Jak dobierać odpowiednie słowa kluczowe?

Od wyboru frazy kluczowej zależy dalszy sukces naszych poczynań na stronie. Zastanówmy się, jakie słowa kluczowe dobrać, aby przyciągały one jak największą liczbę odbiorców i generowały zwiększony ruch w witrynie.

Odpowiednie dobranie słów kluczowych to zadanie, które determinuje nasze kolejne posunięcia w celu wypromowania strony internetowej. Może się również okazać, że - mimo że postaraliśmy się o ujęcie wszystkich najważniejszych haseł - ich zastosowanie nie przyniosło żadnych wymiernych korzyści.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to wyrazy lub wyrażenia opisujące produkty bądź usługi, które jednocześnie wybrane są w taki sposób, aby ułatwić ich określenie. Nadają się również do opisania tematyki danego serwisu internetowego. Zazwyczaj są to hasła, które wpisywane do wyszukiwarek przez internautów, pozwalają na odnalezienie adekwatnej informacji. Dobór odpowiednich fraz i słów kluczowych jest istotną kwestią z perspektywy pozycjonowania stron, ponieważ dzięki nim znacząco zwiększa się ruch użytkowników w witrynie.

W przypadku użyteczności słów kluczowych do pozycjonowania można mówić o kilku ich rodzajach. Przede wszystkim słowa kluczowe brandowe, a więc takie, które wpisywane są w wyszukiwarki przez użytkowników internetu w momencie, kiedy nie znają oni adresu URL danej strony internetowej. Najczęściej w ten sposób wyszukiwane są witryny firm, a słowami lub frazami kluczowymi bywają z reguły nazwy tych przedsiębiorstw. Nie wiąże się to ze zbyt dużym wysiłkiem ze strony pozycjonera, ponieważ wyszukanie po nazwie firmy automatycznie ustawia jej stronę na pierwszych miejscach listy wyników w wyszukiwarce. Jest to spowodowane chociażby tym, że zazwyczaj nazwa firmy jest unikalna, a nazwa domeny najczęściej odpowiada nazwie organizacji.

Następnie wyróżniamy słowa kluczowe ogólne, czyli wyrażenia składające się zazwyczaj z jednego lub dwóch wyrazów. Takie frazy wpisywane są przez osoby zainteresowane jakimiś produktami lub usługami bez doprecyzowania tego, kto je sprzedaje lub oferuje. Pozycjonowanie przy użyciu takich fraz jest zdecydowanie trudniejsze ze względu na dużą konkurencję. Jednocześnie takie słowa kluczowe nie gwarantują pełnego sukcesu biznesowego.

Słowa kluczowe z długiego ogona (long tail) to takie frazy kluczowe, które składają się z więcej niż dwóch słów. Uważa się, że użytkownicy internetu, którzy posługują się takimi wyrażeniami do poszukiwania informacji, mają bardzo sprecyzowane oczekiwania oraz dokładnie wiedzą, czego szukają. Ze względu na konkurencję w wykorzystaniu słów kluczowych z zakresu long tail, strony je stosujące są łatwiejsze do pozycjonowania niż te promowane z ogólnymi frazami kluczowymi. Jest to związane z tym, że mniej właścicieli firm decyduje się na pozycjonowanie właśnie za pomocą tych rzadko spotykanych fraz.

Wyżej wymienione typy stanowią główne słowa kluczowe, które wykorzystuje się do pozycjonowania stron związanych z biznesem. Do tego grona można zaliczyć również tak zwane informacyjne słowa kluczowe, które wpisujemy zazwyczaj wtedy, kiedy poszukujemy konkretnych informacji o świecie, na przykład nazwy stolicy danego kraju itp.

Jak dobierać słowa kluczowe – długość frazy

O tym, jak dobierać słowa kluczowe, decyduje między innymi długość wykorzystywanej przez nas frazy. Jak pokazują obserwacje specjalistów od pozycjonowania, krótsze słowa kluczowe są najpopularniejsze. Oznacza to, że skupiając się na tych jednowyrazowych, najprawdopodobniej spotkamy się z dużą konkurencją i będziemy musieli nastawić się na bardzo szczegółową strategię promocji naszej witryny. Warto pamiętać, że najpopularniejsze słowa kluczowe wiążą się z dużymi trudnościami w wypozycjonowaniu ich. Te wysiłki są powiązane również z wysokimi nakładami finansowymi.

Z drugiej strony długie wyrażenia, takie składające się z kilku wyrazów, są mniej konkurencyjne, co oznacza, że są rzadziej używane przez internautów. Osoba, która wpisze w wyszukiwarkę pozycjonowaną przez nas długą frazę, zostanie przekierowana na odpowiednią stronę i odnajdzie niezbędne informacje.

Pomysły na słowa kluczowe

Bardzo ważne jest, aby stosować słowa kluczowe, które doskonale opisują nasze wyroby lub usługi i sprawią, że zainteresowany produktem potencjalny nabywca natrafi właśnie na naszą stronę internetową. Istnieje wiele sposobów poszukiwania inspiracji w doborze słów kluczowych.

Pierwszym z nich jest spisanie oferowanych przez siebie produktów i usług i na podstawie tej listy dobranie odpowiednich słów kluczowych. Ten sposób to najprostsza metoda wygenerowania fraz kluczowych. Przy opisywaniu swojej działalności warto w tym momencie pamiętać o własnej lokalizacji i dodać do słów kluczowych miasto, w którym ją prowadzimy. Użytkownicy internetu bardzo często poszukują konkretnych usług i produktów w danym mieście, dlatego doprecyzowanie regionu, w którym działamy, z pewnością dostarczy wielu nowych odsłon witryny.

Przy poszukiwaniu fraz kluczowych można zasugerować się również wskazówkami Google’a. Kiedy wpisuje się dane hasło w wyszukiwarkę, pokazuje nam ona, jak dobrać słowa kluczowe, również biorąc pod uwagę inne wyrażenia. Możemy sprawdzić przede wszystkim część z podobnymi wyszukiwaniami, znajdującą się na dole każdej strony z wynikami wyszukiwania. Jest to także możliwe do sprawdzenia w polu służącym do wpisywania słowa kluczowego.

Do dobrania słów kluczowych możemy skorzystać również z narzędzi takich jak Ubersuggest lub Keyword Tool. Po wpisaniu odpowiedniej frazy w pole wyszukiwania podają one wszelkie możliwe warianty słów kluczowych dostępne dla tego hasła. Podobnie działa także oferowany przez Google’a Google AdWords Planer Słów Kluczowych.

Warto również pamiętać o częstotliwości wykorzystywania naszej frazy. Na podstawie listy operacji dla danego słowa kluczowego dostępnej w Google AdWords można dowiedzieć się, jak często fraza kluczowa, którą mamy zamiar wykorzystać, jest wpisywana w wyszukiwarkę przez użytkowników internetu.