Własna strona internetowa czyli promowanie firmy wśród klientów (cz.2)

W pierwszej części wskazaliśmy, jak należy stworzyć domenę swojej witryny oraz gdzie i w jakiej cenie taką domenę można kupić. Następnie przybliżyliśmy sposób na założenie poczty e-mail na własnej domenie, a na koniec powiedzieliśmy kilka słów o hostingu - jego rodzajach, cenach oraz parametrach, na które musisz zwrócić przy wyborze szczególną uwagę. Teraz prześledzimy rodzaje funkcjonujących w sieci serwisów internetowych - weźmiemy pod uwagę ich charakterystykę oraz wartość marketingową. Mamy nadzieję, że pozwoli ci to zdecydować, jaką formę przybierze twoja strona internetowa. Jest to bowiem zależne od profilu prowadzonej działalności biznesowej.

W dalszej części tekstu zamieszczony zostanie przegląd najważniejszych systemów zarządzania treścią (CMS). Dzięki nim będziesz z łatwością mógł utworzyć serwis internetowy, a potem generować i aktualizować w nim treści, dodawać zdjęcia oraz inne multimedia. Przedstawimy wady i zalety każdego z CMS-ów, abyś mógł dopasować określony system do swoich potrzeb. Strona internetowa jest bowiem szybkim sposobem, by pokazać się w sieci!

Rodzaje serwisów internetowych

Serwis internetowy (witryna internetowa) to, najogólniej mówiąc, grupa powiązanych ze sobą (funkcjonalnie, tematycznie) stron internetowych udostępnionych lub podporządkowanych jednej domenie. Strona internetowa serwisu może zawierać teksty, zdjęcia, filmy. Serwis z kolei - m.in. wyszukiwarkę obsługującą określoną bazę danych lub panel umożliwiający logowanie się odwiedzających. Treść serwisów może dotyczyć jednego, konkretnego tematu lub wielu różnych dziedzin wiedzy.

Content, community, commerce

Aby strona internetowa była wartościowa, całkiem przydatny okazać się może model 3C znany m.in. z social media marketingu. Wspomniane 3C to:

  • content - zawartość treściowa witryny, ale także jej strona graficzna, elementy nawigacji itp.
  • community - to wszystko, co wiąże się z możliwością interakcji na linii firma-odwiedzający jej stronę użytkownicy - możliwość komentowania, formularze kontaktowe, wtyczki social media.
  • commerce - handel - to wszystko, co ma na stronie wymiar komercyjny. Zaliczyć można do tego elementu zarówno możliwość zakupu towarów za pośrednictwem danej witryny, jak i umieszczone na niej reklamy.

Sukces tkwi w tym, aby strona internetowa zawierała odpowiednie, harmonijne proporcje każdego elementu. Nie zaniedbuj żadnego z nich, niezależnie od tego, jaki rodzaj serwisu będziesz prowadzić.

Podział pod względem funkcjonalności

Klasyfikacji serwisów internetowych można znaleźć w sieci i literaturze fachowej całkiem sporo. Przedstawimy tu jednak takie dwa podziały, które wydają się istotne z punktu widzenia osoby prowadzącej własną firmę i rozpoczynającą promowanie jej wizerunku w internecie. Pierwszy z podziałów nawiązuje do aspektów funkcjonalnych serwisów i ich zastosowania. Wyróżniamy w nim pięć podstawowych rodzajów witryn:

  1. Strona internetowa przedstawiająca obecność firmy w sieci - to typowy dla wielu firm rodzaj serwisu. To zarazem zasadnicze źródło informacji o firmie i o jej produktach lub usługach. Właśnie na takie strony odsyłani są klienci za pośrednictwem reklam internetowych. Możesz umieścić na niej wszystko, co chcesz zaprezentować internautom - od tekstów, przez zdjęcia, infografiki, po filmy lub animacje. Mają one charakter pokazowo-informacyjny

  2. Sklepy internetowe - strona internetowa, która udostępnia internautom określony katalog produktów i oferuje możliwość ich zakupu. Serwisy sklepów internetowych pozwalają na przeprowadzenie transakcji finansowych związanych z kupnem przez klienta danego produktu.

  3. Witryny informacyjne - pozwalają na dostęp do wybranych informacji. Często są to różnego rodzaju internetowe wersje czasopism lub portale informacyjne. Dostęp do treści może być darmowy, płatny (w pewnej części, rzadko zdarza się, by dostęp do wszystkich treści, które prezentuje strona internetowa, był płatny) lub sponsorowany (dostęp do treści jest darmowy dla internautów, a firma prowadząca witrynę czerpie zyski z umieszczania na niej reklam od różnych reklamodawców).

  4. Wyszukiwarki - popularny rodzaj witryn, dzięki któremu możemy w łatwy sposób odnajdować w internecie inne strony internetowe. Dostęp do nich dla użytkowników sieci jest najczęściej bezpłatny.

