Jak wypromować bloga - proste i skuteczne wskazówki

Polska blogosfera rośnie w siłę, a publikowane co jakiś czas zarobki najpopularniejszych blogerów przyprawiają o zawrót głowy. Coraz więcej ludzi stawia na własne strony z recenzjami restauracji czy kosmetyków, przepisami kulinarnymi, zdjęciami stylizacji czy komentarzami do aktualnych wydarzeń. Najpopularniejsi autorzy dzięki ciężkiej pracy mogą utrzymać się tylko z prowadzenia bloga. Stron powstaje coraz więcej, dlatego konkurencja wciąż rośnie. Wielu blogerów zadaje sobie pytanie, jak wypromować bloga. 

Jak na tym trudnym rynku przebić się ze swoim autorskim blogiem? Zacznijmy od podstaw, czyli od SEO. 

Jak wypromować bloga - wartościowa treść 

To pierwsza i najważniejsza rada. Dlatego przede wszystkim skoncentruj się na wartości merytorycznej wpisów. Tak naprawdę od niej zależy, czy blog będzie czytany. Spełniając wszystkie poniższe warunki, jednak bez wartościowej treści, nikt nie będzie czytał Twoich wpisów. 

Zaczynając pisać bloga, powinieneś kierować się swoją pasją, chęcią pisania o tym, co kochasz. Jeżeli piszesz o czymś, co naprawdę Cię interesuje i na czym się znasz, Twoje teksty będą dobre, a inni użytkownicy chętnie je przeczytają. Wydaje się to oczywiste, jednak wielu początkujących blogerów o tym zapomina.

Co więcej, popularna teoria o pisaniu notek codziennie, została obalona przez samych zainteresowanych. Lepiej pisać raz na kilka dni, jednak publikując wyczerpujący i interesujący wpis niż codzienne notki o niczym.

Nie bój się własnego stylu! Właśnie on jest znakiem rozpoznawczym każdego blogera - jedni Cię za niego pokochają, inni nie, ale z tym po prostu musisz się pogodzić. Jednak będąc szczerym i naturalnym na swoim blogu nie ma możliwości, żeby nie zdobyć rzeszy fanów, którzy podzielają Twój punkt widzenia i których urzeknie Twoja forma wypowiedzi.

Kiedy już skończysz pisać, zachęć użytkowników do dyskusji. Można to zrobić w najprostszy sposób, zadając na końcu wpisu pytanie. Ruch pod notką jest niezwykle istotny. Dzięki temu, z czasem tekst zacznie promować sam siebie, pomogą mu w tym także udostępnienia czy linkowanie na innych stronach (nie mylić ze spamem). 

Zadbaj o informacje na swój temat - pokaż innym, że jesteś prawdziwą osobą z krwi i kości! Dodaj swoje zdjęcie, pochwal się osiągnięciami i pasjami. Dzięki temu blog nabierze ludzkiej twarzy, a Ty staniesz się wiarygodnym autorem.

Jak wypromować bloga - długość posta 

Długość, jak i cały wygląd posta, ma ogromne znaczenie. Pamiętaj, że podstawą dobrze wypozycjonowanego bloga są wpisy na minimum 300 słów. Jednak w praktyce, 300 słów to tak naprawdę niewiele treści, więc zaplanuj ją mądrze, aby czytelnicy mieli do czego się odnieść w komentarzu. Lepiej jest też nie przesadzać z długością artykułu w drugą stronę, ponieważ nawet najbardziej wytrwały czytelnik może się zmęczyć epopeją na 10 tys. słów. 

Na pierwszym miejscu w pozycjonowaniu wpisu na blogu jest tytuł. Powinien być oczywiście prosty, zrozumiały i jednocześnie odnosić się do treści na całej stronie. Specjaliści SEO przypisują tytułowi największe znaczenie. Ważne jest też to, żeby był on po prostu naturalny - w końcu szukając czegoś w internecie, w Google wpisujesz najprostszą frazę. Przyjęło się, aby długość tytułu miała około 60 znaków. Odnosi się to bezpośrednio do URL danej strony - im dłuższy tytuł, tym dłuższy link.

Niezwykle istotne są także śródtytuły - nagłówki H2, H3. Ułatwiają one czytanie samego wpisu, a zawierając słowa czy frazy kluczowe - pomagają w pozycjonowaniu. Ich znaczenie jest bardzo duże - w hierarchii pozycjonowania zajmują miejsce zaraz po tytule. To właśnie śródtytuły porządkują treść na stronie, ułatwiając poruszanie się po stronie zarówno internautom, jak i wyszukiwarce Google. 

Wyszukiwarki internetowe, ich roboty oraz sami ludzie przeglądają strony szybko, czerpiąc wiedzę właśnie z nagłówków. Dlatego ważne jest, aby zawierały one słowa kluczowe dla robotów i jednocześnie były interesujące dla ludzi.

