Wskazówki dla startujących w biznesie

Stawiając pierwsze kroki w samodzielnym biznesie, trzeba zapoznać się ze wszystkimi, obecnymi na rynku możliwościami. Profesjonalne podejście i rzetelne przygotowanie, na pewno ułatwi drogę do sukcesu. Warto też dowiedzieć się, z jakimi problemami najczęściej stykają się przedsiębiorcy. W tym celu, można skorzystać z wiedzy i wskazówek ekspertów.

Dobrze przemyślany i skrupulatnie zaplanowany biznes ma znacznie większe szanse na sukces, niż spontanicznie powstała firma. Do założenia własnej działalności gospodarczej trzeba się przygotować.

Dobry pomysł to połowa sukcesu

Przed założeniem firmy, warto się zastanowić, co tak naprawdę może być konsumentom potrzebne w codziennym życiu i bez czego trudno będzie się im obyć. Mogą to być towary lub też usługi, z których bardzo chętnie skorzystają. Innowacyjne rozwiązania mają w sobie potencjał i dają znacznie większą możliwość rozwoju, niż stare, wielokrotnie powielane pomysły biznesowe. Przykładem na to może być „Mlekomat”, urządzenie, które niedawno pojawiło się na rynku polskim. Dzięki tej, prostej w funkcjonowaniu maszynie, gospodarstwo rolne znacznie zwiększyło sprzedaż swojego mleka. Pomysł był prosty – dać świeże mleko mieszkańcom wielkiego miasta. Jak? Stawiając automat w centrum aglomeracji, z którego każdy może nalać sobie świeżego mleka prosto od krowy. Oczywiście za odpowiednią opłatą.

Powielając istniejący już na rynku pomysł biznesowy, trzeba liczyć się z dużą konkurencją. Wybicie się spośród setek podobnych firm jest niezwykle trudne i pracochłonne. Podnosi też znacznie koszty w początkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Warto zatem przed założeniem własnej działalności gospodarczej dokładnie przeanalizować rynek i znaleźć taką niszę, którą będzie można zagospodarować.

Biznesplan

Pierwszą i podstawową rzeczą, jeżeli chce się prowadzić biznes, jest sporządzenie biznesplanu. To nic innego, jak pisemne sprecyzowanie oczekiwań przyszłego przedsiębiorcy, zaplanowanie firmy krok po kroku. Taki projekt jest też niezbędnym wymogiem w instytucjach, w których można uzyskać dofinansowanie – urząd gminy, urząd pracy, bank. Nie należy traktować go jako wymogu czysto formalnego. Brak planu działania, to prosta droga do przedsiębiorczej porażki.

Dobry biznesplan powinien zawierać niezbędne informacje, takie jak:

  • w jaki sposób będzie prosperowała firma (np. sprzedaż internetowa, kolportaż),
  • na jakim rynku będzie działała – analiza branży i konkurencji,
  • ilu będzie miała pracowników,
  • w jaki sposób będą pozyskiwani nowi kontrahenci,
  • do jakiej grupy konsumentów, odbiorców będzie skierowana oferta,
  • jak będzie prowadzona promocja firmy,
  • jaką pozycję rynkową ma zająć firma w pierwszym roku, drugim, trzecim i kolejnym,
  • jakie będą źródła finansowania firmy (np. oszczędności, pożyczki, kredyty, dotacje)
  • na czym będzie firma zarabiać i ile,
  • po jakim czasie firma zacznie przynosić zyski,
  • na jakich zasadach będzie prowadzona księgowość.

Przy sporządzaniu biznesplanu, nie należy zapomnieć o sposobie sprzedaży towarów lub usług oraz o polityce cenowej firmy. Sprecyzowany plan działania znacznie ułatwia sprawne zarządzanie firmą.

Grupa docelowa

Przedsiębiorca powinien znać swoich przyszłych odbiorców. Musi także wiedzieć jakie są ich potrzeby i możliwości finansowe. Dzięki temu, jego produkty lub usługi będą dużo bardziej konkurencyjne.

Przykład: sklep odzieżowy dla młodzieży

  • grupa docelowa: dziewczyny i chłopcy w wieku od 13-tu do 19-tu lat,
  • potrzeby: modny wygląd, znane marki, najnowsze kolekcje młodzieżowe, niepowtarzalność ubioru, chęć wyróżnienia się z tłumu,
  • możliwości finansowe: brak własnych dochodów lub ograniczone środki, ustalone przez rodziców kwoty pieniężne, średnie możliwości finansowe.

Warto też pamiętać, że w zależności od wieku odbiorców, różnicują się ich potrzeby. 60-cio letnia kobieta, nie koniecznie chce ubierać się w obcisłe szorty i wysokie szpilki. Dlatego też, ważne jest szczegółowe ustalenie dodatkowych kryteriów określających np. preferencje klientów.