Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej

Prowadzenie marketingu w Internecie nastręcza wielu zmartwień. Jednym z największych kłopotów dla przedsiębiorcy jest pokazanie się w sieci - sprawienie, by internauta bez problemu znalazł stronę firmy w gąszczu milionów innych witryn. Czy można uzyskać taki efekt samodzielnie, bez pomocy ekspertów? Dowiedz sie, jak stosować pozycjonowanie.

Czym jest SEO, czyli pozycjonowanie strony?

Podstawowym sposobem na uzyskanie dużej liczby wejść na stronę jest optymalizacja jej pod wymagania wyszukiwarki internetowej, czyli SEO (Search Engine Optimalization). Firmy dysponujące wystarczającym budżetem chętnie wynajmują agencje specjalistyczne, które kompleksowo zajmują się pozycjonowaniem danej strony. Usługi takie naturalnie sporo kosztują - warto wiedzieć zatem, jak samodzielnie można wpłynąć na lokatę firmowej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Pierwszą rzeczą, na jaką trzeba zwrócić uwagę, jest budowa promowanej strony. Warto zadbać o odpowiednie nazwę i opis, zawierające pożądane słowa kluczowe. Te należy dobierać z głową, posługując się tak zwaną zasadą długiego ogona. Małe lokalne przedsiębiorstwo nie ma szans w rywalizacji o słowa najbardziej atrakcyjne, często wpisywane w Google. Powinna raczej postawić na długie, mocno skonkretyzowane sformułowania.

Takie frazy mogą zawierać nazwę miejscowości (lub rejonu miasta) albo produktu, którym chce się firma wyróżnić. Słowa kluczowe powinny pojawiać się także w nagłówkach oraz na wszystkich podstronach, które są traktowane przez Google jako osobne byty.  

Właściwe linkowanie wspomaga pozycjonowanie

Aby zaistnieć w internecie, trzeba promować się w wielu miejscach. Elementarnym krokiem jest zadbanie o wpisanie firmy do znanych katalogów przedsiębiorstw. Wiele korzyści dla pozycji strony może przynieść także prowadzenie profilów na popularnych portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Google Plus. Dla wyszukiwarki istotna jest liczba linków, które prowadzą do strony. To sprawiło, że jeszcze parę lat temu powszechne były praktyki masowego, sztucznego linkowania. Obecnie Google zwraca uwagę na jakość - witryny zawierające odnośniki do firmowej strony powinny być choć trochę powiązane tematycznie. Nawiąż współpracę z innymi działającymi w twojej branży podmiotami, by promować się na zasadzie wzajemności.

Czy content marketing wspiera pozycjonowanie? 

Trzeba też pamiętać, że Google bardziej zwraca uwagę na wartość tekstów niż na ich nasycenie słowami kluczowymi. Na straży dobrego contentu stoi algorytm Panda, premiujący teksty oryginalne, przyciągające czytelników, kosztem treści kopiowanych i będących zwyczajną sieczką słowną. Obostrzenia wprowadzone przez Google stymulują rozwój nowej koncepcji w SEO - tak zwanego content marketingu. Chodzi o to, by internauta znajdował na stronie interesujące treści, które przyciągną jego uwagę na dłużej. Nie da się tego osiągnąć poprzez wstawianie tekstów np. z Wikipedii albo publikowanie bezsensownych zbiorów zdań, których jedyną racją bytu jest bycie tłem dla słów kluczowych.

Stój, SQT! 

Przy działaniach pozycjonerskich musisz uważać na policję Google, czyli SQT. Jest to zespół specjalistów, którzy są “ludzkim” wsparciem dla algorytmów. Na bieżąco monitorują wyniki wyszukiwania, starając się wyłuskać te strony, których właściciele stosują nieuczciwe praktyki pozycjonerskie, niezgodne z regulaminem Google. Czytaj więc regularnie o nowych zasadach, ponieważ łamanie ich może wiązać się z surową karą - nawet z całkowitym usunięciem z wyników wyszukiwania.