Remarketing – kiedy, jak i po co wdrożyć tę usługę?

Każda strategia marketingowa jest skuteczna, kiedy się ją odpowiednio zaplanuje i następnie dobrze przeprowadzi. Niektórzy nie potrzebują do tego nowoczesnego sprzętu, innowacyjnych rozwiązań czy nawet internetu, a mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach jest to niemożliwe. Popatrzmy na billboardy na ulicach czy nieśmiertelne ulotki. Niektóre firmy tylko w ten sposób docierają do swoich klientów i w wielu przypadkach jest to skuteczne. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób podejdziemy do kampanii, jeszcze zanim ją wdrożymy. Remarketing funkcjonuje podobnie, który w przeciwieństwie do ulotki jest formą reklamy internetowej, uważanej za najlepszą w erze, kiedy to właśnie internet rządzi praktycznie wszystkimi sferami naszego życia.

Sama wiedza teoretyczna może jednak nie wystarczyć. Ważne jest, żeby podejść strategicznie do planowania kampanii i jednocześnie wiedzieć, kiedy najlepiej jest ją rozpocząć. Zatem trzeba odpowiedzieć na trzy podstawowe pytania:

  • Kiedy wdrożyć remarketing?

  • Jak to odpowiednio zrobić?

  • W jakim celu decydujemy się na taki krok?

Kiedy wprowadzić remarketing?

Myślimy i robimy - nie zawsze szybka reakcja na to, co zrodzi się w naszej głowie, jest dobra. W e-commerce są obszary, które wymagają głębszych przemyśleń i przeprowadzenia odpowiednich analiz oraz badań.

Może się okazać, że remarketing w naszej sytuacji wcale nie jest konieczny lub nie przyniesie nam pożądanych efektów. Najlepszym momentem na wprowadzenie zmian w sprzedaży i marketingu jest oczywiście niepokojąca sytuacja. To zazwyczaj dopiero wtedy sprzedawcy szukają rozwiązania danego problemu, którym może być zwiększona liczba porzuconych koszyków czy zmniejszony ruch na stronie. Na początku trzeba odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tak się dzieje? Może być to spowodowane mało przejrzystym procesem zakupowym, ukrytymi opłatami dodatkowymi bądź małym wyborem form płatności. Jeżeli chodzi o ruch na stronie to warto zastanowić się, czy nie jesteśmy mało aktywni a nasza witryna nie została przystosowana do potrzeb urządzeń mobilnych. Powodów może być wiele i remarketing może pomóc w rozwiązaniu problemów.

Inaczej jest w przypadku ostrożnych i zapobiegawczych przedsiębiorców. Oni nie czekają do ostatniej chwili, aż liczba ich klientów czy zyski drastycznie zaczną spadać, tylko działają zanim nastąpi moment kryzysowy. To również jest dobra droga, jednak trzeba uważać, żeby działania marketingowe zamiast przynosić korzyści, nie wywołały fali szkód. Jeżeli chodzi o remarketing dobrze jest w trakcie przeprowadzania kampanii marketingowej np. pokazywać swoim użytkownikom propozycje innych produktów po każdym zakupie. W ten sposób nawiązujemy pewnego rodzaju kontakt z klientem i dbamy o to, aby wracał na naszą stronę.

Remarketing doskonale może współgrać z innymi formami reklamy. Tym samym „ściągnięte” na naszą stronę osoby będą w dalszej kolejności otrzymywać od nas komunikat reklamowy. Pewnie każdy, nawet doświadczony handlowiec wie, jak trudno jest w pierwszych miesiącach pozyskać klientów. Pomimo dobrej reklamy opublikowanej w sieci, duża cześć internautów wchodzi na stronę jedynie z ciekawości. Dobrze jest im przypomnieć, że mamy coś do zaoferowania.

