Pisanie to jedno, SEO - drugie, czyli jak optymalizować stronę

Publikowanie przyjaznych użytkownikowi treści jest jednym z elementów, o które trzeba zadbać posiadając własna stronę w internecie. Jednak unikalne i dostosowane do wymagań użytkowników treści to niejedyne elementy, które trzeba wziąć pod uwagę. Głównym elementem zawartości strony jest tekst - to nie ulega wątpliwości. Tworzenie unikalnych i interesujących dla czytelnika treści wydaje się zatem tą częścią zarządzania stroną internetową, która jest najważniejsza i to od niej zależy, czy określona liczba odbiorców trafi do naszej witryny, czy też nie. Czy tak jest naprawdę? Okazuje się, że sama treść, mimo że niezbędna, nie jest jedynym wyznacznikiem powodzenia strony. Trzeba pamiętać o tym, że odbiorcy muszą w jakiś sposób dowiedzieć się o istnieniu strony, a to nie jest możliwe bez jej odpowiedniego wypromowania, czyli optymalizacji pod kątem SEO.

Pozycjonowanie strony internetowej - SEO

Dla przypomnienia, pozycjonowaniem nazywa się wszelkie zabiegi związane z uzyskiwaniem jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Te działania są niezbędne do tego, aby o artykule dowiedziało się jak najwięcej osób i z takiego polecenia trafiło na promowaną stronę.

Wysokie wyniki w wyszukiwarkach internetowych związane są z popularnością strony wśród internautów oraz zabiegami z dziedziny SEO, które pozwalają na umieszczenie witryny właśnie w tym miejscu. Z punktu widzenia osoby posiadającej stronę w internecie wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania związana jest z tym, czy jego witryna będzie odwiedzana przez użytkowników, czy nie. Jak pokazują badania, cierpliwość użytkowników przeszukujących wyniki wyszukiwania kończy się w okolicach wyświetlania drugiej strony, oznacza to zatem, że te strony, które znalazły się dalej, nie mają większych szans na to, żeby zostały wyświetlone. Chyba, że poszukujący jest zdeterminowany lub potrzebuje konkretnych informacji, których nie odnalazł na poprzednich stronach.

Na użytek SEO powstała również kategoria tekstów, tak zwanych artykułów SEO, które opublikowane na stronie zwiększają jej atrakcyjność dla wyszukiwarek ze względu na umieszczone w nich frazy, słowa kluczowe, które odpowiednio użyte powinny przynieść jak najlepszy efekt w momencie wyszukiwania.

SEO, czyli czy twój blog i sklep są przyjazne dla wyszukiwarki?

Wiemy już, że samo posiadanie strony internetowej nie sprawi, że potencjalni nabywcy na nią natrafią. Aby umożliwić im odnalezienie witryny, dobrze jest zastosować się do zasad pozycjonowania. Jednakże przed zaangażowaniem profesjonalnej ekipy od pozycjonowania, warto zastanowić się, czy strona, która już posiadamy, jest atrakcyjna dla wyszukiwarki i czy wymaga ona optymalizacji.

Najważniejszą funkcją sklepu internetowego jest przyciągnięcie klientów. Wiadomym jest zatem, że im wyższa jego pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na to, że będzie on bardziej rozpoznawalny przez potencjalnych nabywców.

Przy rozpatrywaniu, czy sklep jest atrakcyjny dla wyszukiwarki, trzeba zwrócić uwagę na takie elementy, jak przyjazna wyszukiwarkom budowa sklepu internetowego, odpowiednio przygotowana strona produktowa, opisy alternatywne zdjęć, posiadanie funkcji przyjaznych adresów stron w sklepie (a więc linków pozbawionych niekorzystnych parametrów) oraz współpraca z takimi usługami, jak na przykład Google Analytics czy Google SiteMaps.

W przypadku pozycjonowania bloga również istnieje kilka elementów związanych z tym, na którym miejscu wyszukiwania wyświetla się strona. Są to przede wszystkim: frazy, które najlepiej odpowiadają opisywanej branży oraz słowa kluczowe, optymalizacja nagłówków, dzięki którym roboty Google są w stanie wyszukać odpowiedni artykuł. Innym elementem jest stworzenie odpowiednich adresów URL, które również podpowiadają wyszukiwarce, co znajduje się na stronie. Zatem ważne jest, aby przemyśleć dokładnie to, co ma zostać w nich załączone.

SEO - kierunkowskazy w internecie

Jednym z ważniejszych elementów obecności w internecie jest takie działanie, aby potencjalni klienci mogli odnaleźć stronę lub sklep internetowy. Aby im to ułatwić dobrym sposobem jest pozostawienie odpowiednich drogowskazów.

Dobrym sposobem na pozostawienie wskazówek potencjalnym klientom jest korzystanie z mediów społecznościowych. Obecnie najbardziej popularnym z nich jest Facebook, na którym profile firmowe lub te związane z blogami stanowią znaczną części wszystkich kont użytkowników. Dzięki publikowaniu postów odbiorcy dowiadują się o istnieniu danej strony internetowej lub sklepu. Podobne działanie mają również inne media społecznościowe: Twitter, Instagram itp.

Aby być rozpoznawalnym, można pokusić się również o uczestnictwo w dyskusjach publikowanych na wszelkiego rodzaju forach internetowych. Pozostawiając komentarz wraz z linkiem do swojej strony, można również przyciągnąć kolejnych czytelników czy nabywców.

W przypadku sklepu internetowego formą kierowania klientów do witryny może też być blog, na którym poprzez publikowanie wartościowych treści można zachęcać innych do skorzystania z oferowanych przez siebie produktów bądź usług.

SEO, czyli jak wzmocnić tekst pod Google

Obecność strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google znacznie zwiększa jej szanse na dotarcie do potencjalnych odbiorców. Aby witryna mogła znaleźć się na odpowiednio wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania, treść na niej zamieszczona powinna być równie atrakcyjna dla czytelników, jak i dla robotów Google.

Jednym ze sposobów zwiększenia jej atrakcyjności jest wykorzystanie linków tematycznych, a więc odnośników z innych stron, prowadzących do naszej strony. Uważane są one za bardziej wartościowe niż linki nietematyczne, lecz jednocześnie są one trudniejsze do zdobycia, a ich znaczenie jest o wiele większe pod względem pozycjonowania niż w przypadku drugiego typu linków. Linki tematyczne można pozyskać chociażby poprzez umieszczanie komentarzy pod artykułami, które pozawalają na pozostawienie swojej opinii razem z linkiem.

W podobny sposób można pokusić się o pozostawianie komentarzy w dyskusjach moderowanych na forach internetowych. O ile tylko istnieje taka możliwość, można pozostawiać linki do własnej witryny pod swoimi wpisami. Trzeba jednak pamiętać, aby miejsca, w których umieszcza się odnośniki do swojej strony, były w jakiś sposób połączone tematycznie z promowaną witryną. Na przykład strona związana z podróżami i turystyką może być reklamowana na portalach związanych z podróżowaniem.

Pisanie artykułów z przeznaczeniem na bloga czy do sklepu internetowego nie wiąże się automatycznie z pozycjonowaniem. SEO jako zabiegi związane z wypromowaniem witryny na jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, nie może być utożsamiane tylko z tekstem, tak jak tekst nie jest równy SEO.