Myślisz, że znasz dobrze swoich klientów? Zarzucasz ich tysiącami reklam, pełnymi słów: wyjątkowe, niepowtarzalne, najlepszej jakości. Jesteś zaskoczony, że mimo tak wielkich starań, grono kupujących się nie poszerza? Nic dziwnego, skoro aż 80% konsumentów woli czytać unikatowe i bogate w treść teksty, niż tradycyjne reklamy, które bezpośrednio zachęcają do skorzystania z oferty. Coraz częściej internauci ignorują hasła reklamowe, które kierują do nich sprzedawcy sklepów internetowych. Dzisiaj liczy się przede wszystkim atrakcyjna treść, czyli content marketing.
Społeczeństwo i jego preferencje zmieniają się w ekspresowym tempie, wymuszając tym samym rozwój branży marketingowej, która musi nadążać za zmieniającymi się trendami. Nie tak łatwo zadowolić i zainteresować współczesnego odbiorcę - trzeba wykazać się dużą wiedzą, cierpliwością i umiejętnością przykazywania ciekawych treści. Content marketing, czyli marketing treści, bazuje na tworzeniu przydatnych i atrakcyjnych treści, które mają pozyskać potencjalnych klientów. Era obrazu i zabawnych sloganów reklamowych minęła, obecnie najbardziej ceniona jest wysoka jakości reklamy i wartościowy merytorycznie tekst. Branża marketingowa powinna podjąć to wyzwanie i zmienić swoje podejście do strategii sprzedaży.
Content marketing, czyli wizerunek eksperta mile widziany
Tworzenie tekstów publikowanych na stronach internetowych, a w szczególności na stronach sklepów online, nie jest rzeczą prostą. Wymaga dużej wiedzy oraz umiejętności przekazania ważnych i interesujących informacji. Odbiorca nie może się znudzić treścią witryny, bo szybko od nas ucieknie.
Niektórzy twierdzą, że im mniej tekstu, tym lepiej. Jest to pewien sposób nakłonienia klienta, by skorzystał z naszej oferty. Nie będziemy atakować go długim i monotonnym tekstem, jest więc szansa, że zainteresuje się towarem i dokona zakupu. To jednak jest rozwiązanie krótkotrwałe. Konsument staje się coraz bardziej wymagający i nie przekonują go puste słowa, niepodparte żadnymi przykładami.
Aby zyskać uznanie wśród internautów, trzeba zabłysnąć wiedzą, czyli stworzyć wizerunek, przybierając rolę eksperta. To przedsiębiorca musi wiedzieć wszystko na temat swoich produktów i branży, którą reprezentuje. Co może lepiej udowadniać jego wiedzę niż teksty, zmieszczone na stronie internetowej? Nie bój się pisać o praktycznych i istotnych informacjach, dotyczących Twoich produktów. Tego właśnie chcą Twoi klienci - muszą wiedzieć, co kupują. Jeżeli prowadzisz bloga firmowego lub posiadasz fanpage na Facebooku, możesz wykorzystać je do tego celu. Właśnie poprzez te strony wypromujesz swoją firmę jako solidną, wiarygodną i rzetelną. Tego potrzebuje klient: bezpieczeństwa i pewności, że korzysta z najlepszej oferty na rynku. To z kolei gwarantuje ci dobrze użyty content marketing.
Wspomniany wyżej blog firmowy może posłużyć Ci jako narzędzie do lansowania swojej marki i zyskania uznania klientów. Warto umieszczać na stronie informacje, dotyczące praktycznego wykorzystania produktów z Twojego sklepu lub dostarczać odbiorcom unikatowych i ciekawych treści, które będą nawiązywały pośrednio do Twojej oferty. Postaw na content marketing - na przykład opisuj ciekawostki lub nowości, jakie pojawiają się właśnie w obrębie Twojej branży. To z pewnością bardziej zaciekawi internautów, niż puste słowa o Twojej niepowtarzalnej ofercie.
Content marketing - dlaczego jest tak ważny?
Oprócz tego, że wysoka jakość treści, publikowanych na Twojej stronie, sprzyja zwiększeniu zainteresowania wśród potencjalnych klientów, działa także na korzyść optymalizacji strony. Obecnie wyszukiwarki nastawione są wartościowe treści i dlatego same słowa kluczowe nie zoptymalizują dobrze witryny. Od niedawna bardzo popularne hasło „Content is the King” najlepiej pokazuje, jak ważne jest inwestowanie w teksty, które będą mówić więcej, niż tylko „Mój produkt jest najlepszy”.
Opisy produktów muszą zawierać praktyczne informacje o zastosowaniu ich w codziennym życiu. Internauci lubią również czytać teksty, które mogą im się w jakiś sposób przydać. Nie można również pozwolić sobie na błędy gramatyczne i ortograficzne oraz przysłowiowe „kopiuj - wklej”. Wiedza na temat zmian w algorytmach Google jest w dzisiejszych czasach kluczowa, dzięki niej można uniknąć podstawowych błędów. To właśnie wysokiej jakości teksty są obecnie najważniejsze dla wyszukiwarek internetowych i są wyżej w rankingach, niż te, które opierają się na samych słowach kluczowych. Poprzez takie treści zyskuje się więc nie tylko szacunek swoich klientów, ale również wysokie miejsce w wyszukiwarkach internetowych. Warto podkreślić, że algorytmy Google, z którymi mieliśmy do czynienia, np. Panda, Koliber i Pingwin stawiają na oryginalność. Pamiętaj: nudne teksty ze sztucznie umiejscowionymi frazami kluczowymi już nie przejdą. Teraz liczy się dobrej jakości, interesujący content marketing.
