Jak sklep internetowy może utrzymać poziom sprzedaży podczas kryzysu

Kryzys w pewnym momencie dotyka każdy sklep internetowy. Jest to nieuniknione i nawet najlepszym zdarza się gorszy czas, który powoduje, że tracimy motywację i chęci do dalszego działania. Sprzedaż nie jest łatwą branżą, ponieważ na rynku jest duża konkurencja, która w dodatku stale rośnie. Wiele firm decyduje się na prowadzenie działalności dwutorowej: sprsprzedaży stacjonarnej i przez internet. To z pewnością zwiększa ich szanse na dotarcie do szerszego grona klientów. Stanowią też silniejszą konkurencję dla tych, które oferują swoje usługi tylko przez internet. Jak przetrwać kryzys, który najczęściej dotyka nas w nieoczekiwanym momencie i kiedy nie jesteśmy na niego przygotowani?

Gorsze chwile, związane z nagłym wzrostem konkurencji, sezonowością lub brakiem pomysłu na rozwój mogą trwać miesiąc, pół roku, a niekiedy nawet kilka lat. To, jak długo będziemy trwać w marazmie, zależy w dużej mierze od nas samych. W takim momencie na pewno nie ma czasu na załamywanie się i bezsilne czekanie na nagłą poprawę sytuacji. Im szybciej zaczniemy działać, tym szybciej dostrzeżemy poprawę i znowu zaczniemy liczyć zyski, a nie straty.

Liczy się pomysł na sklep internetowy

Sezonowość to rodzaj kryzysu, który dopada co roku każdego przedsiębiorcę, który zajmuje się sprzedażą internetową. Kryzys w sklepie internetowym nie musi być zmarnowanym czasem i obfitujący w straty oraz malejące zyski. Ten miesiąc czy dwa można aktywnie spożytkować. Nie masz pomysłu? Oto kilka propozycji:

  • magiczne słowa - wyprzedaż, promocja, obniżka… te hasła działają na klienta jak magnes. Wszystko, co można kupić taniej, jest godne uwagi i warto jest się temu bliżej przyjrzeć. Jeżeli w Twoim asortymencie przeważa odzież letnia, nie musisz zapadać w zimowy sen - wręcz przeciwnie, możesz działać i to skutecznie. Promocyjne ceny w miesiącach jesiennych i zimowych spowodują, że utrzymasz poziom sprzedaży i Twój sklep będzie przynosił zyski.

  • więcej za mniej - jeżeli zaoferujemy swoim klientom 3 rzeczy w cenie 2, z pewnością niejeden połknie haczyk i kupi rzeczy, na które wcześniej być może by się nie zdecydował. Ty pozbędziesz się dużej ilości towaru z magazynu, a Twoi klienci dostaną możliwość dokonania zakupu po niższej cenie.

  • gratisy i prezenty - jeżeli Twój sklep internetowy przeżywa chwilowy spadek formy, a klienci nagle zniknęli, trzeba ich przyciągnąć na nowo. To nie musi być trudne i wcale nie trzeba dużego zaangażowania, żeby zorganizować taką kampanię. Kto z nas nie lubi prezentów albo nie korzysta z pewnych usług tylko dlatego, że dostaje od firmy coś więcej niż tylko to, co zamówił? Gratisami może być niemal wszystko, od gadżetów związanych z firmą po dodatki, które będą uzupełnieniem zamówionego produktu. Do książki dobrze jest dołączyć ciekawą zakładkę, a do ekspresu do kawy smaczną i aromatyczną kawę lub filiżankę.

  • Bundle - to nic innego jak sprzedaż w pakiecie. Konkurencja jest duża, a Ty nie masz pomysłu, co jeszcze możesz zrobić, żeby klient wybrał Twój sklep internetowy? Kupując cały zestaw do nurkowania czy komplet walizek podróżnych w niższej cenie niż w przypadku zakupu każdego przedmiotu z osobna, klient na pewno będzie usatysfakcjonowany.

