Pomysł na biznes - inspiracje

Własna firma to dla wielu osób wymarzona alternatywa pracy na etacie. Często jednak blokadą jest brak pomysłu na biznes, czy dokładniej – na to, co miałoby oferować nowe przedsiębiorstwo. Wydaje się bowiem, że tylko innowacja może pozwolić na wybicie się na rynku. Czy jednak jest tak w rzeczywistości?

Pomysł na biznes – postaw na doświadczenie

Działalność gospodarcza jest często wybierana przez osoby, które mają już spore doświadczenie, zdobyte podczas pracy nie na własny rachunek. Długoletnia praca na etacie pozwala na wykształcenie w sobie umiejętności i zebranie wiedzy, dzięki którym pracownik staje się doskonałym specjalistą.

Jak można to wykorzystać we własnej firmie? Przykładowo zakładając przedsiębiorstwo o specjalizacji takiej, w jakiej dotychczas się pracowało. Może to być zarówno firma oferująca podobne usługi lub produkty, albo też działalność zajmująca się doradztwem w danej branży.

Jakie są zalety takiego pomysłu na biznes? Przede wszystkim, wspomniane już wiedza i doświadczenie. Dzięki nim nawet właściciel nowo założonej firmy ma szanse na to, aby wybić się na tle konkurencji. Co więcej, posiada on także najczęściej sporą sieć kontaktów w danej dziedzinie, w tym – byłego pracodawcę. Jeśli będzie on potrzebował właśnie takich usług, jakie oferuje jego były pracownik, jest większe prawdopodobieństwo, że zwróci się do osoby, z którą już współpracował i do której ma zaufanie, niż do obcego wykonawcy.

Innowacje? Jak najbardziej!

Wspomniane na początku innowacyjne pomysły także są doskonałym rozwiązaniem na początek. Znalezienie niszy wśród produktów lub usług oferowanych na rynku, może zagwarantować dobry start. Co więcej, pomysł innowacyjny nie musi dotyczyć oferty, której na rynku zupełnie brakuje – może się zdarzyć, że to, co już jest dostępne na rynku nie jest w stanie zaspokoić do końca popytu bądź też klienci poszukują tego w nieco innej formie.

Zaletami firmy innowacyjnej jest brak lub bardzo niewielka konkurencja na rynku. Dzięki temu możliwe jest ustalenie cen w sposób bardziej elastyczny, co pozwala zdobyć klientów i jest naprawdę dużym plusem na starcie.

Właściwy moment

Bez względu na to, czy przyszły przedsiębiorca ma pomysł innowacyjny, czy też decyduje się na coś bardziej popularnego, powinien zastanowić się nad momentem, w którym firma startuje.

Jest to ważne o tyle, że zazwyczaj niewielka, pierwsza działalność nie posiada dużej płynności finansowej ani zasobów – zatem, jeśli zdarzy się że firma nie trafi na rynek w odpowiednim momencie i nie będzie miała zysków, jej kariera szybko się skończy. Dlatego też warto zbadać, kiedy zapotrzebowanie na daną usługę lub produkt jest rzeczywiście zwiększone. Wtedy też jest większe prawdopodobieństwo tego, że firma odniesie sukces.

Odpowiednia grupa

Nowa firma zazwyczaj nie jest w stanie produkować lub oferować usług na szeroką skalę – najczęściej jej wyroby są dość specyficzne. Warto zatem skierować swoją ofertę – przynajmniej na początku – do stosunkowo wąskiej, określonej grupy odbiorców.

W tym celu – podobnie, jak w przypadku momentu wyjścia ze swoją ofertą – warto przeprowadzić chociażby niewielkie badania rynku, aby dowiedzieć się, czego najbardziej potrzeba określonym odbiorcom. Natomiast w momencie, kiedy firma odniesie zyski i zacznie się rozwijać, warto pomyśleć o rozszerzeniu oferty.

Pomysł na biznes nie jest tak trudny do znalezienia, jak mogłoby się wydawać. Tak naprawdę konieczne jest dopasowanie go do swoich możliwości i tego, w czym najlepiej przyszły przedsiębiorca się czuje. Wtedy można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że firma odniesie sukces.