RWD - wady i zalety responsywności stron internetowych

Responsive Web Design, czyli RWD, jest jedną z technik, wykorzystywanych w projektowaniu stron internetowych. Ze względu na swoją popularność oraz zwiększoną dostępność urządzeń mobilnych stała się powszechną metodą projektowania witryn.

RWD (responsywność) jest techniką projektowania stron internetowych, w taki sposób, aby ich rozmiar, układ i wygląd automatycznie dopasowywał się do okna urządzenia, w którym są wyświetlane, a więc przeglądarki, ekranu tableta czy smartfona. Taka witryna postrzegana jest jako bardziej czytelna oraz uniwersalna zarówno podczas wyświetlania na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.

Ze względu na wzrost popularności smartfonów oraz szerszy dostęp do przenośnego internetu, projektanci stron musieli zadbać o ich odpowiednie wyświetlanie na małych ekranach. Responsywność stron (RWD) jest odpowiedzią na wymagania, stawiane witrynom internetowym, wyświetlanym na małych ekranach. Jednak jak każde narzędzie ma swoje wady i zalety, którym warto się przyjrzeć.

Zalety Responsive Web Design (RWD)

Najważniejszą zaletą Responsive Web Design jest to, że zbudowana na jego podstawie strona jest czytelna oraz przejrzysta. Oznacza to, że nie sprawia ona użytkownikom problemów w trakcie jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo jest nadal atrakcyjna wizualnie: zachwyca grafiką, jest estetyczna i spójna. Otwarta na tablecie będzie wyglądała zupełnie tak samo, jak w przypadku wyświetlenia jej na ekranie komputera.

Dla właściciela strony oznacza to, że jego strona internetowa będzie dostępna na każdym urządzeniu, a więc dotrze do niej większa ilość potencjalnych użytkowników. Taka witryna będzie także zdecydowanie tańsza, ponieważ wystarczy jej jedna wersja. W porównaniu z utrzymywaniem strony stacjonarnej i mobilnej w tym samym czasie jest to opcja zdecydowanie bardziej opłacalna.

Strona w technologii RWD jest lepsza z punktu widzenia pozycjonowania. Posiadanie tego rodzaju portalu jest przede wszystkim korzystniejsze z punktu widzenia wyszukiwania jej w wyszukiwarce. Jest ona szczególnie atrakcyjna dla Google. Oznacza to, że posiadanie strony responsywnej będzie zdecydowanie lepszym posunięciem, kiedy bierze się pod uwagę pozycjonowanie.

Trzecia zaletą witryny wykonanej przy użyciu RWD jest jej zdecydowanie niższy koszt niż w przypadku utrzymywania strony w dwóch wersjach: stacjonarnej i mobilnej. Ze względu na to, że w przypadku posiadania strony w dwóch wersjach ważna jest ich integralność z bazą danych, czasami zdarza się, że strona mobilna istnieje na zupełnie innym silniku niż strona mobilna. Z tego powodu koszty utrzymania i zarządzania obydwoma wersjami są znacznie wyższe, niż w przypadku jednej witryny. Jest to ważne szczególnie w przypadku, kiedy obydwie trzeba osobno aktualizować.

Powyższe wskazuje na to, że strona internetowa zaprojektowana z wykorzystaniem technologii responsywnej jest korzystniejsza dla właściciela pod względem wykorzystanych środków finansowych oraz nakładu czasu przeznaczonego na aktualizację. Niestety, Responsvie Web Design ma również swoje mankamenty.

Wady responsywności stron (RWD)

Jednym z istotnych minusów tego rodzaju stron są ich wysokie koszty wdrożenia RWD. Jest to związane z tym, że już na etapie projektowania, malowania oraz wdrażania witryny należy tak naprawdę uwzględnić koszty utrzymania kilku wersji. Podobnie ma się rzecz z wykonywaniem testów, które należy przeprowadzić dla każdej wersji osobno oraz sprawdzić jej działanie w różnych przeglądarkach oraz na różnych urządzeniach, których nie da się przeprowadzić ich na symulatorach (pomimo że znacznie ułatwiają sprawdzenie, nie zawsze dają wiarygodne wyniki). Oznacza to zatem, że do przetestowania każdej wersji serwisu potrzeba mieć inne urządzenie.

Na szczęście strony w technologii responsywnej pochłaniają fundusze tylko na początkowym etapie. Z biegiem czasu oraz po nabraniu wprawy, koszty zazwyczaj podobne są do tych związanych z utrzymaniem dwóch osobnych wersji witryny.

Inną wadą może być długi czas wczytywania się strony na urządzeniach mobilnych. Warto wiedzieć, że niezależnie od rodzaju urządzenia, aby móc wyświetlić serwis, urządzenie potrzebuje pobrać jego cały kod. Dodatkowo często wczytuje się wiele elementów i skryptów, które zupełnie nie są wyświetlane. Jest to szczególnie niedogodne dla tych użytkowników smartfonów i tabletów, którzy posiadają wolniejsze połączenia. Można oczywiście temu zapobiec poprzez niezawieranie w wersji responsywnej niepotrzebnych grafik, niestety w praktyce niewielu twórców stron internetowych się na to decyduje.

Innym minusem jest brak wyboru odnośnie do grafik, które można umieścić na stronie responsywnej. W tym wypadku trzeba brać pod uwagę komfort użytkowników przy wyświetlaniu strony we wszystkich rozdzielczościach oraz udostępnić im możliwość skorzystania z serwisu ze wszystkich urządzeń mobilnych. Oznacza to z jednej strony utrudnienie dla projektanta, ale z drugiej – większą przejrzystość oraz funkcjonalność. Takiego problemu nie ma w przypadku dwóch oddzielnych wersji strony: mobilnej i stacjonarnej.

W tym miejscu pojawia się kolejny problem. Na każdym etapie projektowania takiej strony trzeba rezygnować z jakichś elementów grafiki. Oznacza to pewne ograniczenie użytkownika odnośnie do tego, co może on zobaczyć na swoim urządzeniu. Może zdarzyć się, że niektóre elementy, które dostrzega się na komputerze stacjonarnym, nie będą widoczne na smartfonach i tabletach. Taka dysfunkcja może być dla odwiedzających frustrująca.

Dodatkowo technologia responsywna może niekorzystnie wpływać na statystyki klikalności, czyli click map. Aby tego uniknąć, należy w taki sposób ustawić statystyki, żeby uwzględniały one różne wersje serwisu. Ale nawet po tym zabiegu, jej analiza będzie bardziej skomplikowana i czasochłonna.

Obecność firmy w internecie jest obecnie podstawą. Posiadanie strony internetowej daje nie tylko większe możliwości opowiedzenia klientom o swoich produktach, ale równocześnie pozwala prowadzić sprzedaż. Ze względu na możliwości, jakimi są posiadanie internetu mobilnego i wyświetlanie witryn na ekranach tabletów i smartfonów, konieczne stało się posiadanie strony odpowiednio dostosowanej do wymagań tych urządzeń. O tym, czy lepsze jest posiadanie dwóch osobnych wersji witryny, czy tylko jednej, responsywnej, właściciel powinien zdecydować sam w oparciu o przedstawioną wyżej listę wad i zalet technologii RWD.