Nawał pracy - kilka rad, jak sobie z nim poradzić

Ledwo usiądziesz przed komputerem, a szef już rzuca Ci na biurko stertę papierów. Zanim się obejrzysz, do zrobienia jest mnóstwo projektów, najlepiej do końca dnia. Nie masz nawet siły iść na przerwę, bo podczas niej stresujesz się nawałem pracy. Brzmi znajomo? Niestety, wielu ludzi nie potrafi sobie poradzić z natłokiem obowiązków. Oczywiście zdarza się, że po prostu dostajemy zbyt wiele pracy w zbyt krótkim czasie. Ale też są przypadki, gdzie po prostu stres i brak dobrej organizacji zjada nas od środka, nie pozwalając na efektywną pracę. Jak sobie z tym radzić?

Uporządkuj projekty, aby uporać się z nawałem pracy

Kiedy początek pracy i pierwsza panika minie, trzeba odwołać się do swoich stalowych nerwów i spokojnie oraz obiektywnie ocenić wartość naszych zadań. Co jest najważniejsze, a co najmniej? Co zajmie nam najwięcej czasu, a z czym uporamy się w 10 minut? Można zadania punktować, gdzie 1 - będzie najbardziej priorytetowym zadaniem, a 5 najmniej. Kiedy rozpiszesz zadania i uporządkujesz je według ważności, możesz zacząć pracować. Dzięki takiej liście nie zapomnisz o niczym.

Uprość swoje zadania, aby uporać się z nawałem pracy

Zanim przystąpisz do każdego zadania, daj sobie kilka minut na przemyślenie planu działania. Jak chcesz to zrobić? Co jest Ci do tego potrzebne? Od czego zaczniesz? Skoro już wiesz, jak ma wyglądać proces Twojej pracy nad danym projektem, możesz z łatwością rozpocząć. Jeżeli znasz swój plan działania, szanse, że spanikujesz czy się pogubisz są o wiele mniejsze. Dodatkowo, kiedy jesteś skupiony, pracujesz szybciej.

Nawał pracy a deadline na horyzoncie

Nic tak nie stresuje pracownika, jak wiszący nad nim deadline. A nic tak nie przeszkadza w efektywnej pracy, jak stres. Spokojnie! Nie wszystko musi być zrobione “na teraz”. Dlatego zajmij się najpierw tymi sprawami, na które masz najmniej czasu. Rozpisz zadania w kalendarzu, pomoże Ci to spojrzeć realnie na pozostały czas a także ustalić plan działania.

Sprawdź, czy sam nie jesteś winny nawałowi pracy

Lista Twoich zadań wciąż się wydłuża, jednak Ty wciąż bierzesz ich więcej. Może myślisz, że nikt ich nie zrobi lepiej? Przychodzi jednak w pracy taki czas, kiedy trzeba zaufać współpracownikom. Przejrzyj dokładnie listę swoich zadań i zastanów się, kto by się do nich nadał. Może na początku będzie to dla nich trudniejsze, jednak im szybciej się nauczą, tym lepiej dla całego zespołu. Daj kredyt zaufania swoim pracownikom, a szybko zobaczysz, że to do Ciebie wróci!

W nawale pracy pomoże Ci zespół

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, nie musisz brać wszystkiego na swoje barki. Niektóre zadania albo przynajmniej ich część na pewno mogą wykonać Twoi współpracownicy. Każdy z nich również może się zastanowić, jak sobie poradzić z nawałem pracy i podzielić się swoimi pomysłami. Wszyscy razem możecie uporządkować swoje priorytety, co zdecydowanie usprawni pracę całego biura. Komunikacja to podstawa!

Skup się i walcz z nawałem pracy

Czy wiesz, że potrzebujemy nawet 20 minut do 100% swojego zaangażowania po chwilowym rozproszeniu, jak rozmowa telefoniczna czy sprawdzenie maila? Dlatego, jeżeli już zaczynasz pracę nad jednym zadaniem, skup się na nim maksymalnie. Zdziwisz się, jak wydajna może być Twoja praca! Pozbądź się też wszelkich rozpraszaczy - może dobrym pomysłem będzie wyciszenie telefonu, a ze sprawdzeniem maila wytrzymaj do przerwy?

Nie pozwól nawałowi pracy pozbawić Cię przerwy

Upragniona przerwa… nigdy z niej nie rezygnuj. Jeżeli myślisz, ze brak ciepłego posiłku i świeżego powietrza usprawni Twoją pracę, mylisz się. W przypadku gdy pracujesz dużo przed komputerem, nie zapominaj o przerwach na odpoczynek dla oczu. Inaczej nabawisz się migreny, a to z pewnością nie ułatwi pracy. Chwila spokoju pomaga także w zebraniu myśli i obiektywnej ocenie sytuacji, dlatego nigdy jej sobie nie odmawiaj.