Remarketing to doskonały sposób na zwiększenie obrotów ze sprzedaży

Najczęściej bywa tak, że potencjalny klient, który w ofercie danego sklepu nie znajdzie niczego interesującego, po prostu do niego nie wraca. Właściciel często może nie wiedzieć o istnieniu takiej osoby, ponieważ jeszcze do niedawna nie pozostawał po niej żaden ślad. Teraz z pomocą przychodzi remarketing, który daje szereg narzędzi pozwalających skłonić potencjalnego klienta, by powrócił do sklepu i dokonał zakupu.

Uciekający klienci byli bolączką marketingowców

Jeszcze do niedawna głównym narzędziem komunikacji marketingowej z klientami sklepu internetowego były mailingi oraz newslettery z informacją o najnowszej ofercie, promocjach czy wyprzedażach. Ta forma promocji jednak nie tylko okazywała się bardzo pracochłonna, gdyż wymagała skrupulatnego budowania bazy danych, lecz także nie stawała się w pełni skuteczna. Umożliwiała ona bowiem dotarcie tylko do osób, po których pozostał jakikolwiek ślad w postaci e-maili.

Przeciętny właściciel sklepu internetowego nie miał natomiast szans zidentyfikować wszystkich osób, które przeszły przez jego stronę. Użytkownicy, którzy tylko odwiedzili witrynę, ale nie dokonali zakupu, byli praktycznie niewidoczni. O ich obecności mogły tylko świadczyć nic niemówiące liczby w statystykach. Nie było więc możliwości, by dotrzeć do nich z ofertą lub zaproponować im najnowsze produkty.

Remarketing pozwala dotrzeć do uciekających klientów

Biznesy internetowe traciły więc realne zyski, które mogłyby osiągnąć, jeżeli miałyby szansę dotrzeć do potencjalnych klientów. Właśnie na bazie tej potrzeby powstały kampanie remarketingowe, które dają coraz większe możliwości komunikacji z osobami zainteresowanymi ofertą danych sklepów.

Remarketing pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które trzeba byłoby  przeznaczyć na badania potencjalnego rynku czy analizowanie wyjść poszczególnych użytkowników ze strony. To jak na razie najskuteczniejsze narzędzie sprzedaży, jakie zostało opracowane dla marketingowców. Pozostaje więc tylko odpowiedzieć na pytanie: czym jest remarketing i jak go używać?

Taniej zawrócić odbiorcę, niż pozyskać nowego

Najprościej można powiedzieć, że remarketing to kampanie pozwalające dotrzeć do użytkowników, którzy odwiedzili daną witrynę lub w przypadku urządzeń mobilnych – skorzystali z danej aplikacji. Remarketing pozwala na przedstawienie im oferty z nowymi produktami oraz zachęcenie do ponownego odwiedzenia sklepu.

Łatwiej bowiem zachęcić do dokonania konwersji osoby, które są zainteresowane oferowanym asortymentem. Trudniej natomiast zidentyfikować nowych odbiorców i zachęcić ich do zrobienia zakupów czy skorzystania z danej usługi. Remarketing stał się skuteczną alternatywą dla dotychczasowych działań promocyjnych i dał wiele nowych możliwości.

Jak można wykorzystać remarketing?

Kampanie remarketingowe są oferowane głównie przez właścicieli wyszukiwarek, dzięki czemu mogą być wyświetlane potencjalnym klientom w momencie szukania przez nich informacji. Taką właśnie kampanię remarketingową można stworzyć za pomocą Google Adwords. Dzięki sieci reklamowej Google AdSense reklamy będą podążały za użytkownikiem, nawet przy przeglądaniu przez niego innych stron internetowych.

Można powiedzieć, że korzystanie z remarketingu okazuje się dosyć proste – w przypadku kampanii prowadzonych w Google AdWords remarketing jest oparty na plikach cookies oraz specjalnych skryptach. Oznaczone tagiem podstrony, w folderze przeglądarki u odwiedzających zapisują się jako „ciasteczka”. Taki użytkownik jest zapisany jako potencjalny odbiorca komunikatów marketingowych i staje się subskrybentem treści reklamowych.

