Poradnik Przedsiębiorcy

Blog firmowy jako narzędzie dla przedsiębiorcy

Blog - z angielskiego web log, czyli sieciowy dziennik - to zjawisko znane każdemu internaucie. Pierwotnie blogi funkcjonowały w formie osobistych internetowych pamiętników, jednakże z biegiem czasu stały się one znacznie bardziej zróżnicowane. Dziś opisywane są na nich już chyba wszystkie aspekty życia - kulinaria, podróże, moda, styl życia, polityka, motoryzacja... Co więcej, ich funkcja opisywania świata stała się jedną z wielu - mogą one bowiem być także narzędziem wspomagającym rozwój działalności gospodarczej. Jednak jak skutecznie wykorzystać blog firmowy?

Blog firmowy - zalety i wady

Dlaczego blogi stają się tak popularne wśród firm? Jest to związane z faktem, że blogosfera ma w Polsce - i nie tylko - ogromny zasięg. Dzięki temu, gdy uda się stworzyć dobrą, przyciągającą użytkowników stronę, można liczyć na bardzo wiele korzyści. 

Zalety:

  • możliwość trafienia do szerokiego grona odbiorców stających się potencjalnymi klientami. Jest to sposób na reklamę, co więcej - reklamę darmową lub dużo tańszą niż klasyczna. Koszty dotyczą bowiem wyłącznie opłat za internet, ewentualnie wynagrodzenia za profesjonalną oprawę graficzną bądź płatną platformę, na której umieszczony zostanie dziennik;

  • blog firmowy stanowi dobre narzędzie komunikacyjne. Dzięki niemu łatwo jest przekazywać informacje na temat nowości w firmie, a jednocześnie - uzyskiwać feedback od klientów. Komentarze to dobry sposób na sprawdzenie, co tak naprawdę odbiorca sądzi o oferowanych produktach i usługach, jakie są ich dobre strony. Ponadto, odnosząc się do wpisów komentujących i reagując na sugestie, firma staje się znacznie lepiej postrzegana - przestaje być niedostępna i anonimowa;

  • blog firmowy może stanowić swego rodzaju poradnik. Warto uwzględnić w nim pytania, które często są zadawane przez klientów, a następnie stworzyć bazę odpowiedzi. Bardzo prawdopodobne jest, że takie powiększające się kompendium przyciągnie jeszcze więcej czytelników poszukujących odpowiedzi na swoje pytania.

Wady:

  • informacje zwrotne od klientów czy czytelników mogą być także negatywne. Można mieć pewność, że również nieprzychylne komentarze pojawią się na firmowym blogu. Jednak z takiej sytuacji da się wybrnąć. Trzeba tylko na bieżąco śledzić pojawiające się wpisy, a następnie odpowiadać z punktu widzenia eksperta firmy. Można w tym przypadku zaproponować alternatywę, zapewnić o uwzględnieniu problemu w przyszłości itp.;

  • bloga nie śledzą wyłącznie klienci - mniej lub bardziej przychylni - ale także konkurencja. Wobec tego opisywanie życia firmy i jej rozwoju na forum może okazać się nieco ryzykowne. Warto wobec tego dokładnie określić, jaki zakres powinien zostać uwzględniony w firmowym dzienniku. Alternatyw jest wiele - z jednej strony opisywać można rzeczywiste życie firmy, jej produkty, plany itp. Z drugiej jednak blog może pełnić funkcję newslettera z dziedziny, którą zajmuje się dane przedsiębiorstwo.

Co się dzieje w przedsiębiorstwie?

Oprócz klasycznego bloga, publikowanego w internecie i dostępnego wszystkim użytkownikom, możliwe jest także prowadzenie bloga wewnątrzfirmowego. Taki dziennik przeznaczony jest tylko dla pracowników. 

Powody, dla których warto wprowadzić blog wewnątrzfirmowy:

  • pozwala na docieranie z aktualnymi informacjami z życia firmy do każdego pracownika, bez konieczności zwoływania zebrań. Co więcej, taka tablica ogłoszeń w formie internetowego dziennika pozwala na przyjęcie mniej formalnego tonu, dzięki czemu łatwiej jest zbudować w firmie pozytywne nastawienie i zaangażowanie;

  • miejsce do “burzy mózgów”. Warto stworzyć w nim opcję dodawania własnych pomysłów, nawet anonimowo, czy też tworzenia konkursów dla pracowników na najlepszą propozycję miesiąca. Dzięki temu każdy, nawet najbardziej nieśmiały z pracowników, ma możliwość wypowiedzenia się na forum;

  • blog wewnątrzfirmowy może stać się swoistym archiwum - wydarzeń, planów, projektów i pomysłów. Dzięki niemu każdy zawsze może wrócić do poszukiwanych informacji. Łatwiej będzie też wprowadzić do firmy nowego pracownika i zaznajomić go z charakterem przedsiębiorstwa oraz panującymi w nim relacjami.

