Sklep internetowy sprzymierzeńcem klienta

Popularność sklepów internetowych cały czas wzrasta ze względu na to, że klienci coraz chętniej dokonują zakupów przez internet.  Jest to związane z oszczędnością czasu oraz z wygodą. Dzisiaj żyjemy szybko i intensywnie, co powoduje, że brakuje nam czasu na przyjemności. W e-sklepach możemy kupić już nie tylko odzież, artykuły dla dzieci czy wyposażenie naszego domu. Coraz częściej duże sklepy spożywcze decydują się na taką formę sprzedaży i tym samym zwiększają swoje grono klientów. Konkurencja jednak jest tak duża, że dbałość o szczegóły funkcjonowania naszej firmy odgrywa bardzo istotną rolę. Nie możemy zaprzestać na tradycyjnych formach sprzedaży i reklamy. Naszym zadaniem jest zachęcić klienta, aby wybrał nasz sklep internetowy  i nasze produkty spośród tysiąca innych.

Jeżeli chcesz założyć własny sklep internetowy, powinieneś gruntownie przemyśleć swój pomysł oraz plan działania. Nie może być to przypadkowa branża, powinieneś mieć o niej pewną wiedzę. Sprzedając części samochodowe, musisz bardzo dokładnie przeanalizować rynek motoryzacyjny, jakie jest obecnie zapotrzebowanie, czego potrzebują konsumenci i jakie produkty najczęściej wybierają. Musisz również zasięgnąć pewnej wiedzy na temat marek samochodu oraz ich budowy. Tak jest z każdą branżą, dlatego najbezpieczniej jest wybrać dziedzinę, na której się znamy. Jeżeli kucharz chce założyć sklep internetowy, może postawić na nowoczesny sprzęt kuchenny, akcesoria lub unikatowe produkty spożywcze. Z pewnością będzie mu łatwiej zacząć, niż w przypadku gdyby zechciał sprzedawać części samochodowe. Każdy produkt można sprzedać, tylko trzeba wiedzieć, jakich narzędzi do tego użyć i jak pozyskać potencjalnych klientów.

Pokaż, że Twój sklep internetowy istnieje

Nie od razu Kraków zbudowano i nie od razu pierwsze BMW sprzedano. Nic się nie dzieje samoczynnie i nikt od razu nie osiąga wielkich sukcesów. Należy zacząć od początku, tak jak z czytaniem książki. Twoim głównym celem jest sprzedaż, ale nie możesz po drodze zapominać o mniejszych celach, które prowadzą do sukcesu. Najpierw zadbaj o dobry kontakt z klientami, zgromadź jak największe grono konsumentów, którzy zasilą w przyszłości Twój budżet. Staraj się zyskać ich zaufanie i pokaż, że jesteś osobą, która może zaspokoić ich potrzeby. Wykorzystaj do tego media społecznościowe. Stwórz swój fanpage i na początku bazuj na ankietach i sondażach. Dowiedz się, czego potrzeba internautom, czego od Ciebie oczekują i co ich interesuje. W ten sposób stworzysz ofertę, która będzie przystosowana do zapotrzebowania obecnego rynku. Twórz swoją firmę wspólnie ze swoimi przyszłymi klientami.

Publikuj na portalu efekty swoich działań. Pokaż odbiorcom, że wdrążasz ich pomysły w życie i liczysz się z ich opinią i zdaniem. Wzbudzisz tym samym w nich swoje zaufanie i pokażesz, że są oni dla Ciebie ważni. Dawaj również coś od siebie. Bądź nie tylko przedsiębiorcą, ale również organizatorem konkursów i przysłowiowym św. Mikołajem. Kupony rabatowe, zniżki i bonusy zachęcą odbiorców do odwiedzenia Twojego e-sklepu, w którym mogą znaleźć coś dla siebie.

Inną drogą do pozyskania klienta i nawiązania z nim kontaktu jest newsletter oraz landing page. Nowa firma musi zabiegać o konsumentów, dlatego wychodź im naprzeciw i wysyłaj im sygnały o swojej ofercie. Nie bądź jednak nachalny. Postaw raczej na oryginalną treść, która już przy pierwszym kontakcie zainteresuje odbiorcę i zachęci go do odwiedzenia Twojej strony.

Jak powinien wyglądać Twój sklep internetowy?

Pozyskanie klienta i zawiązanie z nim długofalowego kontaktu to jedno, a sprzedaż w e-sklepie to drugie. Jest to więc drugi etap Twojej działalności. Należy zadbać, aby sklep internetowy był przejrzysty, przyjazna klientowi i wyróżniała się na tle konkurencji. Musi przyciągać wzrok odbiorcy, zatrzymać go na dłużej i jednocześnie nie przysparzać kłopotów z poruszaniem się w jej obrębie. Jak więc prostotę obsługi połączyć z niekonwencjonalnością grafiki?

