Jak założyć sklep internetowy? - praktyczne wskazówki

Zakładając sklep internetowy, musisz podjąć wiele decyzji dotyczących tego, co będziesz sprzedawał, w jaki sposób znajdziesz klientów i jak dostarczysz zamówienia. Dodatkowo musisz również rozważyć takie aspekty, jak wygląd i funkcje, które będzie posiadała Twoja witryna.

Sklep internetowy charakteryzuje się pewnym zasadami działania, które należy sobie przyswoić. Musisz również pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania dedykowane sklepom internetowym będą idealnie działały w Twoim przypadku. O sukcesie Twojej witryny zdecyduje nie tylko to, co sprzedajesz, lecz także fakt, na którą funkcję postawisz.

Sklep internetowy - wybór produktów

Z pewnością wiesz już, w której branży będziesz działał i powoli zaczynasz rozglądać się za produktami, jakie zamierzasz oferować w swoim sklepie internetowym. Jakiś głos z tyłu głowy podpowiada Ci, że powinieneś mieć w ofercie tyle towaru, żeby przyciągnąć do siebie jak największą liczbę potencjalnych klientów. Zastanów się jednak nad tym jeszcze raz. Aby móc sprzedawać bardzo dużo, musisz te towary posiadać i przechowywać. Oznacza to, że jednym z poważniejszych kosztów, które będziesz musiał ponieść, są te związane z przechowywaniem ich w przeznaczonym do tego miejscu. Dodatkowo, zwiększona liczba oferowanych towarów może spowodować również wydanie większych funduszy na rozbudowę Twojej strony i podniesienie jej czytelności.

Lepiej weź przykład z gigantów z branży e-commerce. Kiedy spojrzysz na witryny najbardziej popularnych sklepów internetowych zobaczysz, że sprzedają oni niewielką liczbę towarów: kilkanaście, maksymalnie kilkadziesiąt. Nie chodzi zatem o to, żebyś miał w magazynie wszystko. Postaw na to, co wydaje się najlepszym wyborem i co Twoi klienci zdecydowanie kupią.

Sklep internetowy a rodzaj witryny

Z pewnością będziesz musiał zdecydować, w oparciu o jaki rodzaj strony internetowej będziesz działał. Czy do obsługi Twoich klientów bardziej pomocna okaże się platforma, czy może sklep dedykowany?

Sklep dedykowany jest specjalnym rodzajem witryny, który pozwala właścicielowi na uruchomienie swojego e-sklepu na profesjonalnym poziomie lub przeniesienie już istniejącego sklepu na nową platformę. Daje to nam możliwość maksymalnego dostosowania witryn do specyficznych wymagań klientów oraz stworzenie systemu zintegrowanego z innymi obsługiwanymi przez niego aplikacjami.

Platformy do wdrożenia sklepu internetowego można z kolei podzielić na płatne i bezpłatne. Te, za które trzeba zapłacić, mogą stanowić formę gotowej licencji, na podstawie której można uruchomić witrynę, jednak nie istnieje w nich możliwość wprowadzenia żadnych zmian. Podobnie ma się rzecz z innymi rodzajami płatnych platform, gdzie użytkownik może dokonać jedynie niewielkich zmian, czasami wręcz kosmetycznych.

Prawda jednak jest taka, że zarówno w przypadku sklepu dedykowanego, jak i platformy ma się do dyspozycji drogie narzędzia, których funkcje może się wykorzysta, a może nie. W zamian za przygotowanie sklepu zapłacisz jedynie za wiele funkcji i dostosowanie wyglądu sklepu. Ładna strona ani umieszczone na niej gadżety nie sprowadzą do Twojego sklepu klientów. Zastanów się zatem, czy nie lepiej będzie poszukać darmowej platformy, żeby postawić twój sklep internetowy, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na pozycjonowanie lub wykupienie banerów.

Klient i jeszcze raz klient

Pewnie już to wiesz, ale trzeba to jasno zaznaczyć: w każdym biznesie podstawą funkcjonowania są nabywcy. Nie jest ważne, czy sprzedajesz przez internet, twarzą w twarz, czy też pakujesz zamówienia. Bez osób zamawiających produkty oraz usługi żadna firma i żaden sklep internetowy nie przetrwają. Zawsze przecież musi istnieć ktoś, kto kupuje i ktoś, kto sprzedaje.

