Kolory i ich wpływ na marketing i reklamę

Kolory mają istotny wpływ na rozwój i życie każdego człowieka. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że preferencja dotycząca wybranych barw wiąże się z ich charakterem i podejściem do życia. Od kolorów może zależeć nasz humor i samopoczucie, a nawet podejmowanie decyzji. Doskonale wiedzą o tym eksperci od marketingu i reklamy, dopasowując do promowanego towaru/usługi nie tylko chwytliwe hasła czy nietuzinkową prezentację, lecz przede wszystkim uwzględniają takie kolory, które najtrafniej oddadzą pożądaną wartość.

Kolory decydują o tym, co kupisz!

Jak pokazują rozmaite badania, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie, dlatego producenci zwracają szczególną uwagę nie tylko na barwy produktów lecz również opakowań. Niemały wpływ w odmiennym podejściu do tej kwestii ma również wiek czy płeć. W poniższym artykule skoncentrujemy się na psychologii kolorów oraz znaczeniu barw w marketingu i reklamie.

Kolory a manipulacja

Jak wykazali badacze zajmujący się psychologią kolorów, odpowiednie barwy poza wpływem emocjonalnym, wywołują również określone reakcje fizyczne. Dobrym przykładem jest oświetlenie w kolorze czerwonym, w wyniku którego reakcje człowieka są o ponad 12% szybsze niż w przypadku światła innego koloru. Przy planowaniu kampanii marketingowej, specjaliści w tej dziedzinie powinni również pamiętać, że kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż kolory zimne.

Kolory a wpływ na marketing i reklamę

Poniżej dokonamy charakterystyki wybranych kolorów wskazując ich rolę w marketingu. Niemal każdą barwę można dopasować pod kątem klienta w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę do marki.

Kolor czerwony

Czerwień zaliczana jest do barw bardzo intensywnych emocjonalnie. Oznacza to, że nadaje się idealnie do wyróżniania wszelkiego rodzaju haseł typu OKAZJA, PROMOCJA, TANIEJ, gdyż wzrok w pierwszej kolejności zwraca na ten kolor uwagę. Jego zadaniem jest stymulowanie oraz pobudzanie klientów do podejmowania błyskawicznych działań. Kojarzy się z niebezpieczeństwem, adrenaliną, miłością, siłą czy energią. Kolor czerwony często wykorzystywany jest przy promowaniu takich produktów jak sportowe samochody, napoje energetyczne, gry, wszelkiego rodzaju produkty związane z tematyką miłością (upominki dla ukochanej osoby).

Znane marki utożsamiane z kolorem czerwonym: Coca-Cola, H&M, Colgate, Levi's, Eurobank.

Kolor pomarańczowy

Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieni oraz koloru żółtego, a więc łączy w sobie cechy energii i radości. Utożsamiany jest z determinacją i fascynacją wśród ludzi młodych. Warto pamiętać, że to jeden z najważniejszych kolorów wpływających na zwiększony apetyt – często pomarańcz wykorzystywany jest w reklamach produktów spożywczych oraz przy degustacji.

Znane marki utożsamiane z kolorem pomarańczowym: Orange, Allegro, CCC.

Kolor żółty

Kolor żółty nieodłącznie kojarzy się ze słońcem, a więc z ciepłem, promiennością, radością i szczęściem. W marketingu barwa ta regularnie wykorzystywana jest przy promowaniu produktów dla dzieci i najmłodszych, a także różnego rodzaju usług turystycznych (wycieczki, wakacje). Określany również jako "kolor luzu", z którym nie powinno się wiązać barw odpowiedzialnych za prestiż czy elegancję – wystarczy wspomnieć o popularności żółtych garniturów aby zrozumieć dlaczego nie jest to najlepszy pomysł.

Znane marki utożsamiane z kolorem żółtym: IKEA, Mc Donalds, Shell.

Kolor zielony

Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem i naturą. Wpatrywanie się kilka minut w zieleń potrafi uspokoić zdenerwowanie. Jest to barwa ściśle związana z bezpieczeństwem (kolory sygnalizacji świetlnej nie są przypadkowe), płodnością czy harmonią. W reklamie kolor zielony często używany jest przez firmy z branży medycznej, spożywczej oraz wszelkiej działalności związanej z bezpieczeństwem człowieka.

Znane marki utożsamiane z kolorem zielonym: Starbucks Coffee, Sony Ericsson, BP.

Kolor niebieski

Niebo i woda to pierwsze, co kojarzy się z kolorem niebieskim. Stabilizacja, mądrość, prawda to główne elementy utożsamiane z tą barwą. To właśnie kolor niebieski wykorzystywany jest przez marketingowców do promowania wszelkiego rodzaju produktów związanych z czystością i wodą. Jako że woda gasi pragnienie oraz tłumi apetyt, barwa ta nie powinna być stosowana do promocji artykułów spożywczych.

Znane marki utożsamiane z kolorem niebieskim: Danone, woda Żywiec, Nokia, Adidas.

Kolor czarny

Zło, mrok, śmierć to jedna strona medalu koloru czarnego. W przypadku produktów kojarzony jest z elegancją, przywództwem, tajemniczością. Jego zaletą jest fakt, że pasuje praktycznie do każdego rodzaju działalności, gdyż może wejść w korelację z innymi barwami bez obaw o utratę zaufania do marki. Nierzadko kolor ten jest używany przez korporacje i duże przedsiębiorstwa charakteryzujące się prestiżem i wysokim standardem.

Znane marki utożsamiane z kolorem czarnym: Sony, Puma, Electronic Arts.

Kolory w marketingu - podsumowanie

Zaprezentowana charakterystyka nie musi być regułą sukcesu, co pokazują przykładowe marki. Trzeba jednak podkreślić, że przez kolejne lata rozwoju i wzmacniania udziałów na rynku, w wielu firmach zmieniały się nie tylko logotypy, lecz właśnie barwy. Niektóre z nich – Sony, Puma, Nokia – stosują kilka kolorów, w zależności od promowanych w określonym czasie produktów. Powyższe wskazówki powinny pomóc przede wszystkim początkującym przedsiębiorcom, którzy wahają się nad wyborem odpowiedniej barwy dla rozwijającej się firmy.