  • Droga od wejścia na stronę do dokonania zakupu nie może być długa. Klient chce zazwyczaj szybko znaleźć interesujący go produkt i następnie kliknąć na koszyk i dokonać transakcji. Potrzebujesz więc strony, która będzie niezwykle przejrzysta i nie będzie opiewała w tysiące funkcji, które będą rozpraszać naszego klienta. Postaw na prostotę, bo to ona odgrywa bardzo ważną role w konstruowaniu e-sklepu. Niech składa się ona z podstawowych funkcji, które są niezbędne do zapoznania się z ofertą i dokonania zakupu.
  • Trzymaj się konwencji. Oczywiście oryginalność jest ważna, ale są pewne elementy, które zawsze powinny być na swoim miejscu i nie należy ich zmieniać. Przykładowo koszyk znajduje się zazwyczaj w prawym górnym rogu. Jeżeli umieścimy go w innym miejscu, klient może mieć problem z jego znalezieniem. Spis naszych produktów również nie może być ukryty. Umieśćmy go po lewej stronie ekranu lub na górze. Musi być on widoczny, a jego struktura przejrzysta. Podziel swoje produkty na kategorie, to ułatwi klientom znalezienie tego, czego szukają.
  • Logo i szata graficzna. Nie możesz zapomnieć, że wygląd wizualny Twojej strony również jest ważny i ma wpływ na odbiór Twojego serwisu i oferty. Ważne jest, aby całość była spójna i odzwierciedlała charakter Twojej marki. Daj się rozpoznać i zamieść na stronie logo swojej firmy, a pod niego dopasuj kolorystycznie wygląd swojej strony.

Strona Twojego e-sklepu musi więc być przemyślana i łączyć oryginalny wygląd z praktycznym zastosowanie i funkcjonalnością. Kreatywności użyj, tworząc szatę graficzną, zaś funkcję i strukturę sklepu pozostaw, stosując się do znanych konwencji.

Jak sklep internetowy może zaskoczyć klientów

Aby pozyskać klienta i przekonać go do zakupu w Twoim sklepie internetowym, nie wystarczy dobra reklama oraz oryginalny wygląd strony. Powinieneś dać swoim konsumentom to, czego nie otrzymają u innego sprzedawcy, musisz ciągle o niego zabiegać i go przekonywać. Każdy, nawet najmniejszy krok czy zmiana są zauważalne przez odbiorce, dlatego nie możesz być pasywnym sprzedawcą, musisz działać. 

Jakie pomysły mogą ożywić Twój sklep internetowy

  • Pamiętaj, aby zawrzeć w swojej ofercie wiele form zapłaty i przesyłki. Każdy ma inne preferencje i jedna osoba może postawić na cenę, a inna na bezpieczeństwo.    
  • Warto jest pomyśleć o darmowej przesyłce. Coraz częściej sklep internetowy oferuje taką możliwość swoim stałym klientom lub osobom, które zamawiają większą ilość produktów z Twojej oferty. Przykładowo: powyżej 100 zł przesyłka gratis. To zachęci klienta to kupna większej ilości towaru.     
  • Up-selling - podsuwaj klientowi pomysły i tym samym zachęcaj do kupna innych produktów. Jeżeli przegląda on ofertę z sukienką, można mu zaoferować do tego żakiet. Powiązane produkty dobrze jest umieszczać zaraz pod ofertą lub po prawej jej stronie. Nie zasypujmy go jednak licznymi propozycjami. Lepiej jest pokazać 3-4 oferty, które klient będzie w stanie od razu zobaczyć niż 10, które będą zmuszały go do przewijania strony w celu zapoznania się z nimi. Nie utrudniajmy naszym konsumentom zakupów i nie powodujmy, że nasz sklep internetowy będzie im się źle kojarzył.
  • Szybka dostawa - Twój klient nie powinien czekać na zamówiony towar. Postaraj się każdego dnia dokonywać wysyłek, nie czekaj aż zbierzesz większą ilość zamówień.
  • Infolinia od 6 do 22 brzmi nierealnie, ale jest to możliwe. Warto jest jedynie uwzględnić przerwę. Nie zapominajmy, że naszymi klientami są często osobo pracujące i uczące się, które mają czas tylko w godzinach porannych i wieczornych. Bądź dla nich dostępny przykładowo w godzinach 6-11 oraz 16-22. Jeżeli klient ma pytanie do Ciebie to najczęściej chciałby je zadać telefonicznie, nie zamykaj się na taką możliwość.
  • Ciekawostki i przydatne informacje - jeżeli prowadzisz bloga, umieść na stronie e-sklepu link do swojej strony. Jeżeli jednak ograniczasz się tylko do sklepu internetowego, warto jest zrobić zakładkę, w której będziesz umieszczać informacje dotyczące przydatności i użyteczności swoich produktów. Dzięki temu zbudujesz swój wizerunek eksperta i wzbudzisz jeszcze większe zaufanie wśród swoich klientów.
  • Oferty dnia i kupony rabatów. Jeżeli klient ma okazję kupić coś taniej to zazwyczaj decyduje się na skorzystanie z oferty. Bony rabatowe mogą rozwiać jego wszelkie wątpliwości o tym, czy dany produkt jest mu potrzebny i czy faktycznie chce przeznaczyć na niego swoje oszczędności. Jeżeli dostanie od nas zniżkę to zachęci go to do zakupu. Oferta dnia może być również rewelacyjnym pomysłem. Takie informacje muszą być widoczne na stronie i zawsze umieszczane w jednym i tym samym miejscu.