Poradnik Przedsiębiorcy

Efektywność sklepu internetowego - jak zwiększyć sprzedaż?

Na dobre funkcjonowanie sklepu internetowego składa się wiele czynników. Ich działanie opiera się na widocznej dla potencjalnego klienta witrynie. Jednak należy pamiętać, że jej atrakcyjny wygląd to nie wszystko. Jak zwiększyć efektywność sklepu internetowego?

Persona zakupowa i efektywność sklepu internetowego

Postęp technologiczny wpływa na możliwości sprzedawców dotyczące generowania większej sprzedaży produktów. Dlatego też warto zapoznać się z nowymi sposobami na zwiększenie efektywności sklepu internetowego. Jednym z nich może być stworzenie person zakupowych, czyli obrazu rzeczywistego klienta. Pozwoli to na zrozumienie potrzeb, obaw i oczekiwań potencjalnych klientów, a następnie wprowadzenie odpowiednich działań. Cały proces opiera się na analizie dostępnych liczb oraz danych dotyczących użytkowników, którzy odwiedzają daną stronę internetową. W tym celu można posłużyć się narzędziami służącymi do monitorowania zachowania online, analityki strony lub mediów społecznościowych. Wśród nich znajdują się między innymi: Google Analytics, Facebook, Instagram.

Warto również skorzystać z danych przekazywanych świadomie przez samych użytkowników. Obejmują one informacje przekazywane do biura obsługi klienta czy też uwzględniane w ankietach. Takie działania umożliwią sprzedawcy wprowadzenie spersonalizowanych komunikatów oraz treści odpowiadających na potrzeby klienta.

Content marketing a efektywność sklepu internetowego

Informacje uzyskane podczas tworzenia person zakupowych umożliwią również wprowadzenie content marketingu. Jest to strategia marketingowa opierająca się na tworzeniu wartościowych, atrakcyjnych oraz unikalnych treści, które odpowiadają na potrzeby i zainteresowania wyznaczonej grupy odbiorców. Jednocześnie ma ona na celu pozyskanie klientów oraz nakłonienie do skorzystania z oferty sklepu internetowego. Warto zaznaczyć, że content marketing może mieć różne formy w zależności od charakteru prowadzonego serwisu. Wśród nich znajdują się między innymi: poradniki, artykuły sponsorowane i eksperckie, infografiki czy też materiały video. Wprowadzenie odpowiednich działań umożliwia również zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach Google. Podczas tworzenia treści warto brać pod uwagę trendy charakterystyczne dla danego okresu lub najczęstsze zapytania wprowadzane przez klientów do wyszukiwarki. 

Jakie działania wprowadzają sklepy internetowe? W okresie bożonarodzeniowym można było zauważyć dużą liczbę artykułów poradnikowych, które dotyczyły prezentów, przystrojenia stołu wigilijnego czy też ozdób świątecznych. Kiedy nadchodzi dzień kobiet, strony internetowe skupiają się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie, jaki upominek będzie tym idealnym. Takie tematy artykułów umożliwiają bezpośrednie nawiązanie do produktów oferowanych przez dany sklep internetowy.

Responsywność strony internetowej – efektywność sklepu internetowego

Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019” wynika, że 61% internautów zdecydowało się na zakupy online przez smartfony. Z kolei 27% spośród ankietowanych zrobiło je za pośrednictwem tabletów. Jak widać, dane statystyczne nie pozostawiają złudzeń, jak ważne jest dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych. Brak optymalizacji pod tym kątem może nieść za sobą poważne konsekwencje. Jedną z nich może być utrata wielu potencjalnych klientów, co negatywnie wpłynie na efektywność sklepu internetowego. Responsywność strony polega na dostosowaniu grafiki do rozmiaru wyświetlacza zarówno laptopów, jak i telefonów czy tabletów. Dzięki temu użytkownik będzie miał szansę zrobienia zakupów, pokonując tę samą ścieżkę zakupową bez względu na urządzenie, z którego korzysta.

Dobra komunikacja z klientem i efektywność sklepu internetowego

Komunikacja z klientem jest tak samo ważna zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Jednak prowadząc działalność w sieci, sprzedawca ma do dyspozycji inne rozwiązania.Jednym z najnowszych rozwiązań jest wprowadzenie powiadomień web push, które nie wymagają podawania adresu e-mail czy też używania ciasteczek. Korzystając z odpowiednich narzędzi, można wysyłać je na urządzenia mobilne i stacjonarne bez względu na blokady reklam.Podczas tworzenia komunikatów należy wziąć pod uwagę dane pozostawione na stronie przez użytkownika. Często są również traktowane jako jeden z kanałów dystrybucji informacji o wyjątkowych ofertach. Powiadomienia push mogą zawierać informacje o: wyprzedażach, rabatach, ostatnio oglądanych produktach, porzuconych koszykach. 

Niemal standardem są również czaty odpowiadające za obsługę klienta. Dzięki nim użytkownik ma szansę nawiązać kontakt ze sprzedawcą w każdej chwili, bez czekania w kolejce na infolinii. Bez wątpienia wprowadzenie takich rozwiązań wpłynie pozytywnie na efektywność sklepu internetowego.