Content marketing - wartościowa treść i jak ją stworzyć?
Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na wartościowy content marketing i zaistnienie w wyszukiwarkach:
W ostatnim czasie na popularności zyskał tzw. storytelling, czyli komunikat skonstruowany w formie opowiadania. Nie chodzi tutaj o pisanie bajek, bo odbiorcom zależy na ukazaniu prawdy, ale pisaniu w sposób bardziej poetycki. Oprócz tego, że pokażesz klientom, czym się zajmujesz, powinieneś również powiedzieć dlaczego i po co.
Postaw na wartościową treść przekazaną w ciekawy sposób. Nie musi to być zwykły artykuł, można wykorzystać do tego infografiki czy e-booki. W ten sposób pokażesz, że nie ograniczasz się tylko do łatwo dostępnych środków, ale angażujesz się w swoją pracę. Infografika nie tylko pozwala przekazać mnóstwo ważnych i ciekawych informacji, ale również umożliwia zrobienie tego w kreatywny sposób.
Warto jest również zaangażować we współpracę specjalistów i ekspertów. Ich opinia z pewnością przykuje uwagę odbiorców i będzie potwierdzeniem wiarygodności Twojej marki.
Nie bądź zbyt poważny, ale nie przesadzaj z ironią i niesmacznym humorem. Pokaż, że masz dystans do siebie i swojej firmy. Publikuj treści wzbogacone o humorystyczne dygresje oraz obrazki, które w zabawny sposób będą nawiązywały do Twojej oferty. Dzięki temu zyskasz przychylność większej ilości odbiorców i pokażesz, że nie jesteś sztywnym biznesmenem pod krawatem. Co więcej, poprzez humorystyczne teksty w prosty sposób można przekazać ciekawą informację.
Jeżeli w opisie produktu podkreślasz którąś z jego cech, musisz napisać, dlaczego jest ona tak ważna, co ten produkt dostarczy klientowi. Chodzi przede wszystkim o praktyczne zastosowanie. Klient chce wiedzieć, jakie korzyści będzie mógł czerpać z zakupionego towaru.
W tekstach wartościowych ważne jest, aby zwrócić uwagę na źródła, z których czerpiemy daną informację. Nie możemy zapominać o podaniu, skąd o tym wiemy. Naturalnie, czasami jest tak, że dana treść opiera się tylko i wyłącznie na naszych doświadczeniach, ale nie jest to reguła. Nie możemy pozwolić na to, żeby oskarżono nas o plagiatowanie innych przedsiębiorców lub badaczy.
Tekst nie powinien również zawierać tysięcy rozdziałów i akapitów. Pamiętajmy, że każdy z nas lubi treściwe i zawarte w krótkim artykule informacje.
Słowem zyskujesz zaufanie, czyli content marketing w praktyce
Content marketing pozwoli Ci osiągnąć więcej, niż Ci się wydaje. Początki mogą nie być łatwe, nie wszyscy bowiem zostali obdarzeni umiejętnością ciekawego pisania o rzeczach ważnych, ale pamiętaj, że zawsze możesz liczyć na pomoc ludzi, którzy zajmują się tym na co dzień. Jest to związane z pewnymi kosztami, łatwo jednak można zauważyć, że to dobra inwestycja. Pomocy możesz szukać u copywriterów lub ludzi, zawodowo zajmujących się SEO.
Pomogą Ci oni zwiększyć zainteresowanie klientów oraz ilość wejść na Twoją stronę. Jeżeli będą oni wiedzieć, że znajdą na niej wartościowe treści, z pewnością chętniej będą ją odwiedzać. Social media to kolejne przydatne narzędzie - pomoże Ci znaleźć kanał, którym dotrzesz do szerszego grona klientów. Publikując dobry content marketing, czyli artykuły o wartościowej treści zyskasz uznanie i szacunek. Dzięki pomocy specjalistów stworzysz kilka ścieżek internetowych, dzięki którym internauci będą docierać do Ciebie ze wszystkich stron. Publikując artykuły na stronach eksperckich, możesz otworzyć sobie nowy kanał komunikacji. Rekomendacje ekspertów wzmocnią też Twoją wiarygodność i tym samym zwiększysz swoją sprzedaż. Twoja marka nabierze nowego wizerunku. Nie będzie już tylko zwykłą firmą, jedną z wielu, ale firmą, która wykorzystuje swój potencjał na wszystkich płaszczyznach.
Content marketing nie jest już tylko formą pozyskiwania klientów, ale również budowania swojego wizerunku. Reklama nie bazuje już tylko na chwytliwych sloganach reklamowych i zabawnych grafikach, teraz trzeba dać odbiorcy coś więcej. Potrzebuje on praktycznej i wartościowej informacji, którą można przekazać poprzez infografiki, poradniki, artykuły sponsorowane i eksperckie, webinary, video i wiele innych. E-commerce to wymagająca branża i by się w niej utrzymać, należy ciągle podążać za trendami, a nawet je wyprzedzać.