Remarketing - czym jest i na czym polega?

Postęp technologiczny sprawił, że w e-commerce z roku na rok otwiera się coraz więcej drzwi, a przedsiębiorcy zyskują nieograniczone możliwości dotarcia do swoich klientów. Wielu wykorzystuje to, co praktycznie jest im podane na tacy, a inni trzymają się kurczowo tradycyjnych metod. Jedna i druga strategia może być skuteczna i opłacalna, ale kiedy w grę wchodzi już nie tylko pościg za klientem, lecz także szybkość jego pozyskania, trzeba bardzo poważnie zastanowić się nad tym, czy nie warto jednak zmienić swoich metod i spróbować czegoś nowego, bardziej innowacyjnego i dostosowanego do potrzeb współczesnego świata internetu. To, o czym mówi się czasami tak dużo i tak głośno, nie zawsze jest w równym stopniu stosowane. A remarketing? Prawie każdy o nim słyszał, nie każdy jednak wie do końca, jak funkcjonuje.

Remarketing - od użytkownika do stałego klienta

Definicji remarketingu jest wiele, z czego większość okazuje się bardzo ogólna i nawet w minimalnym stopniu nie pokazuje jego potencjału. To, co możemy przeczytać na stronach internetowych, w encyklopediach online czy słownikach, to zazwyczaj kilka krótkich zdań, które - owszem - wyjaśniają nam znaczenie tego słowa, ale w żaden sposób nie pokazują tej strategii, jako czegoś nowego i dlatego wielu może się wydawać, że to już było.

Remarketing to rodzaj kampanii prowadzonej w ramach programu reklamowego Google AdWords.  Kampanie tego rodzaju wykorzystywane są w celu powtórzenia przekazu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę firmy/produktu. W dobie bardzo dużej ilości przekazów reklamowych rozwiązanie to pozwala skutecznie docierać do potencjalnych klientów i zwiększać sprzedaż.

Wydawałoby się, że więcej na ten temat powiedzieć się nie da, a jednak. Innymi słowy, remarketing jest to wyświetlanie reklam z naszą ofertą tym użytkownikom, którzy już odwiedzili naszą stronę. Od razu nasuwa się stwierdzenie: „trzeba kuć żelazo póki gorące” i słusznie, bo właśnie wykorzystanie chwilowego zainteresowania internauty naszą stroną może przyczynić się do tego, że stanie się on naszym stałym klientem, a przecież o takiego klienta nieustannie zabiegamy.

Wielu może jednak stwierdzić, że skoro możemy wyświetlać reklamy tylko tym użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę, to po co mailing i newsletter?

Remarketing jest dużo lepszą opcją, tym bardziej że nasi potencjalni klienci nie muszą wypełniać stosownych formularzy. Wszystko jednak ma swoje dobre i złe strony. Jeżeli chcielibyśmy wskazać wadę remarketingu, pierwsza myśl to wyskakujące reklamy, które mogą zirytować użytkownika internetu. W przypadku mailingu to oni sami decydują, czy chcą otrzymywać informacje z ofertą, czy też nie. Nie oznacza to jednak, że remarketing należy od razu usunąć z listy naszych strategii, które chcemy lub już wdrożyliśmy. Wszystko trzeba rozpatrywać na wiele sposobów, nic nie jest tylko czarne lub białe.

Remarketing a ciasteczko - sekret kampanii

Taki mechanizm może być dla niektórych niezrozumiały. Jak to się dzieje, że reklamy same wyświetlają się internautom i to w dodatku tym tylko wybranym, którzy odwiedzili naszą stronę? Magia tkwi w jednym małym „ciasteczku”, czyli cookie, znanym wszystkim użytkownikom internetu.  

