Grafika jest nieodłącznym elementem treści i większość firm zatrudnia lub korzysta z usług grafika. Dobra treść idzie w parze z odpowiednimi ilustracjami - algorytmy Google jasno mówią, że znacznie wzmacnia to SEO. Pozostaje pytanie – co zrobić, aby reklama graficzna była jeszcze bardziej skuteczna.
O pracy grafika krążą legendy. W sieci można znaleźć charakterystyczne obrazki, opatrzone tekstem „grafik płakał, jak projektował”. Gdyby spytać także samych grafików o ich pracę, też można by otrzymać wiele ciekawych informacji.
Skuteczna reklama graficzna, czyli słuchaj grafika!
Niestety, z pracą grafika jest podobnie, jak z pracą copywritera, czyli osobą zawodowo zajmującą się pisaniem tekstów. Wiele osób myśli, że potrafi pisać i tytułuje się copywriterem - w branży graficznej wielu wystarczy dobra znajomość programu graficznego, aby reklamować swoje usługi w sieci. Reputacja zawodu zostaje obniżona przez samych grafików. Na szczęście na rynku znajdziemy fachowców, o których z całą pewnością można powiedzieć, że są profesjonalistami.
Warto też przyjrzeć się klientowi, dla którego grafik wykonuje zlecenie – na przykład projekt ulotki lub layout strony internetowej. Grafik wykona projekt zgodnie ze swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, ale projekt z góry zostanie odrzucony przez klienta, bo po prostu mu się nie podoba. W zamian pada propozycja zmian, a te po wdrożeniu sprawiają, że grafik wstydziłby się pochwalić takim projektem.
To niezbyt opłacalne podejście ze strony klienta. Jeśli mamy do czynienia z grafikiem, który udostępnił nam swoje portfolio, warto czasem zapomnieć o swoich preferencjach i zaufać propozycji profesjonalisty. Nie jest tak, że grafik nie ma ochoty tworzyć reklamy według naszych wytycznych - jego propozycja poparta jest doświadczeniem i wiedzą fachową i czasami, nawet jeśli nie do końca trafia w nasz gust, może okazać się skuteczniejsza.
Wciąż popularna reklama graficzna
Reklama graficzna to wciąż popularne narzędzie. Poza powyższymi przykładami znajdziemy ją także na wielu stronach internetowych, gdzie pojawia się w formie banneru reklamowego. Ze względu na fakt, że użytkownicy internetu coraz częściej unikają klikania w banery, stworzenie skuteczniejszej reklamy jest dla grafików twardym orzechem do zgryzienia.
Wyróżniliśmy trzy elementy, które powinny znaleźć się na reklamie graficznej, jeśli ta ma przynieść sukces:
- call to action,
- nazwa firmy oraz logotyp,
- przejrzysty komunikat.
Call to action to po prostu wezwanie do działania. Warto zwrócić się bezpośrednio do klienta z użyciem hasła „sprawdź to”, „zobacz to”, „przekonaj się o tym”. Nakłaniając do działania, pamiętajmy, aby nie zachowywać się zbyt natrętnie wobec odbiorcy. W przeciwnym razie możemy odstraszyć klientów.
Dobra reklama graficzna (i jakiekolwiek inne) nie istnieją bez wskazania nazwy firmy oraz logotypu promowanej marki. Wyobrażasz sobie reklamę banerową telewizorów opłaconą przez Media Markt w formie grafiki, na której nie znajdziemy charakterystycznych barw marki, a jedynie wizerunek telewizora? To niemożliwe. Nazwa firmy i logo są konieczne – nawet jeśli ktoś tylko raz spojrzy na reklamę graficzną, powinien zauważyć nazwę naszej firmy.
Opowiedz o korzyściach, cenach, promocjach – reklama będzie częściej klikana, jeżeli damy klientowi przejrzysty komunikat. Zakup telewizora, którego cena rynkowa wynosi 3.599 PLN, nie do końca musi być kuszący, ale jeśli poinformujemy, że w najbliższy weekend telewizor będzie kosztował jedyne 2.999 PLN, trafimy do klienta z idealnym komunikatem, a jakiś odsetek odbiorców zacznie się zastanawiać, czy nie warto zainwestować wspomnianej kwoty pieniędzy w nowy sprzęt.
Reklama graficzna i jej elementy
W przypadku reklamy graficznej należy rozsądnie rozdzielić tekst od grafiki. Nie chodzi tutaj tylko o układ poszczególnych elementów na banerze, ale także o ich ilość. Zaleca się, aby na reklamie graficznej znalazły się jedynie krótkie, przejrzyste, czytelne slogany trafiające do odbiorcy. Tutaj nie ma miejsca na szczegóły promocji, dokładny opis lokalizacji, czy chwalenie się ilością klientów. Skuteczna reklama graficzna to proste, skuteczne hasła.
Reklama graficzna - tych błędów nie popełniaj
Grafika to nie tylko to, co widzimy gołym okiem - to też konkretna rozdzielczość, format, waga. Pamiętajmy, aby przeprowadzać oparte na grafikach akcje reklamowe z wyczuciem. Reklama graficzna nie może być też umieszczana na losowo wybranych stornach, powinna być natomiast dopasowana do stron tematycznie z nią związanych lub być emitowana na serwisach, na które trafia duży odsetek naszych potencjalnych klientów.
Jedna skutecznie przeprowadzona kampania reklamowa nie oznacza, że będzie ona trwale skuteczna. Banery reklamowe powinny być na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do potrzeb i oczekiwań klientów. W tej sposób wciąż możemy zaskakiwać potencjalnych klientów np. nowymi ofertami naszej firmy.
Skutecznośc a reklama graficzna
Na szczęście można zbadać skuteczność naszych reklam. Jest to możliwe dzięki Google AdWords. Wchodząc w statystyki, widzimy, na jakich stronach emitowana jest reklama i czy wywołuje interakcje u użytkowników. Jeśli zależy nam na dokładnej analizie reklamy graficznej, pomocny będzie Google Analitycs.
Aby móc badać skuteczność reklam, wystarczy posiadać darmowe konto Gmail. Potrzebna jest też odpowiednia konfiguracja wspomnianych produktów – Google Adwords lub Google Analitycs. Nie jest to skomplikowane, ale może się okazać, że będzie nam potrzebna pomoc kogoś, kto zajmuje się tym zawodowo.