Zdjęcia produktów przeznaczonych do sprzedaży

Twój sklep, a raczej produkty, które sprzedajesz, są widoczne w wynikach wyszukiwania, działania marketingowe pozyskują pokaźny ruch, a mimo wszystko uważasz, że sprzedaż mogłaby być większa? Zastanawiasz się, czy można zrobić coś jeszcze, by podwyższyć ilość ofert kupna? Podstawową prawdą o e-handlu jest to, że każdy produkt można sprzedać wtedy, gdy jest on odpowiednio zaprezentowany. Dlatego znaczący wpływ na sprzedaż mogą mieć dobrze wykonane zdjęcia produktów.

Zdjęcia produktów - ważny element sprzedaży internetowej

Odpowiedni przekaz wizualny może znacząco zwiększyć atrakcyjność e-sklepu. Odpowiednie zobrazowanie produktów z pewnością wyróżni platformę na tle konkurencji, a ponadto zredukuje ilość reklamacji oraz koszt obsługi posprzedażowej. Jednak podstawowa znajomość funkcjonowania aparatu fotograficznego nie wystarczy - trzeba mieć na uwadze dobrą jakość oraz atrakcyjność obrazu. Popularność miniaturowych zdjęć bez widocznych szczegółów już dawno przeminęła.

Zdjęcia produktów a potrzeby konsumentów

Konsumenci coraz częściej rezygnują z tradycyjnych zakupów na rzecz e-commerce, ponieważ mają możliwość skrupulatnego przyjrzenia się danemu artykułowi. Zdjęcia produktów powinny być jak najbardziej realistyczne, tak, żeby klienci czuli, że mogą niemal dotknąć oferowanego przedmiotu. Na szczęście z pomocą przychodzą innowacyjne rozwiązania w zakresie sprzętu fotograficznego i późniejszej prezentacji fotografii.

Zdjęcia produktów - o czym należy pamiętać?

Kwestią, o której trzeba pamiętać podczas pracy nad obrazowaniem produktu, jest zachowanie wysokiej jakości materiału. Obecnie jest to o tyle łatwiejsze, że dostępne na rynku aparaty fotograficzne mają ogromne możliwości. Dobrej jakości sprzęt jednak nie wystarczy - zdjęcia muszą być schludne i spełniające oczekiwania potencjalnych klientów. Ważne jest ukazanie produktu pod różnymi kątami, tak, by zaprezentować wszystkie ważne elementy. Fotografując torebki, dobrze jest uwidocznić również jej wnętrze i podszewkę, a w przypadku sprzętu AGD znaczenie mogą mieć wszelkie detale - przyciski, zawiasy i nadruki na powierzchni urządzenia.

Wysoka jakość fotografii może znacznie zmniejszyć ilość zapytań o szczegółowe informacje na temat produktu - co wiąże się ze zredukowaniem kosztów obsługi klienta. Profesjonalne podejście do prezentacji produktów buduje standard sklepu, a także odpowiedni wizerunek, dając tym samym możliwość zbudowania pozycji na rynku.

Odpowiedni sprzęt to podstawa

Poprawnie wykonane zdjęcie musi nie tylko spełniać oczekiwania klientów, ale również być zgodne z obowiązującymi standardami e-commerce. Zaczynając od początku, warto zastanowić się nad możliwościami, jakie daje nam podstawowy sprzęt i co dokładnie będzie potrzebne. Będą to z pewnością:

  • aparat fotograficzny,

  • oświetlenie,

  • jednolite tło,

  • statyw fotograficzny,

  • program do edycji graficznej.

Jak wykonać zdjęcia produktów na stronę  e-sklepu?

Chcąc wykonać dobrej jakości zdjęcia produktów, warto trzymać się z góry określonych reguł. Ułatwi to pracę i przyspieszy cały proces.

Ułożenie produktu

Szczególną uwagę należy zwracać na kadrowanie. Prezentowany produkt powinien się znajdować w samym centrum obrazka. Nie można go niczym zasłaniać czy tworzyć niepotrzebnego bałaganu. Dobrze jest się skupić na jednej konkretnej rzeczy, tak by ukazać jej mocne strony. Przydatną informacją w kwestii kadrowania może okazać się wymagany rozmiar bądź proporcje obrazu. Na tym etapie dobre wykonanie zdjęcia może zniwelować wszelkie niepotrzebne rozciągnięcia.

Kolejnymi kluczowymi aspektami przy zdjęciach produktów są oświetlenie, stabilizacja aparatu (wielu producentów sprzętu fotograficznego zaopatruje kokpit lub obiektyw w funkcję stabilizacji obrazu, jednak niezastąpiony jest statyw) oraz estetyczne, jednolite tło.

