Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy?

Sklep internetowy cieszą się rosnącym zainteresowaniem klientów. Trudno się temu dziwić, skoro wraz z rozwojem nowych technologii zwiększa się poczucie zaufania do transakcji przez Internet. Jeszcze kilka lat temu z tej formy zakupów korzystał niewielki procent użytkowników. Powody? Brak możliwości namacalnego sprawdzenia towaru, niepewność związana z bezpieczeństwem transakcji w sieci czy po prostu konserwatywne podejście – klienci preferowali osobista wycieczkę do najbliższego sklepu, rozglądnięcie się za towarem i ewentualnie wtedy decydowali się na kupno określonych produktów lub usług.

Sklep internetowy zyskują na popularności

W dobie rozwoju Internetu, a także technologii mobilnej, coraz częściej korzystamy ze sklepów internetowych. Te cechują się wygodną nawigacją po zakładkach, zawierających odpowiednie produkty oraz posiadaniem certyfikatu zabezpieczeń, który chroni przed włamaniem na nasze konto podczas realizowania płatności . Z czasem przyzwyczailiśmy się do zakupów w sieci przede wszystkim ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Pracujemy coraz dłużej i nie zawsze mamy czas, by wyjechać na zakupy. Internet rozwiązuje ten problem w kilka minut, a ponadto dzięki zmianom, jakie zaszły na tym polu w ciągu kilku lat, w razie niezadowolenia z wybranych produktów (np. wykryjemy wadę po otrzymaniu towaru) możemy je odesłać na koszt sprzedawcy.

Allegro rozwija skrzydła w Polsce

Rosnące zainteresowanie sklepami internetowymi przyciąga nie tylko klientów. W naszym kraju ogromną popularność zyskała platforma handlowa Allegro. O ile sklepy internetowe starają się dbać o własny wizerunek i dostosowują się do oczekiwań użytkowników, tak już na aukcjach nierzadko można trafić na nieuczciwych sprzedawców. Wprawdzie najwięcej oszustw notowanych było w pierwszych latach rozwoju Allegro, to jednak do dziś można napotkać nieuczciwych kontrahentów. Zanim zdecydujemy się na handel z podejrzanym sprzedawcą, warto zwrócić uwagę na liczbę komentarzy i opinii użytkowników – niejednokrotnie może zdarzyć się sytuacja, że pomimo kilku negatywów mamy do czynienia z osobą uczciwą. Niestety działa to również w odwrotnym kierunku – użytkownik ze zdecydowaną większością pozytywnych opinii może próbować nas oszukać, choć zdarza się to raczej sporadycznie.

Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy?

Wróćmy jednak do sklepów internetowych, które w przeciwieństwie do aukcji na Allegro, z reguły nie są wyposażone w system oceniania. W dobie silnej konkurencji znacznie trudniej jest wybić się ze swoimi produktami na rynku. Jak zatem skutecznie prowadzić sklep internetowy, aby osiągnąć sukces? Czego należy unikać, żeby nie popaść w niełaskę internautów? Poniżej prezentujemy kilka pomocnych wskazówek.

  • Bądź uczciwy. Przedstawiaj dokładne opisy produktów. Już ponad 15% internautów w Polsce skarży się, że zakupiło w sieci towar niezgodny z opisem. Sprzedawcy często próbują przedstawić sprzedawane przedmioty w jak najlepszym świetle, a nawet ukrywać wady techniczne. Należy pamiętać, że nawet gdy nie będziemy robić problemu z oddaniem pieniędzy (w przypadku wadliwego produktu), to negatywna opinia pozostanie w świadomości klienta.

  • W razie nieświadomej wpadki warto osobiście przeprosić klienta i pokazać mu, że nie zależy nam tylko na zarobionych pieniądzach. Telefon z przeprosinami, wymiana towaru i ewentualnie dorzucenie jakiegoś bonusu mogą znacząco wpłynąć na poprawę wizerunku. Nawet jeśli nasz klient do nas nie wróci, to z pewnością możemy liczyć na brak krytyki na zewnątrz – trzeba tylko działać szybko i być szczerym wobec kupującego.

  • System wymiany opinii. Coraz więcej sklepów internetowych staje się obustronną platformą komunikacyjną. Warto zadbać o możliwość pozostawienia miejsca na komentarze klientów. Dzięki temu wzrośnie zaufanie di nas w oczach nowych odwiedzających, gdyż będą mogli przed zakupem przeczytać opinie o sklepie.

  • Daj się odnaleźć! Warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu – jeśli sprzedajemy dużą ilość zróżnicowanego towaru, to warto zastosować strategię "długiego ogona". Nie chodzi tylko o to, aby każdy opis był unikalny. Jeśli przykładowo sprzedajemy specjalistyczny sprzęt, to wskazane jest, aby opis zawierał unikalne cechy, których trudno szukać u konkurencji. Jeśli mamy środki na inwestycje w sklep, to dobrym pomysłem może być prezentacja multimedialna produktów (np. na wirtualnych modelach w przypadku ubrań) – klient musi poczuć się niczym w prawdziwej przymierzalni. Interakcja z użytkownikami to jeden z kluczowych elementów, które mogą przekonać do zakupów.

  • Zadbaj o szybką dostawę towaru. Tutaj problem polega na tym, że uzależnieni jesteśmy od Poczty Polskiej lub firm kurierskich. Jeśli regularnie wysyłamy towary, to warto podpisać umowę z kurierem – w przypadku dużej liczby towarów ceny niejednokrotnie są bardziej atrakcyjne, a ponadto mamy pewność, że przesyłka dotrze maksymalnie do 24 godzin. W przypadku zwykłej przesyłki pocztowej czas ten zostaje wydłużony do trzech dni roboczych – w takiej sytuacji należy poinformować klienta o wysłaniu towaru oraz przewidywanej dacie otrzymania. Jeśli sami wyjdziemy z tą inicjatywą, to nawet w przypadku niezależnego od nas spóźnienia przesyłki klient nie powinien mieć nam tego za złe.

  • Odpowiadaj na bieżąco na zapytania klientów. Prowadząc sklep internetowy, należy liczyć się z dużą liczbą pytań. Czekanie tylko na to, aż przypadkowa osoba doda przedmiot do koszyka nie przyniesie nam zbyt dużej popularności. Będąc przyjaznym dla użytkowników, kreujemy nasz wizerunek, dzięki czemu chętniej zakupią nasz towar nowi odwiedzający – marketing szeptany ma istotny wpływ na rozwój sklepu.