Stronę należy wyposażyć w odpowiedni skrypt, który zapisze wspomniane ciasteczko u użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Ważne, aby zadbać o to, żeby każda podstrona zawierała osobny skrypt, by nasz użytkownik otrzymał faktycznie to, co zainteresowało go w naszej ofercie. W ten sposób będziemy mogli dostarczać mu reklamy konkretnych produktów. W dalszej kolejności trzeba skorzystać z narzędzi AdWords, które pozwalają na przygotowanie kampanii remarketingowej. Od strony technicznej może się to wydawać skomplikowane, jednak samo wdrożenie remarketingu należy do czynności bardzo prostych, o czym może świadczyć duża liczba właścicieli stron, którzy z niego skorzystali.

Jak w prosty sposób przedstawić zasadę działania remarketingu?

  • Użytkownik odwiedza naszą stronę internetową

  • Inteligentna przeglądarka Google umieszcza ciasteczko w przeglądarce i jest to informacja, że dany użytkownik odwiedził naszą witrynę

  • Po opuszczeniu naszej strony, użytkownik przegląda inne witryny będące w sieci reklamowej AdSense

  • Następuje uruchomienie wyświetlania reklam przez pliki cookies

  • Jeżeli użytkownik ponownie zainteresuje się naszą ofertą, która została zamieszczona na reklamie, powróci na naszą stronę.

Remarketing - jedna z wielu strategii marketingowych

Warto czy nie warto wdrażać remarketing? Pytanie to nie ma jednej konkretnej odpowiedzi, ponieważ wszystkie strategie marketingowe, jakie stosujemy, powinny być przystosowane do specyfiki naszej firmy oraz sposobu, w jaki budujemy swój wizerunek.

Jedni koncentrują się nieustannie na zwiększaniu sprzedaży w swoim e-sklepie, inni zabiegają o większą liczbę użytkowników, którzy zechcą zarejestrować się na ich stronie, a jeszcze inni starają się budować świadomość marki. We wszystkich tych przypadkach remarketing może się sprawdzić, jeżeli zostanie dobrze zaplanowany i wdrożony.

Istnieje wiele powodów, które wskazują na to, że ta strategia jest skuteczna i przynosi pożądane korzyści:

  • Najlepszy moment na zakupy: to ty decydujesz, kiedy reklama wyświetla się użytkownikom. Jedni twierdzą, że najlepszy moment to ten zaraz po odwiedzeniu naszej strony. To jednak nie w każdym przypadku sprawdza się aż tak dobrze. Warto jest się zastanowić nad tym, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie wyświetlanie reklamy wtedy, kiedy nasz potencjalny klient przegląda inne witryny w poszukiwaniu produktu, który również możemy mu zaoferować. Ważne jest jednak to, że sami możemy wybrać ten moment.

  • Strategiczne tworzenie list: dobrze jest też rozważyć stworzenie kilku list pod kątem wybranych celów reklamowych. Jeżeli chcemy, aby użytkownicy, którzy porzucili koszyk, ponownie do nas powrócili, stwórzmy dla nich osobną listę i wyświetlajmy im konkretną reklamę. Taki podział spowoduje, że nasze działania nie będą przypadkowe, a zaplanowane i intuicyjne, a to oznacza, że dużo bardziej skuteczne.

  • Obserwacja i kontrola: jak dobrze wiemy, nie samo podjęcie pewnych działań daje gwarancję sukcesu, ale również nieustanna analiza efektów, jakie tym samym osiągamy. Wdrażając remarketing, otrzymujemy dostęp do informacji na temat skuteczności reklamy. Co nam to daje? Możemy wprowadzać zmiany i udoskonalać naszą kampanię.

Te 3 najważniejsze zalety remarketingu nie zostały przedstawione po to, aby przekonać wszystkich sceptyków do próby swoich sił w jego obrębie. Jest to jedynie prezentacja korzyści, jakie płyną z prowadzenia takiej kampanii, jak w przypadku każdej innej. Content marketing, newsletter, mailing i wiele innych strategii również mają bardzo dużo do zaoferowania. Dobrze jest jednak wykorzystać jak najwięcej możliwości i wycisnąć z nich tyle, ile tylko jest to możliwe.