E-commerce – wirtualny świat zakupów i sprzedaży

Jeszcze kilkanaście lat temu nie do pomyślenia było, że w przyszłości pojawi się możliwość kupienia czegoś drogą inną niż tradycyjna wycieczka do sklepu - nikt nie marzył nawet o powstaniu e-commerce. Jednak obecnie postęp technologiczny nikogo już nie zaskakuje. Co więcej, rozwija się z takim impetem, że jakby przenieść żywcem człowieka z lat 90., ten z pewnością nie odnalazłby się w naszym współczesnym świecie opanowanym przez czwarte medium czyli internet.

Życie teraźniejszego człowieka to egzystencja pełna luksusu i wygody w porównaniu do poprzedniego wieku. Właściwie nie trzeba już wcale wychodzić z domu, żeby zrobić zakupy. Wystarczy odpalić przeglądarkę internetową i poszukać wirtualnej witryny sklepowej, by nabyć interesujący nas towar lub usługę. W internecie można kupić wszystko – zaczynając od produktów spożywczych, poprzez ubrania, środki czystości, kosmetyki, meble, bilety, aż kończąc na mieszkaniach, domach i środkach transportu.

Dlatego ogromne pole manewru mają także przedsiębiorcy, którzy chcą w całości lub częściowo przenieść swój biznes do internetu. Ponadto dla osób zaczynających dopiero przygodę z własną firmą Sieć będzie idealnym punktem startowym. Otóż handel w niej może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Zanim zdecydujesz się na e-commerce

Oczywiście handlem w internecie nie można zająć się ad hoc. Bez odpowiedniego asortymentu, badania rynku oraz dobrego pomysłu na sam biznes i jego wypromowanie ani rusz. Dlatego zanim zdecydujemy się na tę formę zarobku, warto dobrze przemyśleć sprawę, czy aby na pewno się w tym odnajdziemy.

Przede wszystkim taki przedsiębiorca musi doskonale poruszać się po internecie, musi znać jego wszystkie niuanse i czuć się w nim swobodnie. Ponadto istotne jest w jaką grupę będziemy celować (młodzi czy starsi ludzie, Polacy czy także zagraniczni potencjalni klienci, a może jakaś subkultura, wszystko zależy od profilu firmy, bo dobór odpowiedniej grupy musi do niego pasować) i jaki rodzaj sprzedaży wybierzemy – sprzedaż usług czy sprzedaż towarów. Rzecz jasna najlepiej wybrać tak, by dobrze zarobić, ale żeby dobrze zarobić, trzeba mieć bogatą wiedzę na temat wymarzonego profilu firmy. Zatem jeśli jest się farmaceutą, to prędzej założy się aptekę internetową niż stronę poświęconą księgowości on-line.

Co więcej, trzeba pamiętać o dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności związanych między innymi z:

  • rejestracją działalności gospodarczej,
  • założeniem osobnego dla firmy rachunku bankowego i powiadomienie o tym urzędu skarbowego (jeśli decydujemy się na globalną sprzedaż, to warto założyć konto na PayPal),
  • wystąpieniem o numer REGON i NIP,
  • złożeniem w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wyborem rodzaju opodatkowania,
  • wystąpieniem o koncesję, jeśli zajdzie taka potrzeba,
  • zgłoszeniem do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, iż handel elektroniczny to nie tylko same korzyści, jak np. zaoszczędzenie na biurze czy pracownikach. E-commerce ma także swoje ograniczenia – dla tego przykładu wielu ludzi nie lubi kupować kota w worku, wolą oni pójść do tradycyjnego sklepu i tam dokładnie obejrzeć towar przed jego zakupem. Do tego dochodzi koszt wysyłki, który często odstrasza klientów. Dlatego, żeby przyciągnąć konsumentów, musimy wprowadzić konkurencyjne ceny i ogólnie solidnie napracować się, by zaistnieć na rynku. A gdy już rozpoczniemy handel w internecie, musimy mieć na uwadze rzetelny opis towaru lub usługi. Jeśli podamy dane niezgodne z prawdą stracimy zaufanie klientów, a od tego już tylko krok do upadku działalności.