Sklep internetowy - ile mnie to będzie kosztować?

Sklep offline czy sklep online? Który stanie się bardziej opłacalnym biznesem i jednocześnie nie będzie wymagał inwestycji dużej kwoty pieniędzy? Nie każdy może sobie pozwolić na realizację wszystkich swoich zamierzeń i planów. Wielu musi bardzo długo pracować na sukces, zaczynać z nieco niższego pułapu, aby później osiągać coraz więcej i więcej. Wszystko zaczyna się od tego, ile mamy w portfelu lub w jakim stopniu może nas wesprzeć bank, udzielając kredytu. Sklep internetowy to biznes, który wydaje się tańszy niż tradycyjna działalność. Nie trzeba być analitykiem czy specjalistą od biznesu, aby zgodzić się z tym stwierdzeniem. Wszystko wskazuje na to, że e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie nie tylko dlatego, że coraz więcej osób korzysta z usług online, ale również ze względu na to, że jest to dużo tańszy biznes.

Sklep internetowy jako działalność gospodarcza

Zakładając sklep internetowy, trzeba mieć świadomość, że nie różni się on niczym od innych rodzajów działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi wywiązać się ze wszystkich formalności oraz ponieść nieuniknione koszty już na początku prowadzenia biznesu.

Sklep internetowy to działalność gospodarcza, a zatem należy ją zarejestrować. Procedura związana z rejestracją działalności w Polsce jest związana z kilkoma krokami, które należy odpowiednio przejść:

  • wybieramy formę działalności gospodarczej,
  • tworzymy nazwę przedsiębiorstwa,
  • rejestrujemy działalność,
  • wybieramy formę opodatkowania,
  • zakładamy konto bankowe dla swojego przedsiębiorstwa,
  • zgłaszamy działalność do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • podejmujemy działania związane z opodatkowaniem nieruchomości.

Sklep internetowy - biznes dla każdego?

Jeżeli chodzi o wybór formy działalności, zazwyczaj w przypadku e-sklepu jest to indywidualna działalność gospodarcza. W dalszej kolejności należy zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Nie jest to skomplikowana procedura, ponieważ wystarczy wypełnić odpowiedni wniosek na stronie internetowej (należy posiadać podpis elektroniczny) lub udać do urzędu gminy. Rejestracja w CEIDG jest bezpłatna.

To jednak dopiero początek. Następnie czeka nas rejestracja działalności w Urzędzie Skarbowym oraz wybór formy opodatkowania. Płatnik VAT musi zapłacić w urzędzie kwotę w wysokości około 150 zł. Nie możemy również prowadzić sklepu internetowego bez firmowego konta bankowego.

Wydawałoby się, że powyższa kwota nie jest zbyt wysoka, ale na tym niestety nie poprzestajemy. Trzeba dodatkowo doliczyć koszty na rzecz ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, które wahają się w granicach 1050 zł miesięcznie lub niecałe 430 zł przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej (pod warunkiem, że jest to nasza pierwsza firma).

Sklep internetowy to również koszty związane z oprogramowaniem, komputerem, drukarką, internetem oraz pomocą specjalisty od IT. Jeżeli chodzi o koszt całego sprzętu komputerowego, to nie powinien on przekraczać 4 000 zł, chyba że zdecydujemy się na lepsze i nowocześniejsze produkty. Będziemy również potrzebować odpowiedniego oprogramowania i tutaj rozbieżność cen jest bardzo duża: od 500 zł do 4 000 zł. Zależy to od rodzaju wybieranego softu.

Na rynku mamy dostępne następujące opcje:

  • oprogramowanie na licencję: wnosimy za nie jednorazową opłatę i w tym momencie sklep internetowy staje się naszą własnością. Wiąże się to z dosyć wysoką kwotą, jaką musimy zapłacić i pomimo że otrzymujemy stabilne oprogramowanie, to jest ono mało elastyczne na zmiany otoczenia. Koszt jednorazowy - ok. 1 500 zł.
  • model abonamentowy: jest związany z płaceniem comiesięcznej kwoty abonenckiej, jednak mamy gwarancję, że oprogramowanie nieustannie się rozwija i doskonali. Koszt ok. 130 zł miesięcznie.
  • model prowizyjny: najlepsze rozwiązanie dla początkującego sprzedawcy. Płacimy jedynie za efekty, czyli prowizję od sprzedaży. Koszty początkowe to ok. 20 zł, a następnie ponosimy koszty prowizji od sprzedaży.
  • darmowe oprogramowanie: w tym momencie trzeba uważać, ponieważ darmowe nie zawsze oznacza to, o czym myślimy i możemy być zaskoczeni koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Takie oprogramowanie może wiązać się np. z zatrudnieniem specjalisty, który zajmie się jego wdrożeniem - może nas to kosztować nawet 3 000 zł.

Dalej musimy przyjrzeć się bliżej kosztom hostingu i domeny sklepu internetowego. Jeżeli nie otrzymujemy ze strony usługodawcy domeny, musimy liczyć się z kosztami jej założenia. Rocznie może nas to wynieść od 50 zł do 200 zł.

Sklep internetowy i marketing

Sprzedaż internetowa jest ściśle związana z prowadzeniem wielu kampanii w internecie i to nie zawsze wiąże się z małymi kosztami. Początkowo zazwyczaj decydujemy się na Google Adwords, czyli reklamy wyświetlane w wyszukiwarce obok wyników wyszukiwania. Bardzo trudno jest podać jednoznacznie cenę takiej kampanii. Klient, w zależności od tego, na jak dużo może sobie pozwolić, sam decyduje o tym, ile płaci. Dzienny koszt może wynieść 7 zł lub nawet 700 zł.

Bardzo dużo przedsiębiorców decyduje się dzisiaj na przeprowadzenie kampanii marketingu wirusowego lub podejmuje się samodzielnych działań marketingowych takich jak content marketing czy aktywnośc w mediach społecznościowych. Jest to tańsza forma reklamy, a w wielu przypadkach okazuje się skuteczna. Inwestując mniejsze pieniądze, możemy zyskać dużo więcej.

Jeżeli chodzi o media społecznościowe, a w szczególności Facebook, to samo założenie konta jest bezpłatne. Koszt pojawiają się w sytuacji, kiedy decydujemy się na działania sponsorowane – ceny są różne, podobnie jak w przypadku Google Adwords.

Po analizie wszystkich kosztów związanych z rozpoczęciem działalności internetowej podsumujmy, jaką kwotą powinniśmy dysponować. Przy wyborze najdroższego oprogramowania oraz wszystkich opcji oscylujących w górnej granicy ceny, wdrożenie sklepu internetowego wyniesie równowartość średniej wartości samochodu.

Tani sklep internetowy

Jeśli mamy pomysł na własny e-biznes, ale boimy się dużych inwestycji, możemy rozpocząć działalność na Allegro - najbardziej rozpowszechnionym kanale sprzedaży w e-commerce. W tym przypadku należy liczyć się z kosztami związanymi z wystawianiem produktów - finalnie jednak wszystkie koszty będą mniejsze niż w przypadku założenia własnego e-sklepu.