Treści podążające za potencjalnym klientem

Dzięki temu kampania reklamowa wyświetla się użytkownikowi za każdym razem, gdy skorzysta z wyszukiwarki lub będzie się pokazywała na dowolnej innej stronie, którą taka osoba przegląda. Do jednego odbiorcy może trafić kilka reklam remarketingowych, wszystko zależy od tego, jakie sklepy wcześniej odwiedzał. Od emitenta reklamy zależy forma oraz sposób wyświetlania takiej kampanii, a także miejsca, gdzie można ją zobaczyć.

Google AdWords daje szerokie pole możliwości reklamodawcom, którzy zamierzają skorzystać z reklam typu remarketing. Aby były one w pełni skuteczne, powinno się je jednak dobrze zaplanować. Na początku trzeba zdecydować, z jakich podstron najlepiej zebrać odbiorców do prowadzenia kampanii. Może to być nie tylko strona główna, lecz także zakładka kontakt czy podstrony procesu zakupu. We wszystkich tych miejscach należy wpiąć odpowiedni kod, by móc zbierać informacje o odwiedzających stronę użytkownikach.

Remarketing można dopasować do swoich potrzeb

Na początku należy założyć konto AdWords, by móc prowadzić kampanie promocyjne. Jeszcze przed utworzeniem kampanii remarketingowej należy jednak wejść w sekcję „Odbiorcy” i tam zdefiniować parametry grupy docelowej. Mogą to być osoby, które odwiedziły podstronę lub podstrony w danym czasie. Istnieje też możliwość ustawienia różnych parametrów, jak to, czy dokonały, czy nie dokonały zakupu. Jedynym ograniczeniem mogą być wyłącznie techniczne możliwości danego sklepu internetowego. Dopiero po zebraniu grup odbiorców można przejść do tworzenia kampanii.

Remarketing w Google AdWords może być kierowany na wyszukiwarkę bądź na sieć reklamową albo na jedno i drugie. Reklamy remarketingowe mogą być tekstowe, graficzne, displayowe, a nawet można kierować w ten sposób reklamy produktowe. Wszystko zależy wyłącznie od planów marketingowych lub od tego, co chce się osiągnąć za pomocą tych reklam. W ofercie AdWords znajduje się również remarketing dynamiczny, który uwzględnia produkty lub usługi obejrzane przez użytkowników. Jest on przeznaczony głównie dla sektora e-commerce, gdyż wymaga integracji z Google Merchant Center. To najbardziej zaawansowana funkcja z koniecznością dodania do tagu witryny parametrów niestandardowych oraz utworzenia pliku danych.

Dopasowanie remarketingu do potrzeb odbiorców

Największą zaletą remarketingu jest możliwość stworzenia spersonalizowanego przekazu reklamowego, który pozwoli trafić do konkretnego odbiorcy. Dzięki niemu można również w prosty sposób dotrzeć z ofertą do osób, które wcześniej z jakiegoś powodu się rozmyśliły i nie dokonały zakupu. Remarketing pozwala wzmocnić szanse na zwiększenie sprzedaży w sklepie.

Reklama remarketingowa jest także skuteczna w przypadku klientów, którzy dokonali już zakupów. Dzięki niej można zaproponować im ciekawe promocje lub przygotowane dla nich kupony rabatowe. Taki remarketing może również zawierać produkty powiązane z zakupionym wcześniej przedmiotem. Tego typu kampanie sprzyjają zacieśnianiu więzi z odbiorcami oraz budowaniu długotrwałej relacji z klientem.

Remarketing pozwala również na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy w wirtualnym świecie. Takie działanie jest praktycznie niemożliwe na tradycyjnym rynku i wiąże się z bardzo kosztownym badaniem odbiorców. Natomiast w sieci jest to jedna ze skuteczniejszych form reklamy, która przynosi dość szybkie i zadowalające efekty.