Google Analytics - możliwości tego narzędzia

Za pomocą konta Google Analytics posługujemy się specjalistycznym narzędziem analitycznym firmy Google. Na podstawie uzyskiwanych raportów, podejmujemy działania związane z ulepszeniem strony internetowej. Cały system Analytics jest w stanie odpowiedzieć nam na wiele pytań związanych z wybraną witryną. Zapoznajemy się z nią bliżej, co pozwala nam wprowadzać pewne ulepszenia.

System odpowiada na takie zapytania, jak: co użytkownicy robią na twojej stronie, ilu użytkowników korzysta z witryny, jakie treści są najpopularniejsze, skąd użytkownicy wchodzą na stronę i czy prowadzone kampanie marketingowe przynoszą rezultaty. Dzięki Google Analytics dowiadujemy się jeszcze, w jaki sposób poprawić skuteczność witryny i wszelkich kampanii marketingowych.

Google Analytics dla realizacji celów biznesowych

Bardzo cenną zaletą narzędzi analitycznych od firmy Google jest dostarczanie raportów. Na ich podstawie wyciągamy wnioski, a zarazem podejmujemy właściwe działania zmierzające zarówno ku poprawie skuteczności witryny internetowej, jak i realizacji odpowiednich celów biznesowych firmy.

Google Analytics odpowiada nam na takie pytania biznesowe, jak: który rodzaj klientów jest najcenniejszy, jak kształtuje się ruch na stronie oraz które kampanie marketingowe są najskuteczniejsze.

Google Analytics są regularnie ulepszane i dzięki temu prezentują nam coraz większą liczbę raportów oraz odpowiedzi na zapytania. 

Od pewnego czasu dzięki takim narzędziom dowiadujemy się:

  • Kiedy uzyskujemy największą liczbę klientów na stronie?

  • Które kampanie marketingowe wpływają na poprawę sprzedaży?

  • Jak zachowują się poszczególni użytkownicy?

  • Która reklama online jest najskuteczniejsza?

  • Jak poprawić stopień realizacji celów dla witryny?

  • Skąd pochodzą użytkownicy naszej strony i co na niej robią?

Działanie i zastosowanie Google Analytics

Google Analytics służy przede wszystkim do przesyłania odpowiednich informacji na temat stron internetowych. W tym celu wykorzystuje kod śledzący GATC, skupiający się na wykorzystaniu języka znaczników Java Script. Wtedy pomiar odbywa się na podstawie bardzo prostego schematu. Jeśli użytkownicy odwiedzają naszą witrynę, serwer zwraca ich do przeglądarki użytkowników. Przez kod śledzący Google Analytics dochodzi do stworzenia plików cookies. W nich odbywa się przechowanie najważniejszych informacji o użytkownikach. Pliki te trafiają na zewnętrzny serwer Google, gdzie są modyfikowane. Pozwala to na stworzenie przejrzystych raportów, które trafiają do właścicieli stron internetowych. Są one dostępne w interfejsie Google Analytics.

Utworzenie konta w Google Analytics

Stworzenie konta Google Analytics i zapoznanie się z jego podstawowymi funkcjami  zajmie nam kilka minut. Nawet początkujący mogą przejść przez ten proces i zarazem zaznajomić się z bazową wiedzą na temat programowania stron internetowych.

W pierwszej kolejności klikamy w przycisk "Zarejestruj" na stronie Google Analytics.

Następnie naciskamy przycisk "Zacznij korzystaj z Google Analytics". Później wypełniamy podstawowe dane na temat naszej strony internetowej. Kolejno akceptujemy warunki i klikamy w przycisk "Utwórz nowe konto". Gdy to zrobimy, zostajemy przekierowani do miejsca, skąd pobieramy kod śledzący GATC. Musimy go skopiować i wkleić do wszystkich podstron naszego serwisu za tagiem </head>. Dzięki Google Analytics możliwe jest śledzenie ruchu zarówno w jednej domenie, między subdomenami, jak i różnymi domenami.

