Planowanie własnej kariery zawodowej - Zakładanie własnej firmy (cz.8)

Masz dość pracy na czyjś rachunek? Widzisz niszę, którą byłbyś w stanie wypełnić, ale ogranicza cię brak pewności powodzenia twojego pomysłu i funduszy na start? Nie bój się - możesz przegapić swój moment! W artykule wyjaśniamy jak w praktyce powinno wyglądać zakładanie własnej firmy.

Jak często zdarza ci się korzystać z usług, o których zaoferowaniu sam także kiedyś myślałeś w kontekście własnego biznesu, tylko nie zdecydowałeś się podjąć wyzwania w odpowiednim czasie? Ile razy wracałeś z pracy, myśląc o swoim pracodawcy, jak o swoim największym wrogu? Nie jesteś odosobniony. Od założenia własnej firmy i wyjścia tym sytuacjom naprzeciw dzieli cię tylko jeden krok - pokonanie strachu.

Kto to jest przedsiębiorca?

W polskich aktach prawnych nie ma tak naprawdę jednolitej definicji przedsiębiorcy. Można jednak przyjąć, że przedsiębiorcą jest taki podmiot prawa, który prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu. Należy także pamiętać, że choć większość przedsiębiorców robi to w celu zarobkowym, to istnieją także działalności non-profit, czyli takie, których głównym celem nie jest zarabianie. Każdy przedsiębiorca rejestrowany jest w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i kilku innych.

Firmę może założyć każdy. Na początku są do tego jednak potrzebne pewne środki finansowe. W zależności od tego, czy miałaby to być działalność jednoosobowa (gdzie kapitał nie jest wymagany), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, czy spółka akcyjna - koszty wahają się od kilku tysięcy do nawet 100 tysięcy złotych. Podstawą do założenia firmy jest odpowiedni biznesplan, który określa główne cele oraz mocne i słabe strony przyszłego przedsiębiorstwa. Dokument ten jest jednym z najważniejszych aspektów tworzenia nowej firmy.

Zakładanie własnej firmy a poszukiwanie pomysłów na własną działalność

Biznes to pieniądze, a czas to pieniądz. W tym kontekście nie jest zatem rzeczą szczególnie odkrywczą, że przy realizacji dobrego biznesu liczy się przede wszystkim refleks. Jest to wyścig - jeśli mamy pomysł na nowy opłacalny interes, warto czym prędzej zabrać się za jego realizację, najlepiej nie wtajemniczając w to postronnych osób. W przypadku, gdy ktoś podchwyci nasz pomysł jeszcze przed jego rejestracją, będziemy mogli mieć pretensje tylko do siebie.

Jeżeli chcemy wypełnić pewną niszę, musimy działać szybko i zdecydowanie, bo jeśli tak się nie stanie, możemy być pewni, że za kilka miesięcy naszą nieporadnością będą się cieszyć konkurenci. Na samym początku mogą co prawda przydać się nam rady osób doświadczonych na polu walki, ale nie zapominajmy, by były to osoby zaufane. Co z kolei, jeśli nie mamy odpowiedniego pomysłu? Bądźmy cały czas na bieżąco, szukajmy niespełnionych potrzeb swoich bądź swoich znajomych, analizujmy fakty i łączmy je, próbując wychodzić dostrzeżonym brakom naprzeciw. Jeśli nadejdzie odpowiedni moment, nie bójmy się zaryzykować.

Działalność gospodarcza jako proces tworzenia wartości

Jeśli pojawia się popyt, musi także pojawić się podaż. To naturalne prawa rynku - powinniśmy je znać i się z nimi liczyć. Tworzenie nowych wartości jest w biznesie priorytetem i należy o tym pamiętać, jeśli chcemy być przedsiębiorcami. Jeżeli zainteresujemy naszych potencjalnych klientów dobrym i wartościowym produktem, który będzie spełniał ich oczekiwania i potrzeby, a w dodatku będzie godny polecenia, to droga do sukcesu jest już naprawdę blisko.

Nierzadko bywa tak, że małe start-upy z czasem stają się wielkimi przedsiębiorstwami. Tak było chociażby z portalem społecznościowym Facebook, polskim komunikatorem Gadu-Gadu czy chociażby portalem www.znanylekarz.pl. W biznesie liczy się odwaga, pracowitość, elastyczność i przede wszystkim pomysłowość. Problemem nie jest brak pieniędzy - jeśli nie dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi, zawsze możemy skorzystać z dofinansowań powiatowych urzędów pracy czy Unii Europejskiej. Kilku polskich biznesmenów z chęcią inwestuje także w rokujące start-upy na określonych wcześniej warunkach. Warto zatem ze swoim niespełnionym biznesplanem udać się do takiej osoby i poprosić o pomoc, niż zrezygnować ze swojego pomysłu i czekać z założonym rękami, aż wpadnie na niego ktoś inny.

Zakładanie własnej firmy nie jest proste i już na początku wymaga zainwestowania pewnych pieniędzy. Bardzo często odstrasza to niedoświadczonych potencjalnych przedsiębiorców, którzy nie mogą zaryzykować aż tak wiele, nie posiadając przecież żadnych gwarancji sukcesu. Widmo wysokiego kredytu w szybki sposób gasi ich zapał do działania. Z tego powodu wiele pomysłów chowanych jest do szuflady, przez co być może tracą swoją szansę na sukces. Czasem warto zaryzykować, ponieważ "kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana".