Sam pomysł na e-biznes to nie wszystko. Wielkie może być nasze zaskoczenie, kiedy po uruchomieniu machiny świadczenia usług nie wszystko pójdzie według naszych zamierzeń i oczekiwań. Jesteśmy zawiedzeni i uważamy, że sukces w e-commerce jest przereklamowany. Jeżeli nastanie taka sytuacja, to znaczy, że gdzieś popełniamy błąd. Może nieskutecznie zadbaliśmy o promowanie produktów w e-sklepie?
Oczywiście nikt nie może nam zagwarantować wielkich sukcesów już na samym początku, ani nie zapewni nas o tym, że nasz biznes będzie prosperował satysfakcjonująco. Znajdowanie niszy na rynku sprzedaży internetowej i dokonywanie wyboru odpowiednich produktów - to dopiero początek przygody z własnym biznesem. Asortyment sklepu trzeba w odpowiedni sposób wypromować i zareklamować. Dobry sprzedawca może sprzedać wszystko, ale czy każdy klient może to wszystko kupić?
Opis produktu, czyli kilka słów o oryginalności
Trzeba zdawać sobie sprawę, że sprzedaż internetowa to pewne ograniczenia i utrudnienia. Offline możemy produkt dotknąć, przyjrzeć się mu z bliska, a nawet przetestować i dopiero potem podjąć decyzję o jego zakupie.
W sklepie internetowym cały proces zakupowy jest dużo bardziej uproszczony. Przeglądamy strony internetowe, porównujemy produkty i kupujemy. Na jakiej podstawie wybieramy ten właściwy? W pierwszej kolejności czytamy jego opis, oczywiście równocześnie sprawdzając jego cenę.
Promowanie produktów zaczyna się właśnie od jego opisu. Nie jest to już zwykła informacja na temat jego właściwości, koloru, wymiarów czy materiału. Jeżeli kilka lat temu opis zajmował 3-4 linijki lub był zawarty w 5 podpunktach, to dzisiaj można mówić o prawdziwej rewolucji.
Coraz częściej spotkamy się z opisem, który może osiągać nawet objętość jednej strony A4.
Promowanie produktów - tego nie rób
„Skopiuję, będzie prościej i szybciej. Przecież to nic złego, sprzedaję produkt konkretnego producenta, więc mogę wspomóc się jego opisem” – niestety spory odsetek e-sprzedawców wciąż tak myśli.
Pomimo że e-commerce się rozwija i zmiany są widoczne gołym okiem, to nadal można spotkać opisy, które są w 100% skopiowane od producenta lub co gorsza ze stron konkurencji. Chcesz wypromować swój produkt, który ma być wyjątkowy, a wszystko jednoznacznie wskazuje na to, że jest on identyczny, jak dziesiątki innych ofert w sklepach internetowych?
Pamiętaj, że promowanie produktów w ten sposób może przynieść przeciwny efekt do zamierzonego. Jak zatem tworzyć opis, żeby sprzedawał produkt?
-
Oryginalnie - jest to podstawowa cecha dobrego opisu produktu. Pomimo że twój produkt jest sprzedawany również na innych stronach, to powinieneś pokazać, że jednak w twoim jest coś wyjątkowego. Zapomnij o „kopiuj/wklej” i zainwestuj w dobry i unikatowy opis. To on świadczy o tym, jaki jest twój produkt i czy wyróżnia się czymś na tle konkurencji.
-
Wskazuj zalety, ale bez nachalności - musisz pokazać zalety produktu, to jest oczywiste. Ale czy czasem nie wydaje ci się, że sprzedawcy nieco przesadzają i zbyt ponosi ich fantazja? Niekiedy widać to nawet gołym okiem, a to już nie jest dobre. Jakie są te buty? Wspaniałe, przepiękne, wyjątkowe, niepowtarzalne... Skoncentruj się na konkretach, lepiej wypisać mniej zalet i je uzasadnić, przedstawiając korzyści płynące z użytkowania danego produktu.
