Program partnerski w e-commerce - jakie płyną z niego korzyści?

Coraz więcej stron internetowych decyduje się na program partnerski, w ramach którego osoby fizyczne lub przedsiębiorcy zgadzają się na umieszczenie na swoich witrynach informacji reklamowych dotyczących organizatora programu.

O tym, że program partnerski jest intratnym przedsięwzięciem, świadczy fakt, iż obecnie coraz więcej firm posiada swoje programy lojalnościowe. Przystępują do nich osoby, które zdają sobie sprawę, że na promowaniu reklamodawcy można zarabiać.

Czym jest program partnerski?

Program partnerski jest jednym z narzędzi marketingu internetowego, zarządzanym przez sklep online. W ramach takiego programu sklep internetowy, który oferuje produkty lub usługi, proponuje współpracę osobom fizycznym lub firmom, posiadającym własną witrynę. Po przystąpieniu do programu, partner otrzymuje od organizatora materiały reklamowe, które umieszcza na swoim portalu. Jako zapłatę otrzymuje prowizję od transakcji, która zostały zawarte w sklepie reklamodawcy dzięki witrynie partnera. Wszystko kontrolowane jest przez specjalną bazę danych, skrypt, który jest połączony z danymi odnoszącymi się do zamówień.

Cały proces otrzymywania zapłaty w ramach programu lojalnościowego wygląda w następujący sposób. Potencjalny nabywca odwiedzający witrynę partnera, zapoznaje się z oferta sklepu organizatora i zachęcony nią, klika w ikonę czy w link, który przenosi go bezpośrednio na stronę reklamodawcy. Tam dokonywany jest zakup. Prowizja od transakcji trafia do rąk partnera.

Programy partnerskie tworzone są zazwyczaj przez sklepy, które sprzedają produkty obłożone wysoką marżą. Bardzo często pojawiają się one w branży jubilerskiej, perfumiarskiej czy związanej ze sprzętem sportowym. Programy partnerskie lokowane są wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość zareklamowania dosyć drogich produktów.

Program partnerski przynosi korzyści dla dwóch stron

Zarówno firma, która organizuje program partnerski, jak i partner czerpią korzyści z uczestnictwa. Warto zastanowić się, co dokładnie można otrzymać z takiej działalności.

Korzyści partnera, a więc strony udostępniającej reklamę, to przede wszystkim prowizja za różnego rodzaju czynności związane z udostępnianiem treści reklamowych. Można powiedzieć, że partner pełni funkcję dystrybutora, pomimo tego że nie sprzedaje produktów klientom, odsyłając ich wyłącznie na stronę e-sklepu. Oznacza to, że skupia się przede wszystkim na generowaniu sprzedaży poprzez udostępnianie innym odbiorcom informacji na temat polecanego przez siebie produktu, co dzieje się na podstawie gotowych, dostarczonych przez organizatora, materiałów promocyjnych.

Ze względu na to, że prowizja może być przyznana za różną działalność, wyróżnia się kilka rodzajów programów partnerskich:

  • Pay per lead (PPL) - pozwala na uzyskanie wynagrodzenia za nakłonienie internauty do jakiejś akcji, na przykład do wypełnienia ankiety albo rejestracji w serwisie,

  • Pay per click (PPC) - prowizja za naprowadzenie odwiedzającego stronę na witrynę organizatora albo na kliknięcie w baner lub link,

  • Pay per sale (PPS) - z kolei pozwala na zarabianie poprzez nakłanianie internautów do zakupów.

Korzyści organizatora programu partnerskiego wiążą się przede wszystkim z możliwością zwiększenia przychodów, co bezpośrednio przekłada się na wzrost środków finansowych, które trafiają na jego konto. Dodatkowo organizator ogranicza koszty własne związane z promocją produktów, ponieważ bardzo często przerzucane są one na partnera, z którym rozlicza się na podstawie odniesionych efektów. Dobrze zorganizowany i zarządzany program lojalnościowy pozwala na znaczne zwiększenie zysków.

Kolejną zaletą jest fakt, że wraz z prowadzeniem programu lojalnościowego firmy mają możliwość szerokiej promocji swoich produktów i zwiększenie zakresu sprzedaży przez wykorzystanie potencjału, który posiadają partnerzy. Dzięki odpowiednim materiałom promocyjnym istnieje możliwość odpowiedniego sterowania wizerunkiem marki.  

Tutaj również rozróżnić można kilka typów programów partnerskich. A więc:

  • Programy jednopoziomowe – w nich zazwyczaj partner otrzymuje prowizję Pay per sale albo Pay per lead,
  • Programy dwupoziomowe, w których wynagrodzenie przyznawane jest na podstawie Pay per sale albo Pay per lead. Tutaj partner może jednocześnie polecać nowych partnerów do programu, co wynagradzane jest dodatkową prowizją,
  • Programy wielopoziomowe – te działają na bardzo podobnej zasadzie jak programy dwupoziomowe, przy czym same składają się z co najmniej trzech poziomów i często z tego powodu są one nazywane MLM, czyli marketingiem wielopoziomowym.  

Najczęściej spotykanym typem jest program partnerski dwupoziomowy.

Program partnerski - oprogramowanie

W ramach programu partnerskiego korzysta się ze specjalnego rodzaju oprogramowania. Niektóre większe firmy preferują stworzenie własnego narzędzia, które byłoby niezależne od dostawców oraz zaprojektowane specjalnie na ich potrzeby. Istnieje jednak spora grupa firm, które korzystają z gotowego oprogramowania, odpowiednio dopasowanego do preferencji organizatora programu, bądź korzystającego z programów afiliacyjnych, a wiec takich, które pośredniczą pomiędzy reklamodawcą i osobą udostępniającą reklamę.

Programy afiliacyjne różnią się ze względu na proponowane warunki współpracy oraz funkcjonalności, które obie strony programu partnerskiego mogą wykorzystać. Tyczy się to nie tylko możliwości odpowiedniego wyeksponowania komunikatu reklamowego, ale również metod płatności i limitu kwot, które można wypłacić. Dlatego warto poświecić trochę czasu na wybranie odpowiedniego narzędzia, które pozwoli na właściwą obsługę programu partnerskiego.

Jednym z gotowych programów stosowanych do obsługi programu partnerskiego jest Partneo. Ta aplikacja pozwala na zarządzanie bazą klientów, śledzenie statystyk poleceń, przekazywanie materiałów reklamowych oraz ułatwia wypłacanie prowizji.

Polecane jest także zastosowanie wtyczek do strony takich, jak Affiliates. Pierwsza z nich pozwala na zainstalowanie w systemie WordPress wtyczki Better Partner, która przy prowadzeniu własnego bloga umożliwia na skuteczne sprzedawanie własnych publikacji, szkoleń lub produktów z pomocą partnerów. Drugie rozszerzenie to możliwość obsługi własnego programu partnerskiego również w WordPressie.

Czy program partnerski pozwala zarobić?

Okazuje się, że wiele osób fizycznych oraz przedsiębiorców z chęcią przystępuje do internetowych programów partnerskich, które stają się jednym z bardziej opłacalnych sposobów zarabiania w Internecie. O ile początkowo odpowiednie przygotowanie serwisu wymaga trochę pracy, o tyle po jakimś czasie witryny potrafią przynosić relatywnie wysokie przychody płynące z prowizji. Szczególnie jest to dostrzegalne w przypadku bardzo popularnych portali czy serwisów internetowych.