Jak skutecznie dokonać selekcji CV?

Chcąc zatrudnić pracownika w swojej firmie, przedsiębiorcy z reguły muszą stawić czoła sporej ilości aplikacji złożonych na dane stanowisko. Jak spośród nich wybrać tę właściwą osobę? Jakie metody selekcji wybrać? Te dwa pytania są najczęstszymi występującymi wśród przedsiębiorców rekrutujących personel.

Przy znacznej liczbie CV wykwalifikowani rekruterzy na zapoznanie się z jednym dokumentem potrzebują jedynie kilku sekund. Czas ten powinien wystarczyć na dokonanie oceny, czy dany kandydat i jego aplikacja są warci większej uwagi.

W celu przyspieszenia wyboru, właściciel firmy bądź osoba odpowiedzialna za rekrutację w przedsiębiorstwie, powinni dość szczegółowo dokonać określenia profilu kandydata - jego doświadczenia, umiejętności oraz cech. Taka lista znacząco usprawni analizę informacji zawartych w CV.

 

Na jakie pytania powinna odpowiedzieć sobie osoba rekrutująca? Istnieje kilka zasadniczych pytań, na jakie należy odpowiedzieć sobie zajmując się rekrutacją:

  • Co sprawia, że dany kandydat wyróżnia się na tle innych?

  • Jak bardzo angażował się w inne zajęcia?

  • Jakie korzyści przyniosą dane cechy osoby aplikującej?

  • Czy kandydat posiada odpowiednie wykształcenie?

  • Czy osoba ubiegająca się o dane stanowisko podnosi swoje kwalifikacje?

  • Jak długo kandydat pracował u każdego z poprzednich pracodawców?

  • Jakie stanowiska pracownik uprzednio zajmował?

  • Jakie miał obowiązki?

  • Jakie ma doświadczenia zawodowe?

Poza powyższym należy zwrócić uwagę również na uporządkowanie oraz ogólny wygląd CV. Ubiegając się pracę, każdy kandydat powinien znać podstawowe zasady tworzenia dokumentacji aplikacyjnej. Nikogo nie powinno już dziwić, że część kandydatur zostaje odrzucona przez wzgląd na nieprofesjonalne przygotowane CV.

Warto zastanowić się także nad tym, czy dana aplikacja jest standardową i kandydat przesyła ją każdemu potencjalnemu pracodawcy, czy została dostosowana do danej oferty. Kandydat, który przygotowuje CV specjalnie na potrzeby danej oferty, już za ten fakt zyskuje sporo w oczach osoby rekrutującej.

Ponadto właściciel przedsiębiorstwa powinien pamiętać, że wiele osób w dokumentach aplikacyjnych umieszcza informacje mijające się z prawdą. Kłamstwa dotyczą zazwyczaj doświadczenia zawodowego, stopnia znajomości języków obcych, zadań wykonywanych na poprzednich stanowiskach. Niektórzy deklarują również dość oryginalne umiejętności oraz zainteresowania, których celem jest wyróżnienie spośród wielu innych kandydatów. W sytuacji, gdy dane w CV są zgodne ze stanem faktycznym, osoba aplikująca nie powinna się niczego obawiać. Znacznie gorzej jest, gdy kandydat umieści w CV informacje pokrywające się z zainteresowaniami przyszłego szefa, a faktycznie zostały one wpisane na poczekaniu (np. znajomość konkretnych programów komputerowych w przypadku grafików, czy przepisów podatkowych w przypadku księgowych). Taka sytuacja jest niedopuszczalna, a osoba rekrutowana może pożegnać się z posadą, gdyż umiejętności (a raczej ich brak) mogą zostać szybko zweryfikowane podczas pierwszej rozmowy. Przecież nikt nie chce mieć w swoim zespole osoby, której nie można zaufać i która kłamie już przy pierwszym kontakcie.