Prowadząc działalność gospodarczą, podatnicy narażeni są na współpracę z nieuczciwymi kontrahentami, dlatego też przed podpisaniem umowy o współpracę powinni zdobyć informacje nie tylko o prowadzonej przez danych kontrahentów działalności, lecz także o wysokości ich zadłużenia wobec innych jednostek czy nierozliczonych zobowiązaniach. W tym celu podatnicy powinni uzyskać odpis z KRS. Czym jest odpis z KRS, co zawiera i jak go zdobyć? Odpowiedź znajdziesz w artykule!
Czym jest KRS?
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), zwany także Rejestrem, zawiera informację o:
-
przedsiębiorcach wpisanych do KRS;
-
stowarzyszeniach, innych organizacjach społecznych i zawodowych, fundacjach oraz samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
-
rejestrze dłużników niewypłacalnych.
Rejestr, zgodnie z art. 2 ustawy o KRS, jest prowadzony w systemach teleinformatycznych prowadzonych przez sądy rejonowe (sądy gospodarcze) we współpracy z gminami, które wykonują czynności związane z prowadzeniem Rejestru oraz zapewniają podatnikom:
-
wgląd do PKD,
-
wnioski zapewniające możliwość rejestracji spółek jawnych,
-
dostęp do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczania oraz o właściwości miejscowej sądów rejestrowych.
Czym jest wyciąg i odpis z KRS?
Odpis z KRS jest dokumentem, w którym są zawarte informacje o stanie prawnym konkretnego podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego. Składa się on z 6 działów:
-
Dział I zawiera informacje podstawowe firmy, m.in. dane podstawowe spółki, formę prawną działalności czy umowę spółki.
-
Dział II zawiera informacje m.in. o sposobie reprezentacji jednostki, wspólników uprawnionych do reprezentacji spółki osobowej oraz informacje o prokurze, osobach pełniących tę funkcję i rodzaju udzielonej prokury.
-
Dział III zawiera informacje o PKD danej spółki, informację o złożeniu rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności jednostki oraz wzmiankę o złożonym sprawozdaniu z badania sprawozdania finansowego (jeżeli takie badanie było przeprowadzone) wraz ze wskazaniem okresu, którego dotyczy sprawozdanie.
-
Dział IV zawiera informacje o zaległościach podatkowych, celnych, z tytułu ZUS, o umorzeniu postępowania egzekucyjnego prowadzonego przeciwko dłużnikowi z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych oraz o zabezpieczeniu majątku dłużnika w postępowaniu upadłościowym.
-
Dział V informuje o powołaniu i odwołaniu kuratora.
-
Dział VI zawiera m.in. informacje o powołanym zarządzie, otwarciu i zakończeniu likwidacji, a także informację o upadłości podmiotu.
Odpis z KRS najczęściej jest wydawany dla przedsiębiorców chcących sprawdzić historię zadłużenia swojego potencjalnego kontrahenta przed podpisaniem z nim umowy o współpracę, ale również jest on wymagany w procesach sądowych lub przez urzędy.
Podatnicy chcący uzyskać dostęp do informacji z KRS nie muszą wnioskować o wydanie pełnego odpisu. Istnieje bowiem możliwość pobierania danych z każdego działu osobno, dlatego też, jeżeli podatnik potrzebowałby informacji jedynie z działu III lub V, to ma on prawo wnioskować o każdy z nich osobno. Każdy z pobranych osobno działów odpisu KRS nazywany jest wyciągiem KRS.
Odpis z KRS pełny i aktualny – co zawiera i komu jest potrzebny?
Pełny odpis z KRS zawiera treść wszystkich ujawnionych wpisów w Rejestrze konkretnego podmiotu od początku prowadzenia jego działalności, czyli od pierwszego wpisu. Odpis pełny jest pomocny w sytuacji zmiany wspólników, zarządu czy innych znaczących zmianach prawnych spółki.
Aktualny odpis z KRS zawiera bieżące informacje o historii wpisów w rejestrze, co oznacza, że podatnik ma możliwość sprawdzenia stanu jednostki na konkretny dzień. Odpis aktualny jest przydatny m.in. przy rozprawach sądowych, aby przedstawić stan jednostki na konkretny dzień, np. w celu weryfikacji, czy na dzień wniesienia pozwu pełnomocnictwo zostało wystawione przez osobę uprawnioną.
Odpis KRS – jak uzyskać dostęp i jaki jest jego koszt?
Zgodnie z art. 8 ustawy o KRS Rejestr jest jawny i każdy, kto posiada numer KRS danego podmiotu ma prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze. Odpis z KRS podatnik ma prawo pobrać przez internet, bezpośrednio w sądzie lub urzędzie.
Odpis z KRS pobrany przez internet
Podatnik ma możliwość pobrania pełnego i aktualnego odpisu z KRS. Korzyścią pobrania odpisu przez internet jest to, że informacja o wpisie może być zdobyta bezpłatnie i w każdej chwili.
Aktualny odpis z KRS podatnik ma możliwość pobrania ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości z zakładki „Krajowy Rejestr Sądowy”, gdzie należy wypełnić następujące dane wyszukiwanego podmiotu:
-
numer KRS,
-
NIP,
-
nazwę podmiotu,
-
REGON.
Odpis z KRS otrzymany bezpośrednio w sądzie lub urzędzie
W przypadku, gdy podatnik zgłosi się po odpis z KRS bezpośrednio do sądu lub urzędu, to ma możliwość otrzymania wszystkich możliwych informacji o Rejestrze, czyli:
-
odpis pełny i aktualny,
-
zaświadczenia o tym, że dany podmiot nie został wypisany z Rejestru, jest wpisany do Rejestru pod danym numerem KRS, nie jest w ogóle wpisany do Rejestru, ma status organizacji publicznej,
-
wyciągów,
-
pod jakim numerem dany podmiot jest wpisany w Rejestrze.
W celu otrzymania informacji o Rejestrze podatnik powinien w pierwszej kolejności uiścić opłatę za wydanie interesujących go dokumentów oraz wypełnić wniosek o wydanie odpisu, zaświadczenia lub wyciągu z KRS. Następnie należy osobiście lub drogą pocztową złożyć w urzędzie wniosek o wydanie dokumentów wraz z potwierdzeniem uregulowania opłaty. Podatnik ma również możliwość odebrać wniosek osobiście lub zlecić wysłanie go pocztą.
Zgodnie z art. 6 ustawy o KRS opłaty za wydanie wniosku są ustalane przez Ministra Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia. Zgodnie z obecnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 2018 roku w sprawie określenia wysokości opłat za udzielanie informacji, wydawanie odpisów, wyciągów i zaświadczeń z Krajowego Rejestru Sądowego oraz za udostępnianie dokumentów złożonych w postaci elektronicznej i kopii dokumentów złożonych w postaci papierowej z elektronicznego katalogu dokumentów spółek wynoszą one:
-
odpis aktualny – 30 zł
-
odpis pełny – 60 zł
-
zaświadczenie – 15 zł
-
wyciąg działu I odpisu – 10 zł (za każdy kolejny dział nałożona jest opłata w wysokości 5 zł)
-
informacja – 5 zł
-
kopia dokumentu elektronicznego – 50 zł
Podatnik chcąc zdobyć informacje o kontrahencie, nie ma obowiązku posiadania zgody, czy specjalnych uprawnień, aby móc wnioskować o odpis z KRS konkretnego podmiotu. Dzięki temu ma on możliwość bezproblemowego podjęcia współpracy z potencjalnym kontrahentem.