Sklep internetowy - skutki zbyt wolnej strony

Użytkownicy internetu nie lubią stron, które z powodu swojej wagi ładują się zdecydowanie za wolno. W dobie superszybkiego połączenia zbyt długie oczekiwanie to ogromna wada. Sklep internetowy tym bardziej powinien dostosować się do tempa swoich klientów.

Jak wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez Google, w ramach którego firma ta celowo wydłużyła czas potrzebny na załadowanie strony zawierającej wyniki wyszukiwania, wielu internautów zdecydowało się nie czekać na opublikowanie rezultatów. Liczba zapytań zmniejszyła się wtedy o od 0,2 do 0,6% i to przy opóźnieniu wynoszącym tylko (lub aż) od 100 do 400 milisekund! Jest to czas potrzebny na jedno mrugniecie powieką.

W takim razie skoro krótka zwłoka w ukazaniu wyników wyszukiwania potrafi spowodować spadek liczby użytkowników wyszukiwarki internetowej, co dzieje się w przypadku tych stron internetowych, które wczytywane są zbyt wolno?

Sklep internetowy - skutki zbyt wolnego ładowania się strony

O tym, że użytkownicy stron internetowych są niecierpliwi wiadomo już od dawna. Niedawno zostało to potwierdzone w badaniach przeprowadzonych przez firmę Akamai. Jak z nich wynika, około 40% użytkowników decyduje się na opuszczenie strony internetowej, jeżeli ta ładuje się powyżej trzech sekund. Dodatkowo, ośmiu na dziesięciu ankietowanych zadeklarowało chęć poszukania innego miejsca, w przypadku kiedy witryna działa zbyt wolno.

Długie ładowanie strony internetowej nie jest również dobrze widziane przez wyszukiwarkę Google. Na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania znajdują się jedynie te witryny, które wyświetlane są bardzo szybko. Oznacza to, że szybkość ich ładowania jest jednym z elementów, które wpływają na ich pozycję w wyszukiwarce. Dlatego sklep internetowy chcąc zdobywać nowych klientów powinien popracować nad szybkością strony.

Wreszcie za przewagą szybszych sklepów świadczy również działanie światowego potentata z branży e-commerce, firmy Amazon, która poświadczyła, że przyśpieszenie wyświetlania strony nawet o 100 milisekund sprawia, że  liczba transakcji wzrasta o 1%.

Co to oznacza dla właściciela, którego sklep internetowy działa wolno? Przede wszystkim spadek odwiedzin witryny, ale także ograniczoną możliwość uzyskiwania nowych zamówień. W przypadku przedsiębiorcy działającego wyłącznie w internecie oznacza to śmierć biznesu, zważywszy na fakt, że - jak wykazała wspomniana już wcześniej firma Akamai - spowolnienie strony może spowodować spadek konwersji o 0,7%.

Sklep internetowy - co opóźnia wczytywanie strony?

Jak już wiemy, użytkownicy internetu zdecydowanie preferują strony, które wczytują się szybko. Warto jednak zastanowić się nad tym, co tak na dobrą sprawę wpływa na to, że sklep internetowy zwalnia.

Proces ładowania zależy od wielu czynników. Wygląda on następująco: po wpisaniu adresu internetowego przez użytkownika, przeglądarka łączy się z właściwym serwerem poprzez zastosowanie systemu DNS. Po odnalezieniu plików przez serwer, wysyła on je do przeglądarki, dzięki czemu internauta może zobaczyć na ekranie swojego komputera wyświetlającą się stronę internetową. Oczywiście czas, który niezbędny jest na przeprowadzenie tej operacji zależny jest od wielu elementów, między innymi: kodu HTML i CSS, wielkości zdjęć i grafiki, wykorzystania pamięci podręcznej przeglądarki, plików java oraz czasu oczekiwania na reakcję serwera.

Kod strony internetowej jest jednym z ważniejszych czynników, które decydują o czasie ładowania się strony. Zazwyczaj to od niego zaczyna się optymalizację witryny, ponieważ od jego wersji zależy wielkość pliku strony, który zostanie wysłany do użytkownika. Oznacza to, że nie powinien on przekraczać kilku kilobajtów.

