Pierwsze kroki w e-biznesie

Każdy z nas marzy o tym, by stać się własnym szefem, nie słuchać niczyich rozkazów, nie podlegać nikomu, móc pracować tylko dla siebie i jeszcze na tym dobrze zarabiać. Okazuje się, że w dobie wszechpanującego internetu nie ma rzeczy niemożliwych, wystarczy bowiem założyć własny e-biznes.

Autonomiczne jednostki, pragnące wyrwać się ze szponów bezwzględnych machin korporacyjnych, stają przed trudnym wyborem dalszej drogi – założeniem tradycyjnego biznesu czy też firmy internetowej. Biorąc pod uwagę fakt, iż obecnie internet wniknął właściwie w każdą dziedzinę życia, na początek warto zdecydować się na e-biznes, który ostatnio bije rekordy popularności. Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które istnieją tylko w Sieci. I chyba śmiało można posunąć się do stwierdzenia, że internet jest bezsprzeczną przyszłością biznesu.

Czym jest e-biznes?

E-biznes czyli biznes elektroniczny został wcielony w życie w 1995 roku przez koncern IBM. Ten model prowadzenia biznesu opiera się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, z szczególnym naciskiem na aplikacje internetowe. Obejmuje on: wymianę informacji między przedsiębiorcami, producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów oraz usług, podpisywanie umów, zawieranie kontraktów, płynne przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, a także klientów, wyszukiwanie informacji o nowościach na rynku, ale również o konkurencji. Z e-biznesem łączy się szereg innych pojęć, np.: e-commerce czyli handel elektroniczny, e-enterprise czyli elektroniczne przedsiębiorstwa, e-economy – elektroniczna gospodarka, e-society – elektroniczne społeczeństwo czy też e-government – elektroniczny rząd i wchodząc w bardziej szczegółowe nazewnictwo: e-banking, e-learning.

Dominacja e-biznesu nad jego tradycyjną formą

Zakładając własny e-biznes nie musisz wynajmować powierzchni biurowej, swoją pracę możesz wykonywać zdalnie, z domu.

Koszty reklamy internetowej są znacznie mniejsze. Nie tracisz pieniędzy na drukowanie ulotek i ich rozprowadzanie. Prowadząc e-biznes reklamujesz się poprzez e-maile, artykuły na blogu, własną stronę internetową oraz pozycjonowanie. Biznes elektroniczny nie polega wyłącznie na przeprowadzeniu transakcji, ale obejmuje on wszystkie czynniki, które do niej prowadzą. Takim czynnikiem jest właśnie marketing internetowy, który wykorzystuje internet w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Natomiast dzięki e-PR czyli elektronicznemu Public Relations można swobodnie kształtować wizerunek firmy w Sieci i komunikować się z mediami.

Obniżają się także koszty zatrudnienia pracowników, gdyż zazwyczaj osoba zakładająca e-biznes prowadzi go samodzielnie. Gdy firma internetowa rozwinie się i koniecznym stanie się zatrudnienie pomocnika, to koszty jego utrzymania i tak są niższe niż przy tradycyjnym biznesie, ponieważ taki pomocnik także może wykonywać swoją pracę zdalnie. Właściciele e-biznesów najczęściej zatrudniają pracowników na umowę zlecenie lub umowę o dzieło.

Towary, w przypadku sklepów internetowych, są dostępne 24 godziny na dobę.

W e-biznesie rynek zbytu obejmuje cały świat, gdy tymczasem w tradycyjnych firmach ogranicza się często do najbliższego otoczenia (np. sklepiki osiedlowe, centra handlowe).

Kontakt z firmą oraz z kontrahentami jest najczęściej bezpłatny i natychmiastowy (np. e-maile, komunikatory, portale społecznościowy typu Facebook).

Właściciele sklepów internetowych zazwyczaj nie ponoszą kosztów wysyłki, gdyż pokrywa je nabywca.