-
Prosty językiem jest łatwiej - zdania wielokrotnie złożone, używanie słów, których znaczeń sami nie znamy, przesadne słowotwórstwo i jeszcze mnóstwo innych zabiegów, które według nas powinny wpłynąć na jakość tekstu, niestety mogą obniżyć jego wartość. Jeżeli chcemy pochwalić się naszą ponadprzeciętną znajomością języka polskiego, to zacznijmy pisać artykuły, a w opisach produktów skupmy się raczej na prostym przekazie. W ten sposób szybciej trafimy do potencjalnego klienta.
Promowanie produktów poprzez marketing wirusowy
Skuteczny i przynoszący oczekiwane korzyści, ale czy zawsze? Nic nie dzieje się tak po prostu i gwarantuje 100% powodzenie, ale w marketingu wirusowym jest moc.
Jest to doskonały sposób na wypromowanie nie tylko własnej firmy, ale konkretnego produktu. Tak naprawdę twoim zadaniem jest jedynie stworzenie kampanii opartej na viral marketing, zainicjowanie akcji i oczekiwanie, aż internauci sami będą rozpowszechniać informację między sobą. Promowanie produktów w ten sposób wygląda z pozoru na proste i mało pracochłonne. Rzeczywistość potrafi nas jednak sprowadzić na ziemię, więc zacznijmy od początku.
Dobra kampania marketingu wirusowego musi być bardzo solidnie przemyślana. Tutaj naprawdę połową sukcesu jest sam pomysł, kolejne 25% to jego realizacja, a pozostała część to szczęście, że nasi potencjalni klienci zareagują w odpowiedni sposób.
„Wirus” może być kontrowersyjny, ciekawy, intrygujący, zaskakujący… ale nigdy nie może być tak po prostu zwykły. Musimy czymś pobudzić internautów, aby chcieli podzielić się daną informacją. Najczęściej sprzedawcy decydują się na stworzenie zabawnego filmiku czy zdjęcia. W ten sposób pokazują produkt w innym świetle, a użytkownicy łatwiej go zapamiętują.
Nie powinniśmy w tym przypadku koncentrować się na długich tekstach, opisywaniu zalet produktu czy jego właściwościach. Pamiętajmy, że „viral” to nie opis produktu a reklama, czyli chwytliwe hasło reklamowe czy intrygujący slogan w zupełności wystarczą. Promowanie produktów w ten sposób może być bardzo skuteczne. Dowiaduje się o nim więcej internautów, a informacja nie jest przekazywana bezpośrednio przez ciebie, ale przez innych użytkowników internetu. To również ma wpływ na to, że jesteśmy bardziej przekonani do danego produktu.
Twoi klienci mówią za ciebie
O opinie trzeba dbać szczególnie w biznesie. Nie uchronisz się przed ocenami klientów, ale mogą one stać się jednym z twoich największych atutów, który będzie miał wpływ na zwiększoną sprzedaż produktu i jego rosnącą popularność.
Sprawdzony produkt to w oczach odbiorców produkt dobry. Jeżeli inni wypowiadają się na jego temat pozytywnie, to znaczy, że jest w nim coś wyjątkowego. W przypadku, kiedy dołożymy do tego referencje ekspertów, to konkretna rzecz nagle może stać się obiektem pożądania wielu potencjalnych klientów.
Przyjmuj krytykę, nie uciekaj przed odpowiedzialnością, a to, co do tej pory uważałeś, że może mieć niekorzystny wpływ na opinię o twojej firmie i usługach, uwzględnij podczas promowania produktów. Zachęcaj do oceniania, opiniowania i wystawiania referencji. Przy każdym produkcie w swoim sklepie umieść skalę, za pomocą której będzie można przyznać odpowiednią ocenę oraz wygospodaruj miejsce, które umożliwi internautom napisanie komentarza. Dobrze jest też pomyśleć o wyróżnieniu tych najbardziej pozytywnych i w ten sposób uzupełnić stronę konkretnego produktu.
Nie musisz inwestować dużych pieniędzy w promowanie produktów swojego sklepu internetowego. Można przy pomocy prostych narzędzi stworzyć coś naprawdę wyjątkowego i oryginalnego. Sprzedawaj z pomysłem i zacznij myśleć o swoich klientach, a nie o własnych potrzebach.