Dla Ciebie jako sprzedawcy sklepu internetowego, oznacza to między innymi, że nie powinieneś bardzo skupiać się na tym, jak wygląda twój sklep i na dużej liczbie funkcji, które posiadasz. Większości z tych opcji z pewnością nie użyjesz. Jeżeli chodzi o świetną grafikę, wygląd jest ważny, ale jeżeli strona będzie ładować się w nieskończoność, ponieważ zawiera tak wielką liczbę elementów, zniechęci do Ciebie każdego klienta.

Lepiej pieniądze przeznaczone na dopieszczenie witryny wykorzystać na akcje marketingowe, które zgromadzą potencjalnych klientów. To oni, a nie idealna strona internetowa, będą stanowili źródło Twoich dochodów, ponieważ złożą u Ciebie zamówienia.

Prowadząc sklep internetowy należy pamiętać jeszcze o jednej rzeczy. Klient to wartość, na której masz się skupić. Postaw na obsługę na odpowiednim poziomie i staraj się, aby każdą transakcję kończyć w sposób, który pozostawi u niego dobre wrażenie. Wiadomo, czasami zdarzają się problemy, reklamacje. Musisz jednak potraktować je jak integralną część swojego biznesu. Wyobraź sobie, że ta osoba, która wysłała Ci kolejnego maila odnośnie niedziałającego towaru jest równie sfrustrowana sytuacją, jak ty. Tylko od Twojego nastawienia zależeć będzie, czy nabywca jeszcze do Ciebie wróci, czy też przeniesie się do konkurencji.

Wiesz, że 95% sklepów internetowych umiera już w pierwszym roku swojego funkcjonowania? Zastanów się nad tym i zapamiętaj, że każdy klient jest na wagę złota. Bez niego nie przetrwasz.

Sklep internetowy i jego logistyka

Twoja działalność będzie kręciła się wokół zdobywania zamówień i nabywców. Nie daj się wyprzedzić konkurencji tylko dlatego, że oferuje ona szybszy i łatwiejszy sposób dostawy. Teraz, kiedy w sieci istnieje wiele sklepów internetowych, większość z nich posiada produkty w takich samych lub zbliżonych cenach. Ze względu na to, że nie da się obniżać tych kwot w nieskończoność, musisz postarać się o zawalczenie o klienta innymi sposobami.

Wielu sprzedawców stara się dodawać do swoich zamówień gratisy, darmowe produkty niewielkiego kosztu, które zamawiający uzna za miły dodatek i podziękowanie za zakupy. Możesz spróbować tego samego, ale musisz pamiętać, że te gratisy dla Ciebie darmowe nie są. Nawet jeżeli ich cena jest niska, w przypadku zamówienia tysiąca sztuk już taka nie będzie.

Możesz jednak zaoferować coś innego. Postaw na szybkość realizacji zamówień. Twój sklep internetowy nie będzie zawierał wielu funkcji, co oznacza, że czas złożenia zamówienia powinien być krótki. Dorzuć do tego szybką dostawę. Nie oszczędzaj środków na zdobycie zadowolenia swojego klienta, a z pewnością do Ciebie wróci. Ekspresowa dostawa zamówionych produktów będzie jednym z tych elementów, które sprawią, że ich chęć kupowania u ciebie pozostanie.

Szybka realizacja zamówień może stać się Twoim znakiem rozpoznawczym, a więc czymś, co sprawi, że Twoja witryna stanie się rozpoznawalna w sieci, a sklep internetowy jako punkt sprzedaży uzyska uznanie i renomę. Czasami dobra opinia wystarczy, aby przyciągnąć następnych kupujących.

Na koniec musisz pamiętać o jednej z ważniejszych zasad - sklep internetowy to współpraca z nabywcami: jeden zadowolony klient opowie o tobie trzem osobom, jeden niezadowolony – dziesięciu. Rachunek wydaje się jasny. Im bardziej przyłożysz się do obsługiwania zamawiających u Ciebie osób, tym większą będziesz miał z tego korzyść. Nie ograniczaj funduszy przeznaczonych na wszystkie działania marketingowe, gdyż to one są podstawą Twojego biznesu.