Jak wypromować bloga - aktualne wpisy 

Warto pisać na bardziej aktualne tematy, komentować ostatnie wydarzenia. Wtedy Twoje posty mają większą szansę na znalezienie się w wynikach wyszukań. Oczywiście możesz też bawić się z aktualnościami. Jeżeli nie jesteś fanem 50 Twarzy Greya, nie musisz koniecznie zamieszczać recenzji filmu. Możesz jednak zrobić zestawienie 5 filmów lepszych od 50 Twarzy Greya, gorętszych książek, czy innych par filmowych. Najważniejsze jest jednak to, aby sam wpis na blogu wypłynął właśnie na tej frazie.

Opis bloga a pozycjonowanie

Opis strony internetowej - w tym wypadku bloga - to kolejna informacja dla robotów. Opis każdej podstrony powinien posiadać unikalne opisy, w przeciwnym wypadku pozycja bloga będzie niższa w wyszukiwarce. Oczywiście opis strony musi się zgadzać z jej treścią, co szybko sprawdzi robot. Im bardziej wyjątkowe będą, tym wyżej znajdziemy je w wynikach.

Opis bloga powinien zawierać maksymalnie 170 znaków i być jego mini reklamą - po przeczytaniu internauta będzie chciał kliknąć i przeczytać więcej. Najczęściej jest to fragment danego tekstu lub krótkie call to action. Co ciekawe, wyszukiwarki sprawdzają każdą stronę pod kątem meta description - tym, które je mają daje plusa, tym bez opisu - minusa.

Jak wypromować bloga - słowa kluczowe 

Większość ludzi za podstawę pozycjonowania uznaje właśnie słowa kluczowe. To prawda, kwestia słów kluczowych jest niezwykle istotna. Jak to dokładnie działa? Internauta, szukając konkretnej rzeczy w internecie, wpisze w wyszukiwarkę frazę. Ma ona skierować go konkretnie do naszego bloga. I właśnie taki rezultat można odnieść dzięki dobremu pozycjonowaniu. Oczywiście jest to trochę bardziej skomplikowane niż się wydaje.

W teorii ilość słów kluczowych może być dowolna. W praktyce, każdy z nas wie, że wystarczy nadużyć frazy kilka razy, by tekst był nie do przeczytania. Dlatego warto zwrócić na to szczególną uwagę na blogu - w końcu są to wpisy prywatne, subiektywne. Jednak nawet w tak specyficznym miejscu można umieścić słowa kluczowe - chociażby w tytule czy śródtytułach. Przyjęło się, że wystarczą 3 frazy kluczowe na jedną podstronę, dlatego lepiej nie przesadzać z ich ilością.

Jak wypromować bloga - narzędzia do pozycjonowania

Każdy początkujący bloger powinien zaprzyjaźnić się z Google Analytics. Nie jest to urządzenie idealne, jednak w połączeniu z narzędziem dla webmasterów (Webmaster Tools) - niezwykle przydatne. Użytkownik może przejrzeć dokładne frazy oraz pozycje, z których nastąpiły wejścia na stronę. Jednak to tylko fragment tego, co potrafi ten program! Można w nim przejrzeć dokładną ilość wyświetleń w SERP (Search Engine Result Page - lista wyników na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę), ich średnią pozycję, ilość kliknięć czy CTR.

W zależności od tego, na jakiej witrynie prowadzisz bloga - dają Ci one dodatkowe możliwości do promocji własnej strony. Do tych najbardziej seo-przyjaznych należy WordPress. Można tam pobrać wtyczkę do swojego bloga, która przed publikacją analizuje każdy post i podsumowuje, jak dobrze jest sformatowany pod względem SEO. Taka wtyczka bierze pod uwagę ilość fraz kluczowych w poście, występowanie nagłówków H2 i H3, tagi, alt do zdjęcia czy linki wewnętrzne. Dba także o odpowiednią długość tekstu - jeżeli jest zbyt krótki, dostajemy o tym informację.

Nie odcinaj się od blogosfery

Społeczność blogerów jest ogromna i warto nawiązać z nią kontakt - w każdym mieście co jakiś czas organizowane są spotkania oraz imprezy dla lokalnych blogerów. To świetny pomysł na promocję własnej strony oraz nawiązanie kontaktów z kolegami po fachu. Może być to także dobry moment na ofertę współpracy - gościnne wpisy na innych blogach są świetną promocją własnej witryny, tym bardziej, jeżeli blog, na który piszemy, szczyci się już ugruntowaną pozycją.

Jak widać, sposobów na wypozycjonowanie swojego bloga jest sporo. Jednak warto pamiętać o tym najważniejszym, którym jest wartościowa treść. Wpisy, które są przydatne czy pomocne, będą chętnie czytane i udostępniane dalej. To samo dotyczy wpisów oryginalnych, ciekawych i zachęcających innych internautów do dyskusji pod nimi. Warto zresztą zwrócić uwagę na blogi, które my prywatnie odwiedzamy i odpowiedzieć sobie na pytanie, czego tak naprawdę szukamy w internecie.