Reklamuj się i bądź aktywny

Jeżeli Twoi klienci uciekli gdzieś daleko, a w sklepie panuje cisza, Twoim zadaniem jest przypomnieć im o swoim istnieniu. Dobra reklama, która będzie prezentowała nową kampanię, z pewnością przyciągnie ich uwagę. Na tym jednak nie poprzestajemy. Mailing i newsletter to jest to, co właśnie w takim momencie pomoże Ci odzyskać równowagę. Skorzystaj ze swojej bazy mailingowej i wyślij wiadomości do swoich subskrybentów. Ważne, aby czymś ich zainteresować. Może darmowy e-book albo kupon rabatowy sprawi, że chwilowy kryzys zostanie zażegnany?

Nie możesz również zapomnieć o mediach społecznościowych. To one są najlepszych kanałem komunikacji z klientami. Nie spoczywaj na laurach, kryzys w e-sklepie to nie czas odpoczynku, ale wzmożonego wysiłku. Przeznacz trochę wolnego czasu na napisanie kilku ciekawych tekstów - doskonale wiesz, że to słowa, które dostarczają odbiorcom czegoś konkretnego, są najbardziej wartościowe i skuteczne. Korzystaj z wszelkich możliwości, jakie daje Ci internet. Potencjał wielu z nich jest jeszcze niewykorzystany oraz niedoceniony. Nie prowadzisz bloga firmowego? Kryzys to najlepszy czas, aby to zmienić i wejść na rynek z nowymi pomysłami i świeższym spojrzeniem na świat.

Sklep internetowy a rekomendacje towarowe

Kryzys w sklepie internetowym jest związany nie tylko z sezonowością, ale niekiedy także ze wzrastającą konkurencją. Zdarza się, że takie momenty pojawiają się bez żadnej przyczyny lub zwyczajnie nie potrafimy jej znaleźć. Rozwiązaniem mogą być rekomendacje towarowe. Towary z naszej oferty sortujemy w taki sposób, aby odwiedzającemu sklep internetowy polecić i dostarczyć to, czego szuka i co go interesuje. Użytkownicy mają zróżnicowane wymagania i potrzeby, dlatego dla każdego z nich rekomendacje powinny być inne. To wymaga dobrej znajomości naszej grupy docelowej, jednak skuteczność takiego działania jest spora, o czym przekonało się już wiele sklepów internetowych. Klient, który widzi na stronie tylko te towary, które są zgodne z jego zainteresowaniami, jest bardziej usatysfakcjonowany niż w przypadku, kiedy musiałby ich szukać. Takimi działaniami wzbudzamy zaufanie internautów i sprawiamy, że postrzegają nas jako profesjonalistów.

Aby lepiej poznać naszych klientów, potrzebujemy narzędzi, które pozwolą nam śledzić ich ruch w internecie. Niezawodny Google Analytics pomoże nam stworzyć indywidualną ofertę dla użytkowników. Wykorzystując statystyki, dostępne w tym programie, poznamy potrzeby naszych potencjalnych klientów i damy mu to, czego nie dostanie nigdzie indziej - wygodę, komfort poruszania się po stronie internetowej oraz produkty, które spełnią jego oczekiwania. W ten sposób możemy również sprzedać te przedmioty, które wcześniej nie cieszyły się popularnością, polecając je odpowiednim klientom.

Nie ma sytuacji bez wyjścia. Zawsze jest jakieś rozwiązanie problemów, które nas dotykają. W branży sprzedaży internetowej ilość pomysłów, które pomagają uniknąć kryzysu lub go przetrwać, jest naprawdę wiele. Należy pobudzić swoją wyobraźnię i uwolnić kreatywność. Każde rozwiązanie jest dobre, jeżeli oczywiście nie jest nim bezczynne przeczekanie kryzysowej sytuacji. To na pewno nie pomoże nam wyjść na prostą - zmiany mogą zajść tylko wtedy, gdy sami na nie zapracujemy. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że gdy my przeczekujemy kryzys, który dotknął nasz sklep internetowy, konkurencja działa. Pokaż, że niestraszne Ci problemy, potrafisz sobie z nimi poradzić i jesteś zawodnikiem, którego trudno pokonać.