Czy warto promować swój wizerunek w serwisach społecznościowych?

Serwisy społecznościowe to jedna z najlepszych obecnie form stałego kontaktu ze znajomymi. Numer telefonu komórkowego możemy zgubić. Wraz z upływem czasu osoby, z którymi utrzymywaliśmy bliskie relacje mogą zmienić miejsce zamieszkania. Brak czasu wynikający z codziennych obowiązków, to również stale powtarzający się powód ograniczenia znajomości. Bez względu jednak na powód zawsze jest okazja, aby być w stałym kontakcie dzięki serwisom pokroju Facebooka czy Google Plus. Wystarczy posiadać konto, dodać znajomego – o ile również korzysta z tej formy komunikacji – i możemy mieć pewność, że nie utracimy naszych danych kontaktowych. Rosnąca popularność "społecznościówek" to także doskonała okazja dla przedsiębiorców do wypromowanie swojej firmy w sieci. Tym razem odpowiadamy na pytanie: czy warto promować swój wizerunek w serwisach społecznościowych?

Firma i jej wizerunek w serwisach społecznościowych

Form promocji przedsiębiorstwa w serwisach społecznościowych jest przynajmniej kilka i na każdą z nich warto zwrócić szczególną uwagę. W pierwszej kolejności należy przedstawić profil firmy, którą reprezentujemy. Zakładając konto firmowe warto powiązać je z prawowitym właścicielem – nie jest wskazane zakładanie fikcyjnego profilu do zarządzania firmową stroną. W razie problemów z odzyskaniem hasła lub przejęciem konta, administratorzy nie będą bowiem w stanie udzielić nam pomocy. Oczywiście budowanie wizerunku powinniśmy rozpocząć w momencie, kiedy posiadamy już firmową stronę internetową. To właśnie do niej kierowane będą odnośniki, związane z promowaniem produktów i usług.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które warto uwzględnić przy zakładaniu profilu, na przykładzie serwisów Facebook oraz Goldenline. Wybór pierwszego jest oczywisty – jest to najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie. Z kolei Goldenline to obecnie najczęściej odwiedzana "społecznościówka" wśród klientów biznesowych. Znajdziemy tu zarówno profesjonalistów, jak również osoby poszukujące pracy. Nie zabraknie przy tym konkurencji, która znacznie chętniej wypowiada się we wspólnych tematach, dlatego warto zwrócić uwagę na to miejsce w sieci.

Wizerunek w serwisach społecznościowych - Facebook 

Facebook może być dobrym narzędziem, jeśli chodzi o poprawienie wizerunku firmy. O czym należy pamiętać, zakładając tam firmowe konto? 

1. Opis firmy

Warto w krótkiej i zwięzłej formie przedstawić charakterystykę przedsiębiorstwa - czym się zajmuje oraz jakie produkty/usługi oferuje. Nie należy zapominać o odnośniku do strony firmowej. Jeśli koncentrujemy się na wybranej branży, to należy zwrócić uwagę na cechy wyróżniające nas od konkurencji, jednak bez prób atakowania czy krytyki – przedstawiamy wyłącznie nasze walory.

2. Szata graficzna

Szata graficzna, unikalna charakterystyka i logo to główne elementy wizualne dobrze zaprojektowanej strony internetowej. Tych samych reguł należy trzymać się na Facebooku. Jako zdjęcie główne najlepiej wkleić logo firmy lub strony, którą prowadzimy.

Nie należy również pozostawiać pustego miejsca na grafikę w tle. Jest to idealna przestrzeń na reklamę wizualną strony. Najczęściej wykorzystywana jest właśnie na umieszczenie podglądu graficznego strony internetowej lub publikację baneru reklamowego produktów/usług.

A co z pozostałymi zdjęciami? Wraz z rozwojem marki można pokusić się np. o wrzucenie galerii zdjęć z pracownikami, jednak działań tych raczej nie należy stosować w początkach rozwoju. Można jednak na bieżąco dodawać obrazki promujące stronę, aby utrwalić jej wygląd i logo w świadomości klientów.

3. Bieżące informacje o firmie

Jeśli wprowadzamy zmiany na stronie, dodajemy artykuł, galerię czy wpis na blogu, to wskazane jest, aby o każdej zmianie poinformować użytkowników Facebooka. W tym miejscu warto skorzystać z ciekawego rozwiązania, które skutecznie zwiększy zasięg opublikowanego przez nas postu. Wiele firm wrzuca gotowego linka, pod którym automatycznie generuje się galeria z kilkoma zdjęciami do wyboru. Jeśli w ten sposób opublikujemy wpis, to może się spotkać ze słabszym zainteresowaniem. Dzieje się tak dlatego, że dodając obrazek powielamy poniekąd już opublikowaną treść, co nie jest dobrze przyjmowane przez algorytmy Facebooka.

