Telefon na raty - konsekwencje podatkowe

Telefon komórkowy w obecnych czasach jest standardowym wyposażeniem większości osób, szczególnie wtedy, gdy prowadzą one własną działalność gospodarczą. Operatorzy sieci komórkowych zachęcają potencjalnych klientów do skorzystania z ich oferty, proponując różnego rodzaju promocje i udogodnienia w zamian za podpisanie umowy na określony okres czasu. Do takich działań z pewnością można zaliczyć możliwość zakupu telefonu za symboliczną złotówkę. Oczywiście nie jest tak, że dany aparat kosztuje 1 zł - w rzeczywistości koszt jego zakupu jest rozkładany na raty, które powinny być regulowane przez klienta wraz z comiesięcznymi wpłatami za abonament i wykorzystane usługi. Sprawdź, jak ująć w KPiR telefon na raty!

Faktura na całą wartość telefonu

Przede wszystkim zaznaczyć należy, iż zakup telefonu za złotówkę jest formą zakupu na raty - przedsiębiorca co miesiąc do opłat abonamentowych wskazanych na fakturze dolicza wartość rat, zgodnie z załączonym do umowy harmonogramem spłat.

Transakcja taka wygląda zazwyczaj tak, że klient, podpisując umowę, wpłaca wspomnianą kwotę - 1 zł (netto) - i otrzymuje od operatora fakturę potwierdzającą dokonanie zakupu. I tu pojawia się problem, ponieważ na dokumencie tym nie widnieje wspomniana kwota, ale cała wartość aparatu telefonicznego. Jak w takim razie należy taką transakcję ująć w KPiR?

Zakup telefonu na raty a obowiązek korekty kosztów

Zasady ogólne rozliczania kosztów podatkowych mówią, iż powinny one zostać uwzględnione w KPiR w dacie ich poniesienia, a więc w dacie wystawienia faktury. Wynikałoby stąd, że przedsiębiorca zobowiązany jest do zaksięgowania wspomnianego wydatku w kwocie widniejącej na dokumencie zakupu, a więc równej wartości telefonu, w dacie dokonania zakupu. Jednak w przypadku sprzedaży ratalnej kwestia ta jest nieco bardziej skomplikowana.

Od 1 stycznia 2013 roku przedsiębiorcy są zobowiązani do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodu o wydatki, za które płatność wynikająca z faktury nie została uregulowana w trakcie 30 dni od upływu terminu płatności. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku należności, na uregulowanie których przedsiębiorca ma więcej niż 60 dni - wówczas pomniejszenia należy dokonać po upływie 90 dni od zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

W przypadku zakupu telefonu za złotówkę termin płatności faktury zazwyczaj jest zgodny z datą płatności ostatniej raty, a więc zdecydowanie przekracza 60 dni. W takim wypadku, zgodnie ze wspomnianą zasadą pomniejszania kosztów, przedsiębiorca po 90 dniach od zaksięgowania zakupu telefonu powinien dokonać korekty kosztów uzyskania przychodu o wartość rat, które zostaną do zapłacenia po upływie wspomnianego okresu. Po dokonaniu wpłaty kolejnych części należności będzie miał on prawo zaliczać je ponownie do kosztów.

Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania Ministerstwo Finansów chciało zapobiec poważnemu problemowi, z którym boryka się znaczna część przedsiębiorstw, a mianowicie - zatorom płatniczym. Co więcej, resort potwierdza, iż obowiązek korekty kosztów dotyczy również zakupu na raty.

Telefon na raty a kwestie VAT

W przypadku podatku od towarów i usług rozliczanie jest dużo mniej uciążliwe. Przedsiębiorca ma prawo odliczenia podatku w całości z faktury za telefon, a płatności kolejnych rat zgodnie z harmonogramem nie spowodują konieczności dokonywania jakiejkolwiek korekty.

Uważać powinni natomiast podatnicy, którzy wybrali kasową metodę rozliczania VAT - naliczony podatek od towarów i usług będą oni mogli odliczać dopiero po dokonaniu zapłaty.