującym świetle. W social media liczy się kreatywność – jeśli pozytywnie zaskoczysz odbiorcę, on odwdzięczy się, pamiętając o Twojej marce.

Kolejny krok to opracowanie strategii. Osobom, które nie pracowały wcześniej w segmencie social mediów może wydawać się to abstrakcją, ale tak naprawdę tutaj nic nie dzieje się przypadkowo. Promocja marki to proces długofalowy, który wymaga konkretnego planu działania. Wszystkie aktywności na profilu muszą być skoordynowane, spójne i regularne. Oczywiście w mediach społecznościowych, jak to zwykle w mediach bywa, czasem trzeba nagiąć schemat i dostosować się do bieżących, popularnych wydarzeń, ale trzeba to zrobić umiejętnie – odbiorca musi otrzymywać jednolity przekaz, który (czegokolwiek by nie dotyczył) powinien być  powiązany z marką.

Każdy, kto chce zaistnieć na Facebooku, Twitterze lub innym serwisie musi zapamiętać, że tam najważniejsi są odbiorcy. Fanów nie można zostawić samych sobie - trzeba o nich dbać nieustannie. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw sytuacja wygląda tak samo jak przy dużych – nie można pozwolić sobie na żadną wpadkę, bo grozi to utratą klientów i ich zaufania. Odpowiadanie na komentarze, stymulowanie dyskusji, publikowanie wpisów aktywizujących, opatrzonych grafiką (ze względu na prawa autorskie, należy korzystać z tych darmowych lub wykupić dostęp do płatnych zbiorów) – to święty obowiązek osoby odpowiedzialnej za prowadzenie promocji w social media. Fanów trzeba szanować i traktować na równi sobie. Wbrew powszechnie stosowanym praktykom reklamowym (szczególnie w tv lub prasie), nasz odbiorca nie jest osobą ograniczoną. Nie uprawiajmy nachalnej sugestii kupna naszego produktu lub skorzystania z naszych usług - bazujmy na pozytywnym skojarzeniu i emocjach, budujmy dialog z klientem.

Social media - za darmo nie zawsze się opłaca

Dla tych, który zdecydują się postawić pierwsze kroki w social mediach ważna rada – warto wycenić swój budżet i poważnie przemyśleć, w jaką grupę odbiorców celujemy. Owszem, można zdobywać klientów prowadząc fanpage’a na Facebooku bez dodatkowych kosztów, jednak takie rozwiązanie jest zdecydowanie mniej efektywne. Jeśli chcemy dotrzeć do szerszego grona, warto pomyśleć o Adsach, czyli sprofilowanych reklamach pojawiających się na FB. Poświęćmy też sekundę na krótką analizę naszych odczuć wobec tradycyjnych form reklamy. Jakie wnioski? Takie, że reklamy telewizyjne, radiowe czy ulotki są kosztowne, a siła ich perswazji znacznie zmalała. Pomyślmy, czemu poświęcimy więcej czasu: studiowaniu reklamy w prasie czy przeglądaniu dobrego fanpage'a na Facebooku? Dobrze prowadzony profil to podstawa, a nikt nie zrobi tego lepiej niż profesjonalista, biorąc pod uwagę brak czasu właściciela firmy i natłok innych obowiązków. Może kampania w socialu to strzał w dziesiątkę?

Tekst powstał przy współpracy z autorem bloga Social Media w pigułce.