Wykonując zdjęcia produktów, dobrze jest dostosować wszelkie parametry pod możliwości aparatu i warunki, w jakich fotografujemy. Najważniejszymi opcjami w fotografii produktowej jest światłoczułość, czas ekspozycji, wartość przesłony oraz format zdjęcia:

  • ISO - czułość matrycy na światło powinna być stosunkowo niska. Przy wysokich parametrach na obrazie ukazują się szumy i delikatne ziarno.

  • Czas naświetlania wraz z wartością przesłony należy dobrać tak, by zdjęcie nie było za jasne ani za ciemne. Przesłona jest także odpowiedzialna za głębię ostrości - chcąc uzyskać rozmyte tło i wyraźny produkt, należy skorzystać z jak najniższych parametrów, np. f/1.8. Zdjęcia produktu najlepiej wykonywać na jednolitym tle, dlatego w tym przypadku można ustawić wyższą wartość przesłony, aby nie zatracić detali.

  • Format zapisu zdjęcia - jeżeli aparat dysponuje różnymi formatami, warto wybrać ten, który bez straty możemy edytować w programie do obróbki graficznej. Najlepszym wyborem jest RAW - nawet gdy zdjęcie będzie nieudane, format ten daje ogromne możliwości poprawy.

  • Należy pamiętać także, że wbudowaną stabilizację obrazu trzeba wyłączyć w momencie, gdy zdjęcie wykonywane jest przy pomocy statywu fotograficznego.

Zdjęcia testowe

Wykonując na początku kilka zdjęć testowych, można zweryfikować oraz ewentualnie poprawić ustawione wcześniej parametry.

  • Balans bieli - jeśli fotografowany produkt znajduje się na białym tle, należy zwrócić uwagę, by taki sam kolor widniał na fotografii. Złe ustawienia aparatu mogą zniekształcić barwę na szarą, błękitną czy różową. W momencie, gdy błąd ten nie zostanie wyłapany na etapie wykonywania zdjęć, z pomocą przyjdzie wcześniej wspomniany format RAW, który umożliwi przeprowadzenie bezstratnej korekty balansu bieli podczas postprodukcji.

  • Zadaniem oświetlenia produktu jest jego dokładne ukazanie z uwzględnieniem wszelkich istotnych szczegółów. Zdjęcia produktów nie mogą jednak zostać prześwietlone czy niedoświetlone. Taka sama zasada obowiązuje przy oświetlaniu tła - nieodpowiednie światło uwidoczni cienie lub linie horyzontu.

  • Wcześnie wspomniana głębia ostrości pomoże w uzyskaniu wyraźnego zdjęcia produktów, z nierozmytymi konturami i dobrze uwidocznionymi szczegółami. Głębia ostrości zwiększa się wraz ze zwiększeniem wartości przesłony.

  • Nasycenie kolorów musi zostać tak dobrane, aby obraz wyglądał realistycznie. Zbyt duży kontrast sprawi, że fotografia będzie jaskrawa, natomiast wysycenie znacznie ją poszarzy.

Różne ujęcia

Cenioną i wykorzystywaną przez wielu fotografów praktyką jest wykonanie kilkunastu zdjęć jednego produktu. Pokazanie poszczególnych elementów czy detali pod różnymi kątami  ma duże znaczenie przy podjęciu przez potencjalnego klienta decyzji o zakupie. Dla niektórych grup produktów idealnie sprawdzi się ponadto tzw. przykład użycia - pozwala on na dokładniejsze zorientowanie się w rzeczywistych wymiarach towaru.

Postprodukcja

Ostatnim etapem pracy nad obrazowaniem poszczególnych produktów jest postprodukcja, czyli obróbka w programie graficznym. Zdjęcia produktów na tym poziomie można poprawić pod wieloma względami - może to być kontrast, nasycenie barw, balans bieli, kadrowanie obiektu, ostrzenie czy wycinanie zbędnych elementów. Faza retuszu umożliwia również redukcję światła czy cieni ukazanych na fotografii. W przypadku formatu RAW bez obaw można poddać zdjęcie wszelkim zabiegom bez obaw. W przypadku JPEG należy do obróbki podejść ostrożniej.

Pozostaje jeszcze zmiana rozmiaru bądź proporcji, tak, by odpowiadała wymogom strony. Przekonwertowanie zdjęcia do pliku PNG lub JPEG pod kątem wykorzystania w internecie i gotowe - można bez obaw umieszczać zdjęcia produktów na platformie e-commerce, zawsze jednak pamiętając o odpowiednim opisaniu ich ze względu na SEO (alt i title zdjęcia).