Na dobre funkcjonowanie sklepu internetowego składa się wiele czynników. Ich działanie opiera się na widocznej dla potencjalnego klienta witrynie. Jednak należy pamiętać, że jej atrakcyjny wygląd to nie wszystko. Jak zwiększyć efektywność sklepu internetowego?
Persona zakupowa i efektywność sklepu internetowego
Postęp technologiczny wpływa na możliwości sprzedawców dotyczące generowania większej sprzedaży produktów. Dlatego też warto zapoznać się z nowymi sposobami na zwiększenie efektywności sklepu internetowego. Jednym z nich może być stworzenie person zakupowych, czyli obrazu rzeczywistego klienta. Pozwoli to na zrozumienie potrzeb, obaw i oczekiwań potencjalnych klientów, a następnie wprowadzenie odpowiednich działań. Cały proces opiera się na analizie dostępnych liczb oraz danych dotyczących użytkowników, którzy odwiedzają daną stronę internetową. W tym celu można posłużyć się narzędziami służącymi do monitorowania zachowania online, analityki strony lub mediów społecznościowych. Wśród nich znajdują się między innymi: Google Analytics, Facebook, Instagram.
Warto również skorzystać z danych przekazywanych świadomie przez samych użytkowników. Obejmują one informacje przekazywane do biura obsługi klienta czy też uwzględniane w ankietach. Takie działania umożliwią sprzedawcy wprowadzenie spersonalizowanych komunikatów oraz treści odpowiadających na potrzeby klienta.
Content marketing a efektywność sklepu internetowego
Jakie działania wprowadzają sklepy internetowe? W okresie bożonarodzeniowym można było zauważyć dużą liczbę artykułów poradnikowych, które dotyczyły prezentów, przystrojenia stołu wigilijnego czy też ozdób świątecznych. Kiedy nadchodzi dzień kobiet, strony internetowe skupiają się na znalezieniu odpowiedzi na pytanie, jaki upominek będzie tym idealnym. Takie tematy artykułów umożliwiają bezpośrednie nawiązanie do produktów oferowanych przez dany sklep internetowy.
Responsywność strony internetowej – efektywność sklepu internetowego
Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019” wynika, że 61% internautów zdecydowało się na zakupy online przez smartfony. Z kolei 27% spośród ankietowanych zrobiło je za pośrednictwem tabletów. Jak widać, dane statystyczne nie pozostawiają złudzeń, jak ważne jest dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych. Brak optymalizacji pod tym kątem może nieść za sobą poważne konsekwencje. Jedną z nich może być utrata wielu potencjalnych klientów, co negatywnie wpłynie na efektywność sklepu internetowego. Responsywność strony polega na dostosowaniu grafiki do rozmiaru wyświetlacza zarówno laptopów, jak i telefonów czy tabletów. Dzięki temu użytkownik będzie miał szansę zrobienia zakupów, pokonując tę samą ścieżkę zakupową bez względu na urządzenie, z którego korzysta.
Dobra komunikacja z klientem i efektywność sklepu internetowego
Komunikacja z klientem jest tak samo ważna zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Jednak prowadząc działalność w sieci, sprzedawca ma do dyspozycji inne rozwiązania.
Niemal standardem są również czaty odpowiadające za obsługę klienta. Dzięki nim użytkownik ma szansę nawiązać kontakt ze sprzedawcą w każdej chwili, bez czekania w kolejce na infolinii. Bez wątpienia wprowadzenie takich rozwiązań wpłynie pozytywnie na efektywność sklepu internetowego.