Nie bez znaczenia są również umieszczane przez właściciela strony informacje. Wielokrotnie zdarza się, że w witrynach pojawiają się animacje w formie plików flash, na przykład banerów reklamowych albo niewystarczająco skompresowanych zdjęć. W przypadku kiedy animacja flash będzie zawierać właśnie nieskompresowane obrazki, może okazać się, że tylko ona będzie miała wielkość znacznie przekraczającą objętość całego kodu HTML strony.

Podobna sytuacja może pojawić się, gdy na stronie umieszcza się obrazki, które są duże i następnie ulegają pomniejszeniu już w witrynie. Abstrahując od tego, że ich jakość zdecydowanie się wtedy pogarsza, nie pozwalają one na odpowiednio szybkie wczytanie strony internetowej.

Sklep internetowy - zwiększenie szybkości witryny

Istnieje kilka sposobów na to, aby zwiększyć szybkość strony internetowej. Jak już zostało wspomniane wyżej, istnieje kilka podstawowych błędów, które popełniane są przez osoby tworzące strony WWW. Z pewnością ich wyeliminowanie oraz szybka optymalizacja pozwolą na przyśpieszenie czasu potrzebnego do jej poprawnego wyświetlenia.

Można również pokusić się o próbę przyśpieszenia witryny poprzez przeniesienie jej na serwer wyposażony w tak zwane dyski SDD. Skrót ten pochodzi od angielskiego terminu solid-state drive i oznacza takie dyski internetowe, które są oparte o pamięć flash. Charakteryzują się one nie tylko znaczną odpornością na uszkodzenia powstałe w trakcie upadków, lecz także przede wszystkim szybkością losowego dostępu do danych. W porównaniu do tradycyjnych dysków HDD, w przypadku których czas ten wynosi od 10 do 20 milisekund, tutaj jest to jedynie 0,1 milisekundy. Ta szybkość działania przekłada się także na czas, jaki potrzebny jest do ładowania strony internetowej. W przypadku serwera SDD jest on znacznie krótszy.

Jak sprawdzić czas ładowania strony

Żeby sprawdzić, czy posiadany sklep internetowy należy do grupy wolnych stron, można skorzystać z narzędzia oferowanego przez Google w ramach usługi dla deweloperów Google Developers – PageSpeed Insights. Po wpisaniu adresu WWW posiadanej przez siebie witryny, można dowiedzieć się ciekawych informacji na temat tego, jak zachowuje się ona w przypadku wyświetlania na komputerach innych użytkowników.

Po przeanalizowaniu właściwości strony, jej właściciel otrzymuje raport zawierający listę zmian, które dobrze jest wprowadzić, aby móc cieszyć się szybszą stroną. W momencie, kiedy optymalizacja zostanie przeprowadzona, narzędzie wskazuje, jak wprowadzone zmiany wpływają na postrzeganie strony pod względem jej szybkości.

PageSpeed Insights w swojej analizie koncentruje się na dwóch aspektach: czasie wczytywania strony (mierzy, jak długo trwa oczekiwanie pomiędzy wysłaniem żądania nowej strony a jej wyrenderowaniem) oraz czasie pełnego wczytania strony (ile chwil upływa od momentu wysłania żądania do pełnego wyświetlenia witryny na ekranie komputera).

Posiadanie strony internetowej reagującej odpowiednio szybko na żądania wyświetlenia jej na ekranach komputerów internautów to nie tylko sposób na to, aby prześcignąć konkurencję, lecz także czasami jedyna możliwość, aby zmusić swój sklep internetowy do zarabiania. Dlatego optymalizacja strony WWW pod tym kątem jest kluczowym elementem usprawniana swojego biznesu. Sklep internetowy powinien reagować szybko, gdyż koncentracja i cierpliwość internautów okazuje się być coraz krótsza. Ci przedsiębiorcy, którzy nastawią się na szybkość, z pewnością będą odnosić sukcesy.