Jak wdrożyć, czyli remarketing w wielu odsłonach

Pierwsze skojarzenie z remarketingiem to reklama wyświetlana użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę. Najprostsza i najbardziej trafna definicja, jednak pod nią kryje się wiele rozwiązań i sposobów na wykorzystanie tej usługi. Aby przybliżyć nieco potencjał remarketingu i szeroki zakres jego zastosowań, przyjrzyjmy się bliżej oferowanym możliwościom:

  • remarketing standardowy: najprostsza ze wszystkich opcji, czyli wyświetlanie reklam tym użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę i przeglądają inne witryny,

  • remarketing dynamiczny: to już bardziej intuicyjny sposób, w jaki możemy działać. Reklamy są wyświetlane użytkownikom naszej strony, ale z uwzględnieniem konkretnego produktu lub usługi, którą byli zainteresowani,

  • remarketing wideo: propozycja dla tych handlowców, którzy wspierają swoją sprzedaż kanałem na YouTube. Reklamy są wyświetlane użytkownikom, którzy weszli w interakcje z twoimi filmikami, gdy przeglądają inne filmy lub witryny,

  • remarketing w aplikacjach mobilnych: opcja, która sprawdzi się tylko w przypadku, kiedy posiadamy aplikację mobilną lub stronę w wersji mobilnej. Reklamy wyświetlane są tym użytkownikom, którzy przeglądali naszą witrynę mobilną, podczas gdy używają innych aplikacji mobilnych.

Możliwości wykorzystania usługi remarketingu jest wiele, jednak nie wszystkie sprawdzają się w każdych okolicznościach. Trzeba dobrze zastanowić się, co właściwie chcemy osiągnąć, wdrażając taką kampanię oraz do kogo jest ona skierowana, bo jak widać nie zawsze może dotyczyć wszystkich użytkowników naszej strony. Niekiedy posłuży nam ona jako przypomnienie dla tych osób, które odwiedziły naszą witrynę kilka miesięcy temu. Może być także skierowana do mieszkańców konkretnego miasta bądź regionu lub dedykowana użytkownikom konkretnej podstrony. Możliwe jest wybranie kilku rozwiązań i dowolne ich połączenie w zależności od tego, jaki jest nasz cel.

W jakim celu - proste pytanie, trudna odpowiedź

Jeżeli przychodzi czas odpowiedzi na pytanie: po co, w jakim celu…, to w wielu przypadkach zapada niezręczna cisza. Dlaczego? Bo niekiedy robimy coś w sposób nieprzemyślany i tak naprawdę nie wiemy, co chcemy tym działaniem osiągnąć.

Remarketing może być skuteczny, ale nie może być realizowany ze względu na to, że robią tak wszyscy. Jeżeli wyznaczymy sobie konkretny cel i skupimy się jedynie na nim, łatwiej będzie nam go osiągnąć. Podobnie jak robienie kilku rzeczy jednocześnie: gotujemy obiad, piszemy plan na spotkanie biznesowe, rozmawiamy ze znajomym przez telefon i szykujemy się na wieczorne wyjście - czy jest możliwe zrobienie tego wszystkiego perfekcyjnie, a przynajmniej dobrze? Może to być bardzo trudne, a dla niektórych niemożliwe.

Po co zatem wdrażać remarketing?

  • Jako przypomnienie dla tych użytkowników, którzy o nas zapomnieli,

  • Dla zwiększenia ruchu na stronie internetowej,

  • Dla budowania pozytywnego wizerunku firmy,

  • Jako sposób zaangażowania użytkowników do pewnej akcji,

  • Jako powiadomienie o promocji, wyprzedaży czy kuponach rabatowych,

  • Pokazanie swoim użytkownikom produktów, które mogłyby ich zainteresować i tym samym zwiększyć sprzedaż.

Powodów może być jeszcze bardzo dużo. Zanim zaplanujesz całą kampanię remarketingową, zastanów się czy: jest to odpowiedni moment, żeby ją rozpocząć, w jaki sposób ją realizować i przede wszystkim, jaki jest jej cel.