Później ustalamy i śledzimy ruch, co następuje przez wygenerowanie kodu śledzącego. Gdy to zrobimy, wklejamy go na wszystkich stronach i klikamy ”Zapisz”, co pozwoli na zgromadzenie wszelkich danych. Gdy wykonamy wspomniane etapy, należy poczekać do 24 godzin.

Filtry w Google Analytics

Jeśli już zainstalowaliśmy odpowiedni kod Google Analytics na naszej stronie, zadbajmy o konfigurację odpowiednich filtrów. Służą one rozdzieleniu ruchu, jaki pojawia się na stronie. Pozwoli to na dokładniejsze dopasowanie wszelkich raportów do naszych potrzeb i analizowanie ruchu pochodzącego z wybranego źródła. Możliwe jest odseparowanie wizyt i zdarzeń generowanych w witrynie.

Założenie filtrów odbywa się na osobnym profilu. Jeśli przejdą przez nie dane, nie będziemy już mogli ich odzyskać. Nie utracimy ich, jeśli utworzymy jeden profil niezawierający żadnych filtrów. Kiedy tworzymy kilka z nich dla jednego profilu, istotna jest ich kolejność, która wpływa na filtrowane dane.

Zarządzaj użytkownikami witryny w Google Analytics

Google Analytics pozwala na udostępnianie konta innym osobom i przyznawanie im właściwych uprawnień. Istnieje możliwość dodawania i usuwania użytkowników. Pojawiają się możliwości administracyjne związane z tworzeniem celów, nakładaniem filtrów, dodawaniem kont. Współpraca jest związana z personalizacją ustawień raportów i wspólnymi działaniami z udostępnionymi zasobami. Natomiast odczyt i analiza polega na przeglądaniu raportów oraz tworzeniu ciekawych segmentów.

Segmentacja w Google Analytics

Właściwa segmentacja wpływa na analizę danych internetowych i wszystkich użytkowników. Jest w stanie wskazać wszelkie problemy, które bez jej stworzenia nie byłyby możliwe do zdiagnozowania. Opiera się na podzieleniu użytkowników strony na mniejsze grupy. Wyznaczane jest określone kryterium. Nie analizujemy całościowych danych, lecz ich wycinki.

Istnieje możliwość stworzenia podstawowych i zaawansowanych segmentów. Wystarczy tylko zaznaczyć interesujący z nich jako odwiedziny bezpośrednie. To pozwoli na zbieranie danych, które dotyczą odwiedzin bezpośrednich.

Aktualnie występujące segmenty to: wyszukiwanie - ruch płatny, wyszukiwanie - ruch bezpłatny, nowi użytkownicy, odwiedziny w sieci wyszukiwania, odwiedziny bezpośrednie, odwiedziny z konwersjami, odwiedziny z transakcjami, ruch z witryn odsyłających, odwiedziny bez odrzuceń, ruch z telefonów.

Wykorzystaj Google Analytics

Poprzez uzyskiwane standardowe raporty przeprowadzisz ocenę i interpretację zaangażowania użytkowników na wybranej stronie internetowej. Za pomocą kilku kliknięć możliwe jest stworzenie raportów niestandardowych i segmentów użytkowników. Google Analytics przyczynia się do raportowania w czasie rzeczywistym. Pozwala to na sprawdzenie aktualnej aktywności użytkowników na stronie oraz ich zachowań.

Reasumując, zarówno początkujący, jak i doświadczeni programiści dzięki Google Analytics mają możliwość poprawy skuteczności swojej witryny internetowej. Zbierają odpowiednie dane, które pozwalają im ulepszyć kampanie marketingowe, a zarazem stworzyć wiele innych działań, które zachęcą użytkowników do innego zachowania na stronie. Google Analytics zadbał o stworzenie prostego przewodnika, z którego można skorzystać w każdym momencie. Pozwala to na dokładne zapoznanie się z wszelkimi funkcjami tych narzędzi analitycznych.