Wystarczy przed publikacją usunąć obrazek, dopisać w dwóch – maksymalnie trzech – zdaniach krótki opis do poruszanej tematyki i dokleić link. Ma to również dodatkową zaletę: większość internautów to wzrokowcy i jeśli będą mieli podgląd np. zdjęcia produktu, to z mniejszym zainteresowaniem przejdą na naszą stronę. Z kolei brak obrazków wzbudza ciekawość i motywuje do zapoznania się z treścią już w naszym serwisie.

4. Komunikacja obustronna to podstawa

Pamiętaj, że promowanie własnego wizerunku powinno w głównej mierze opierać się na komunikacji z klientami. Liczy się szybkość, błyskawiczne reagowanie na zapytania klientów, jasna i przejrzysta pomoc oraz – o czym często zapominają prowadzący kanały społecznościowe – szczerość. Jeśli popełniliśmy błąd, mylnie poinformowaliśmy klientów o naszych projektach to lepiej przyznać się do błędu publicznie i przeprosić, jeśli wymaga tego sytuacja – z pewnością wpadka zostanie zapomniana szybciej, niż gdybyśmy mieli ją ignorować lub – co gorsza – w sposób negatywny odnosić się do klientów. 

 Wizerunek w serwisach społecznościowych - Goldenline

Serwis społecznościowy Goldenline generalnie opiera się na tych samych zasadach promocji, co Facebook. Różni się jednak w kilku aspektach, na które należy zwrócić uwagę.

1. Uzupełnienie profilu

Oprócz wymienionych już informacji, warto stworzyć forum wewnętrzne dla pracowników, które ponadto udostępnimy do wglądu publicznego. Daje to podwójną korzyść, bowiem możemy zadbać o PR wewnętrzny firmy, a także dać do zrozumienia potencjalnym klientom, że jesteśmy otwarci na nowych pracowników, a także zmiany. Właśnie tutaj możemy otrzymać rozmaite opinie (również dodane anonimowo), które powinny jasno zobrazować nasze podejście do pracowników i klientów.

2. Komunikacja obustronna

W przeciwieństwie do Facebooka, Goldenline umożliwia tworzenie specjalnych działów tematycznych, które koncentrują się na wybranych zagadnieniach. Nie musimy wypowiadać się wyłącznie o naszej firmie, gdyż zwłaszcza na początku budowania wizerunku, takie zachowanie może być odbierane jako nienaturalne lub traktowane bardziej jako spam. Poszukajmy odpowiedniego miejsca na forum, które nawiązuje do tematyki firmy lub strony przez nas prowadzonej. Nie zaczynajmy od razu od linkowania, zacznijmy luźną – choć rzeczową – rozmowę o tym, co nas interesuje i w czym jesteśmy dobrzy. Należy pamiętać, że możemy to zrobić zarówno z poziomu konta firmowego, jak również osoby prywatnej. W tym drugim przypadku obok imienia i nazwiska wyświetla się nazwa firmy oraz obejmowane stanowisko – dzięki temu promujemy nie tylko wizerunek nasz, ale i przedsiębiorstwa, z którym się utożsamiamy.

3. Skorzystaj z newslettera

Dodatkową zaletą Goldenline, nieobecną na Facebooku, jest newsletter. W przeciwieństwie jednak do często występujących spamów w skrzynce pocztowej, nie ma zbyt nachalnej formy. Wszystko dzięki wprowadzeniu odpowiednich funkcji, pozwalających dotrzeć do określonej grupy klientów, faktycznie zainteresowanych naszym produktem/usługą. Różnica polega na tym, że w pierwszej kolejności osobiście zapraszamy kandydata do uczestnictwa w newsletterze – jeśli wyrazi zgodę, to nawet w przypadku regularnego informowania o zmianach, mamy pewność, że nie promujemy firmy w sposób nachalny.

Jak widać na powyższych przykładach, warto promować firmę i jej wizerunek w serwisach społecznościowych. Rozpoczynając budowanie pozytywnych opinii o przedsiębiorstwie należy wykazać się intensywną pracą, cierpliwością, zaangażowaniem oraz być wiarygodnym w oczach klientów. Tylko wtedy będziemy w stanie pozytywnie zbudować nasz wizerunek zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym.