Konkursy na Facebooku - najpopularniejsze błędy

Konkursy na Facebooku stały się już codziennością. Firmy chcą w ten sposób między innymi nagradzać obecnych fanów i pozyskiwać nowych. To również okazja do budowania silnego wizerunku w mediach oraz wzmocnienia sprzedaży. Nie każdy z publikujących zdaje sobie jednak sprawę z ograniczeń, jakie Facebook nakłada na organizatorów.

Niektóre ze złych praktyk w konkursach na Facebooku są powszechnie stosowane nawet przez znaczące przedsiębiorstwa. Świadczy to o nieznajomości prawa i konsekwencji, jakie wynikają z jego naruszenia.

Konkursy na Facebooku - złe praktyki

Konkursy na Facebooku oficjalnie powinny być zgodne z regulaminem serwisu. Jednak nie każdy użytkownik zapoznaje się z zasadami, które dotyczą konkursów. Z tego względu coraz częściej powstają konkursy, które nie tylko naruszają regulamin, ale również irytują ciągłym spamowaniem kont użytkowników biorących w nich udział. Do najpopularniejszych błędów w konkursach na Facebooku można zaliczyć:

  • udostępnienie zdjęcia, strony lub posta - warunek udostępnienia treści na profilu danego użytkownika jest niezgodny z regulaminem Facebooka. Zgodnie z nim zabrania się wykorzystywania prywatnych osi czasu jako elementu zgłoszenia do konkursu. Sformułowania takie jak “udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w konkursie” są więc zabronione,

  • oznaczanie znajomych - punkt oznaczania znajomych w komentarzu jest powiązany z poprzednim elementem. Wykorzystywanie oznaczenia znajomych zgodnie z regulaminem traktowane jest jako zabronione w praktykach konkursowych. Publikowanie treści na osi czasu znajomego, również traktowane jest jak złamanie regulaminu portalu społecznościowego,  

  • brak regulaminu - regulamin przy konkursach odgrywa kluczową rolę. Dobrze skonstruowany przedstawia bowiem dokładne zasady, przebieg oraz proces wyłaniania zwycięzców. Jest formalną podstawą, która może uchronić organizatora przed problemami prawnymi lub konfliktami z niezadowolonymi konkursowiczami,

  • nielegalne losowanie - wyłanianie zwycięzcy za pomocą losowania jest niezgodne z ustawą o grach hazardowych. Każde takie przedsięwzięcie należy zgłaszać do Izby Celnej. Organizacja takiego konkursu bez odpowiedniego pozwolenia kwalifikuje się do przestępstwa skarbowego.

Aby uniknąć takich problemów należy wykluczyć element losowości z konkursu.

Konkursy na Facebooku a konkursowicze

Zdecydowanie nie należy podążać drogą osób, które idą na łatwiznę i nie stosują się do regulaminu Facebooka. Zazwyczaj konkursy na Facebooku tego typu mijają się z celem, ponieważ przyciągają tzw. konkursowiczów.

Konkursowicz to osoba, która brała udział w wielu konkursach i której zależy tylko na zdobyciu nagrody, nie jest natomiast w żaden sposób związana z marką. Takie osoby napędzają konkurs, jednak w razie poniesionej porażki lub oskarżeń o nieuczciwość stają się konfliktowe i za wszelką cenę bronią swojej racji. Oszustwa tego typu objawiają się między innymi  namawianiem do wymiany głosów w konkursach. Powstają specjalne grupy, gdzie konkursowicze wymieniają się wzajemnie głosami. Inną metodą jest zakup pustych głosów, które pomagają osiągnąć wymaganą do zwycięstwa pozycję w konkursowym rankingu.

Konkursy na Facebooku - jak zapobiegać błędom?

Jak widać, konkursy na Facebooku również są regulowane prawnie, nie tylko przez sam portal, ale również przez prawo polskie. Należy wystrzegać się wymienionych wyżej nawyków, aby nie narażać firmy na kłopoty prawne. Dlatego przede wszystkim przed zamieszczeniem konkursu na swoim fanpage’u należy stworzyć odpowiednio dostosowany regulamin, który w razie wątpliwości powinno się skonsultować z prawnikiem.

Poprawnie przygotowany regulamin zaoszczędzi organizatorowi sporo czasu i nerwów w razie kryzysu, a konkursy na Facebooku nie będą tylko przeszkadzać w codziennym przeglądaniu Facebooka, a zachęcać do interakcji z daną marką. Najlepsze zasady są proste i zrozumiałe, co pomaga uniknąć dodatkowych nieporozumień podczas trwania konkursu.

Należy pamiętać, aby wartość nagrody nie była zbyt wygórowana lub zaniżona w porównaniu do zadania konkursowego. Nagroda to bodziec mobilizujący do udziału, ale nieodpowiednio dobrana może też zniechęcić.

Określenie celu, w jakim organizowany jest konkurs, to również istotny element. Konkursy na Facebooku mogą przynieść bowiem wiele korzyści dla marki, jeśli tylko wykorzysta się je w odpowiedni sposób.