Jak prowadzić blog firmowy?

Kiedy przedsiębiorca zdecyduje się na prowadzenie bloga, powinien pamiętać o kilku zasadach.

  1. Podstawową formą bloga są artykuły w formie pisemnej. Warto wobec tego powierzyć prowadzenie takiego dziennika komuś, kto posiada lekkie pióro i stworzy teksty interesujące dla potencjalnych odbiorców. Taka osoba powinna umieć wyrazić własną (firmową) opinię na różne tematy, nie obawiając się przy tym krytyki. Na tę ostatnią należy reagować - jak już wcześniej wspomniano - od razu i mądrze. Nie można wdawać się w spory, warto natomiast przedstawiać swój punkt widzenia, alternatywy, porady itp.

  2. Bardzo ważny jest pomysł. Jak już wspomniano, blog może traktować o życiu firmy, ale może być też dziennikiem eksperckim, stanowiącym swoisty newsletter w danej dziedzinie. Warto wobec tego powierzyć pisanie bloga osobie kompetentnej, znającej branżę. Jednocześnie pomysłów na tematy warto szukać w całym zespole - dobrym rozwiązaniem może być tu burza mózgów czy też skrzynka na propozycje.

  3. Istotne jest to, że aby blog firmowy przyniósł oczekiwane korzyści, konieczne będzie publikowanie regularnie, najczęściej jak się da. Warto też zainwestować w pozycjonowanie - im wyżej w wyszukiwarkach znajdzie się firmowy dziennik, tym więcej ludzi na niego trafi. W związku z tym, zamieszczając nowe posty, nie należy ignorować takich kwestii jak np. słowa kluczowe - to od nich w dużej mierze zależy sukces strony.

Recykling treści na blogu

Jak już wyżej zostało opisane, warto prowadzić firmowego bloga i pracować nad wartościowymi tekstami. Jednak nie zawsze mamy czas oraz wenę na tworzenie unikalnych i dobrej jakości tekstów.

W takiej sytuacji możemy wykorzystać sposób recyklingu treści. W praktyce oznacza to po prostu wykorzystywanie dostępnych już na blogu publikacji do ponownej promocji. Przeważnie są to teksty, które cieszyły się największym zainteresowaniem czytelników, spędzali oni na nich najwięcej czasu (takie dane można sprawdzić w Google Analytics) lub zdobyły największy zasięg i klikalność w mediach społecznościowych (statystyki z Facebooka).

Istnieje kilka metod, w ramach których można przeprowadzić taki recykling treści:

  1. Promocja tekstu na serwisach zewnętrznych

Warto jest promować teksty na portalach zewnętrznych, powiązanych z branżą firmy. Dzięki temu można zyskać dodatkowy zasięg i większą liczbę odbiorców, która dalej będzie dopasowana do grupy docelowej firmy. Przy tego rodzaju dystrybucji treści należy jednak pamiętać o tym, aby modyfikować przesyłane teksty, tak aby nie zostały zindeksowane przez Google’a jako podwójny content (zjawisko duplicate contentu). Modyfikacja tekstów jest znacznie łatwiejsza w realizacji od pisania ich na nowo, dlatego nie powinno to zabierać zbyt dużo czasu.

  1. Wielokrotna promocja tego samego tekstu

Teksty sprawdzone, tzn. takie, które zdobyły już wcześniej wysoki zasięg, klikalność i użytkownicy na ich czytaniu spędzili wyjątkowo dużo czasu, warto opublikować raz jeszcze. Takie rozwiązania sprawdza się przy tzw. evergreen contencie. Warto promować ponownie tego rodzaju teksty w social mediach, nadawać im ciekawe tytuły, opisy i w interesujący sposób zachęcać do zapoznania się z treścią.

  1. Zaczerpnięcie pewnych elementów tekstu do zrobienia nowej publikacji

Na bazie tego dobrego tekstu warto popracować nad innymi materiałami. Mogą to być np. infografiki, które będą oddawały w pełni treść artykuły bądź materiały wideo, w których dokładnie zostaną opisane kwestie poruszane w treści tej ponadczasowej publikacji.

Jak widać, blog firmowy może być naprawdę dobrym pomysłem i narzędziem. Łatwo można go wykorzystać zarówno w kwestiach reklamy, jak i komunikacji, przy czym warto pamiętać, że jest znacznie tańszą, a czasem nawet darmową alternatywą dla tego typu narzędzi.