Generowanie mapy strony - jak ułatwić pracę robotom Google?

Stworzyłeś właśnie witrynę internetową twojej firmy i nie wiesz, jak dać się odnaleźć w sieci? Czy może prowadzisz witrynę już od pewnego czasu, ale mimo to statystyki cię nie zadowalają? Wydaje ci się, że nie będzie łatwo poradzić sobie z tym problemem? Nic podobnego! Bardzo skuteczne dla uzyskania lepszej pozycji w wyszukiwarce jest generowanie mapy strony internetowej. Przekonaj się, jakie korzyści może ci ona przynieść!

Generowanie mapy strony internetowej - o co w tym chodzi?

Czym jest mapa witryny? To forma dokumentu w strukturze xml, który stanowi zbiór adresów wszystkich podstron określonego serwisu internetowego. Można w mapie zawrzeć również metadane dotyczące czasu aktualizacji określonej podstrony czy informacji o typie treści na stronie, np. filmów czy obrazów.

Komu potrzebne jest generowanie mapy strony? Przede wszystkim jest to ogromne udogodnienie dla robotów indeksujących wyszukiwarek internetowych. Przydają się szczególnie wtedy, kiedy twoja witryna jest duża, posiada obszerne archiwum stron w izolacji, nie posiada zbyt wielu linków doprowadzających lub zawiera dużo różnorodnych treści multimedialnych.

Generowanie mapy strony - indeksowanie

Wspomnieliśmy o tym, że mapa strony to udogodnienie dla robotów indeksujących. Na czym polega zatem indeksowanie i dlaczego jest ono tak ważne? Indeksowanie to rejestrowanie przez roboty wyszukiwarek nowych stron w internecie i treści na nich umieszczonych. Jest to podstawa do późniejszego tworzenia indeksów, które obsługuje program wyszukujący (searcher) wyszukiwarki.

Właśnie założyłeś witrynę firmową i nie wiesz, czy robot ją zaindeksował i czy znajduje się ona w wynikach wyszukiwania? Masz kilka możliwości:

  1. Możesz zażądać od Google dodania nowej strony do indeksu. Wyszukiwarka nie gwarantuje jednak tego, że strona zostanie dodana, a ponadto, proces wysyłania żądania dla wszystkich stron twojej witryny może być bardzo czasochłonny.

  2. Możesz umieszczać linki do stron twojego serwisu na innych stronach lub forach - w postaci dopisków, komentarzy itp. Roboty wyszukiwarek powinny natrafić na linki i zaindeksować linkowane strony.

  3. Utworzyć mapę witryny - pozwoli to na dodanie wielu adresów w obrębie witryny jednocześnie i dodatkowo stworzy możliwość dokładnego poinformowania robotów o zawartości stron oraz ostatnich akcjach na nich wykonywanych.

Czy istnieją limity dotyczące wielkości map witryny? Tak - maksymalnie na jednej mapie można umieścić 50 000 adresów URL, ale skompresowany plik mapy nie może być większy niż 10 MB.

Generowanie mapy strony - jak to zrobić?

Generowanie mapy strony jest całkiem proste. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym można tego dokonać - Google stworzyło listę programów, wtyczek, stron pozwalających na stworzenie mapy witryny. Wiele CMS-ów (m.in. Drupal czy WordPress) posiada również możliwość generowania mapy strony, a część z nich robi to automatycznie. Dzięki narzędziom generowanie mapy strony jest o wiele mniej czasochłonne z uwagi na automatyzację tego procesu.

Gdy już stworzysz mapę witryny, sprawdź ją za pomocą specjalnego narzędzia dla usługi Search Console. Po sprawdzeniu, również za pomocą tej usługi, możesz taką mapę udostępnić dla robotów Google. W zakładce Indeksowanie wybierasz wówczas Mapy witryny i wgrywasz plik z wygenerowaną wcześniej mapą.

Można to jednak zrobić inaczej. Tworzysz plik robots.txt w głównym folderze twojej domeny. Jest to plik, który pozwala decydować o działaniu robotów wyszukiwarek na twojej witrynie. W dowolnym miejscu pliku umieszczasz wtedy wiersz lokalizujący twoją mapę witryny, według schematu:

Sitemap: http://example.com/lokalizacja_mapy_witryny.xml

Na co zwracać uwagę przy generowaniu mapy witryny?

Choć podkreślaliśmy, że generowanie mapy strony jest procesem stosunkowo łatwym i w dużym stopniu zautomatyzowanym, to jednak warto pamiętać o kilku najistotniejszych zasadach ich tworzenia. Możesz bowiem stanąć przed wyzwaniem stworzenia jej “ręcznie” lub weryfikacji opracowanych danych.

  • Pamiętaj o tym, że adresy stron powinny być dokładne i kompletne oraz nie zawierać oznaczeń sesji - w przeciwnym razie mogą być indeksowane wielokrotnie.

  • Traktuj osobno wersje stron w obcych językach, odpowiednio oznaczając to w mapie (w zależności od wyszukiwarki).

  • Dużą mapę podziel raczej na kilka mniejszych.

  • Pamiętaj o kodowaniu w standardzie UTF-8.

Mapa pozwala na wskazanie robotom wyszukiwarek nie tylko samych stron, lecz także dodatkowych informacji o nich. Jest to szczególnie przydatne przy pozycjonowaniu stron - mapy nie gwarantują co prawda błyskawicznego zaindeksowania twojego serwisu w indeksie wyszukiwarki, jednak znacznie usprawniają ten proces. Mapa twojej witryny to ważny krok w skutecznych działaniach SEO.