  5. Serwisy społecznościowe - według Joego Cothrela z Lithium Technologies - to w szerokim rozumieniu sieciowe witryny, w których treści kreowane są przez użytkowników. Dzięki takim serwisom tworzone są wirtualne społeczności, w których następuje aktywna wymiana różnego rodzaju informacji. Przykładami serwisów społecznościowych mogą być Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Oczywiście, twój serwis może wykorzystywać elementy z różnych rodzajów witryn. Tak, jak wspominaliśmy wcześniej, dobra strona internetowa powinna łączyć elementy komercyjne, treściowe oraz społecznościowe. W serwisach mogą znaleźć się również wyszukiwarki, choć często są to wyszukiwarki treści tylko na jednej, określonej witrynie.

Podział pod względem wartości marketingowej

Drugi z podziałów wykorzystuje kryterium wartości marketingowej - czyli korzyści, które odnieść może właściciel, do którego należy strona internetowa. Warto zwrócić uwagę, że dwa pierwsze rodzaje witryn praktycznie są już niestosowane. Można odnaleźć je w sieci, jednak obecnie tworzone są bardziej złożone witryny internetowe.

  1. Serwis (w znaczeniu wąskim) - rodzaj witryny internetowej znacznie bardziej zaawansowanej pod względem zawartości niż dwa poprzednie rodzaje. Serwis dokładnie prezentuje ofertę firmy, a także inne zagadnienia związane z branżą. Taka strona internetowa umożliwia za swoim pośrednictwem komunikację między klientami a firmą, jest dynamiczna, bogata pod względem graficznym i atrakcyjna dla odbiorcy. Jest podstawowym rodzajem witryny używanym przez przedsiębiorstwa głównie z uwagi na swoją wartość marketingową. Mocną stronę serwisu stanowi informacja, możliwość interakcji klientów z firmą oraz ewentualne prowadzenie sklepu internetowego na tejże witrynie.

  2. Wortal - strona internetowa poświęcona konkretnej branży, tematowi, dziedzinie wiedzy. Wortale posiadają wysoko wyspecjalizowane treści skierowane do osób zainteresowanych, a ponadto cechują się wieloma możliwościami interakcji - np. za pośrednictwem czatu lub forum. Często wortale powiązane są ze sklepami wirtualnymi. Ze względu na wysoki poziom merytoryczny jest on często odwiedzany przez osoby zainteresowane lub związane z daną dziedziną.

  3. Portal - różni się od wortalu tym, że prezentuje informacje z różnych branż lub dziedzin wiedzy. Szeroki zakres tematyczny informacji na portalu przyciąga licznych odwiedzających. Składa się często z sieci informacyjnych serwisów tematycznych - sportowych, finansowych, kulturalnych. Cechuje się on wysoką liczbą dziennych odwiedzin, przez co cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem reklamodawców.

  4. Serwis społecznościowy - jest to rodzaj serwisu, którego najważniejszą cechą jest budowanie społeczności użytkowników. Mogą się oni komunikować między sobą, skupiać wokół określonych stron lub profili, a przede wszystkim aktywnie tworzyć treść serwisu społecznościowego. Social media są często wybierane przez firmy - utworzenie firmowej strony pozwala na budowanie świadomości marki, a także wpływa na zwiększenie zaufania do niej i jej rozpoznawalność. Dzięki social media firmy w prosty sposób mogą poznać preferencje klientów, ich potrzeby i opinie o produktach czy usługach.

  5. Blog - strona internetowa, na którą składają się wpisy (posty) autorskie. Blogi bardzo często posiadają określoną tematykę i są źródłem cennej wiedzy. Również blog firmowy powinien przede wszystkim prezentować wysoki poziom wiedzy eksperckiej z branży, którą firma się zajmuje. Mogą znaleźć się na nim porady, ciekawe dyskusje czy komentarze. Blog firmowy jest znakomitym wsparciem dla witryny internetowej firmy. Treści publikowane na blogu mogą przyjmować dowolną formę - mogą być to teksty, infografiki, zdjęcia, filmy itp. Popularną formą bloga w ostatnich latach jest blog video, tzw. vlog, który można prowadzić na przykład na YouTube.

Przegląd systemów zarządzania treścią - gdzie powstaje strona internetowa?

Systemy zarządzania treścią (CMS - ang. Content Management Systems) pozwalają na tworzenie stron internetowych i późniejsze modyfikacje treści na nich zawartych. Systemy są sporym ułatwieniem w prowadzeniu stron, ponieważ ich obsługa nie wymaga fachowej wiedzy informatycznej. Najogólniej CMS-y można podzielić na dwa rodzaje pod względem stosowanego kodu źródłowego:

  • systemy o otwartym kodzie źródłowym - kod udostępniany jest publicznie, przez co duża liczba internautów dodaje różnego rodzaju wtyczki - czyli elementy funkcjonalne, które może zawierać strona internetowa.
  • systemy o zamkniętym kodzie źródłowym - dostęp do kodu mają tylko klienci firmy, w której zastosowano dany system.

Najczęściej stosowanymi systemami są te oparte na modułach (ang. module-based systems). Treść w takich systemach prezentowana jest w modułach, np. modułu sondy, formularza kontaktowego, galerii zdjęć itp. Na modułach oparte są najpopularniejsze CMS-y, a właśnie te pokrótce chcemy ci przedstawić. Krótko omówimy cechy danego systemu, jego wady oraz zalety - będzie ich łącznie 5: WordPress, Joomla!, Drupal, Quick.Cms oraz PHP Fusion.