Lojalność konsumencka - jak ją skutecznie budować?

Dlaczego tak ważna jest lojalność konsumencka?

Lojalność konsumencka to postawa charakteryzującą się wiernością i uczciwością stron względem siebie. Jest obecna zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie. Każdy przedsiębiorca wie, że stały klient to źródło przychodu, które jest zdecydowanie tańsze w utrzymaniu, niż pozyskiwanie nowego kontrahenta. Dlatego warto budować lojalność klienta wobec marki przy założeniu, że marka również musi być lojalna wobec klienta.

Klient dysponuje środkami, które chce wymienić na towar. Dlatego to on musi czuć, że jest najważniejszy podczas zakupów. Jeśli zostanie profesjonalnie obsłużony i będzie zadowolony z transakcji, z pewnością kolejny raz skorzysta z usług tego samego sprzedawcy i poleci go swoim znajomym. Świadomy potęgi marketingu sprzedawca w ten sposób właśnie zbudował podwaliny pod tak waz ny czynnik jak lojalność konsumencka. Teraz musi dbać o niego i przywiązać go na stałe do swojego biznesu.

Warto zdawać sobie sprawę, że rabaty są istotne nie tylko dla nowych klientów. Tym kontrahentom, którzy związali się z firmą wcześniej, również zależy na udziale w promocjach i otrzymywaniu zniżek. Nie można ich pomijać, ponieważ odejdą do konkurencji, która przyjmie ich z otwartymi ramionami i spełni ich oczekiwania. Dbanie o pozyskanych już klientów wymaga mniejszych nakładów finansowych, więc jest dobrym posunięciem, które warto uwzględnić w strategii firmy.

Stałemu klientowi również zależy na tym, aby wybrana firma traktowała go poważnie. Dlatego chętnie przystępuje do wszelkich programów, które sprawiają, że czuje się ważniejszy od innych i umożliwiają mu otrzymanie określonych przywilejów.

Lojalność konsumencka, a właściwie jej budowanie opiera się na założeniu, że musi on wiedzieć, ile zalet i korzyści daje mu przystąpienie do programu. Korzyści sprzedawcy oficjalnie spadają na drugi plan. Oferta partnerska powinna być skonstruowana w taki sposób, aby kontrahent czuł, że to on zdobywa najwięcej. Ponadto dobrze, aby była przystępna i pozwalała się łatwo włączyć do codziennego życia. Zadowolenie klienta przekłada się na zwiększenie przychodów firmy i rozwój całego przedsiębiorstwa.

Uczestnik programu lojalnościowego powinien mieć stały dostęp zarówno do podstawowej oferty, jak i dodatkowych, sezonowych propozycji specjalnych. Wysyłanie przypomnień drogą elektroniczną to dobry sposób na przedstawienie mu aktualnej oferty.

Małe i średnie przedsiębiorstwa wcale nie mają gorszych warunków do budowania lojalności wśród swoich klientów. W przeciwieństwie do koncernów, mają one możliwość nawiązania z klientami przyjacielskich stosunków i przygotowania dla nich personalnych ofert, zgodnie z ich aktualnymi potrzebami. Mogą sobie pozwolić na zwracanie się do nich mniej oficjalnie i pokazanie im, że nie są jedynie kolejnym numerem karty rabatowej. W niektórych przedsiębiorstwach wystarczy utrzymać kliku kluczowych klientów, aby prowadzić biznes na zadowalającym poziomie.

Stworzenie i wypromowanie własnego biznesu nie jest łatwym zajęciem. Klient, który przychodzi po konkretny produkt czy usługę, nie zawsze jest przecież miły i serdeczny. Jednak, tylko od jego zadowolenia zależy, czy wróci do tego samego sprzedawcy. Dlatego należy sprawić, aby poczuł się spełniony i zadowolony oraz chciał wrócić. Inteligentna komunikacja z klientem to podstawa każdego biznesu i sposób na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.